اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر کشور لبنان با سرزنش سیاستمداران: به ته خط رسیده‌ایم

وزیر کشور لبنان با انتقاد از تعلل و انفعال برخی سیاستمداران در تشکیل دولت جدید، گفت که نیروهای امنیتی این کشور دیگر به ته خط رسیده‌اند و نمی‌توانند 90 درصد از وظایفشان را در حمایت از وطن و هموطنان خود انجام دهند.

وزیر کشور لبنان با سرزنش سیاستمداران: به ته خط رسیده‌ایم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد فهمی» وزیر کشور در دولت پیشبرد امور لبنان با انتقاد از بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور گفت که نیروهای امنیتی دیگر خسته‌ شده‌اند و در سایه بحران مالی و رکود سیاسی در کشور نمی‌توانند به وظایفشان عمل کنند.

لبنان از تابستان گذشته و در پی انفجاری مهیب در بندر بیروت و با استعفای دولت، با خلأ سیاسی روبه‌رو شده و این کشور همزمان و به دلیل کارشکنی واشنگتن، تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد.

پایگاه خبری «i۲۴»، امروز (پنج‌شنبه - ۱۱ مارس) با انتشار این خبر نوشت: وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان دیروز، در گفت‌وگو با یک رسانه محلی، احزاب سیاسی لبنان را که هنوز نتوانسته‌اند بر سر طرح نجات ملی توافق کنند، سرزنش کرد و گفت: طبیعی است که امروز توانمان را در برقراری امنیت به صورت کامل در سایه این هرج و مرج از دست بدهیم. بویژه که احزاب لبنانی نتوانستند یک طرح ملی برای نجات آنچه از وطن باقی مانده، تدوین کنند.

وی افزود: «نیروهای امنیتی هر روز فرسوده‌تر می‌شوند و ما به ته خط رسیدم و نمی‌توانیم ۹۰ درصد از وظایفمان را در حمایت از وطن و شهروندان انجام دهیم. راه حل در تشکیل دولتی است که آنچه که از وطن باقی‌ مانده را نجات دهد.»

فهمی افزود: «تا سه ماه پیش من می‌توانستم بگویم که اوضاع امنیتی در حال متلاشی شدن است اما اکنون [می‌گویم که] امنیت متلاشی شده است و هر احتمالی وجود دارد.»

بحران مالی لبنان از سال ۲۰۱۹ تاکنون، عامل اصلی نابسامانی‌ها و ناآرامی‌های این کشور است. با انفجار بندر بیروت در آگوست گذشته این بحران به اوج خود رسید. دولت «حسان دیاب» در پی این انفجار مهیب  استعفا کرد؛ «مصطفی ادیب» که در دهم شهریور مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان شده بود نیز پنجم مهرماه انصراف خود را از این موضوع اعلام کرد و عقب کشید. اکنون «سعد الحریری» مأمور به تشکیل کابینه جدید شده اما پیشرفتی در این روند دیده نمی‌شود.

بنا بر این گزارش تمامی این امور بر ارتش و نیروهای امنیتی لبنان فشار مضاعفی وارد کرده است و در سایه کم شدن ارزش حقوق‌های دریافتی لبنانی به دلیل بحران ارزی در نتیجه تحریم آمریکا، تنش‌ها، ناآرامی‌ها و جرایم مختلف افزایش یافته است.

این اظهارات وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان دو روز پس از اظهارات ژنرال «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان طرح می‌شود. وی با توبیخ سیاستمداران لبنانی گفت: سربازان نیز مانند مردم گرسنه‌اند.

جنبش حزب‌الله لبنان بارها بر ضرورت تسریع تشکیل دولت جدید تاکید کرده است اما برخی احزاب در این مسیر کارشکنی می‌کنند و به همین دلیل در حال حاضر، حسان دیاب همچنان مسئولیت دولت پیشبرد امور را در لبنان برعهده دارد.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل جنبش حزب الله لبنان چند روز پیش در باره تاخیر در فرایند تشکیل دولت در این کشور گفت که در صورت  توافق بین رئیس جمهور  نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه، دولت به سرعت تشکیل خواهد شد.

حزب الله از طریق دبیر کل خود سید حسن نصرالله برای رفع مشکل تأخیر در تشکیل دولت راه حل و راه‌برون رفتی را که شامل امتیازدهی متقابل بود پیشنهاد داد و تا زمانی که این دو مقام لبنانی به توافق نرسند، هیچ راه حلی در چه در افق داخلی و چه خارجی دیده نمی‌شود.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه این جنبش نمی‌تواند تماشاگر شکست در پروسه تشکیل کابینه باشد، اظهار داشت که همه واقف هستند که حزب الله از همان ابتدا برای تشکیل دولت از خود تساهل و نرمش نشان داد و به دنبال خواسته مشخصی نبود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول