اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عراقچی: بازگشت آمریکا به برجام به هیچ نشستی احتیاج ندارد

معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با تأکید بر لزوم بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی گفت که بازگشت واشنگتن به برجام به هیچ نشستی نیاز ندارد.

عراقچی: بازگشت آمریکا به برجام به هیچ نشستی احتیاج ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با تأکید بر لزوم بازگشت کامل ایالات متحده به تعهدات برجامی گفت: «در صورتیکه آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها (علیه جمهوری اسلامی ایران) را لغو کند، ایران هم بعد از راستی‌آزمایی به تعهدات خود بازمی‌گردد».

وی سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد: «بازگشت آمریکا به برجام به هیچ نشستی احتیاج ندارد».

معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در خصوص برخی ادعاها درباره سایت‌های مخفی هسته‌ای ایران گفت: «این سایت‌ها اصلاً مخفی نبوده است و تأسیساتی بوده که برای مقاصد دیگری استفاده می‌شده است و آژانس درخواست دسترسی به این سایت‌ها را داده است و ایران با حسن نیت، امکان دسترسی به این سایت‌ها را فراهم آورد».

عراقچی سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «بعضی از یافته‌های آژانس در این سایت‌ها، سؤالات و تردیدهایی را ایجاد کرده است و ما در حال بررسی‌های آژانس هستیم و به موقع نیز پاسخ خود را می‌دهیم و آژانس در این زمینه تاحدودی عجله کرده است و ما با آژانس همکاری داشته‌ایم و در صورتیکه به دنبال مخفی‌کاری بودیم، اجازه دسترسی آژانس به این سایت‌ها را نمی‌دادیم....ادعاهایی که در خصوص این سایت‌ها مطرح می‌شود، مربوط به سالهای بسیار قبل می‌شود زیرا این سایت‌ها بسیار قدیمی هستند و ایران در حال بررسی است و بررسی این موارد زمانبر است و به آژانس توصیه می‌شود که روال منطقی این بررسی‌ها را در نظر داشته باشد و ما به همکاری‌های خود با آژانس ادامه می‌دهیم».

عراقچی همچنین فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متناسب با نیازهای این کشور اعلام کرد و گفت: « اقداماتی که ما در برنامه هسته ای خود انجام می‌دهیم دقیقاً بر اساس نیاز ایران است و ارتباطی به سیاست‌های آمریکا در جاهای دیگر از جمله سوریه ندارد».

وی سپس در پاسخ به سؤالی درباره برنامه موشکی ایران تأکید کرد: «ما به همسایگان خود اطمینان می‌دهیم که موشک‌های ایران تنها برای دفاع از کشور است و جنبه دفاعی دارد. من به عربستان توصیه می‌کنم که حل مشکلات خود در یمن را در یمن و در خود عربستان جستجو کند و به دنبال پیدا کردن بهانه‌های خارجی و بهانه‌جویی نباشد».

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در خصوص آمادگی ایران برای گفت‌وگو با همسایگان خود در منطقه گفت: «ما برای گفت‌وگو با همسایگان خود به ویژه در خلیج فارس هیچ مشکلی نداریم و از طرف ما همواره پیشنهاد برای گفت‌وگو و تعامل وجود داشته است».

عراقچی درباره توافق اخیر ایران و آژانس گفت: «بازگشت به برجام می‌تواند بسیار ساده انجام شود، بازگشت به برجام نیاز به هیچ نشستی ندارد. آیا آمریکا در زمان خروج از برجام، با کسی وارد مذاکره شدند؟ بنابراین بازگشت آنها نیز به نشستی نیاز ندارد. ایران با برگزاری نشست با اعضای برجام که آمریکا جزء آنها نیست، هیچ مشکلی ندارد اما حضور آمریکا در چنین نشست‌هایی تنها زمانی امکانپذیر است که این کشور تحریم‌های خود (علیه ایران) را بردارد».

معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به برخی پیشنهادات مبنی بر برداشتن گام همزمان ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات برجامی گفت: «موضع ما که یک موضع منطقی است، این است که اول آمریکا باید گام خود را بردارد. این طور نیست که دو طرف (ایران و آمریکا) در این موضوع سهم مساوی داشته باشند که حال بخواهیم این سؤال را مطرح کنیم که چه کسی اول (به برجام) بازگردد. این سؤال از اساس اشتباه است. مسئله درست این است که آمریکا از برجام خارج شده است و بنابراین باید به این توافق بازگردد».

عراقچی در خصوص پیامدهای عدم بازگشت ایالات متحده به برجام گفت: «در صورت عدم بازگشت آمریکا به برجام، موضوع تداوم پایبندی و حفظ برجام به ایران و دیگر اعضای برجام بستگی دارد. موضع ما کاملاً مشخص است و تا زمانی در برجام خواهیم ماند که این توافق برای ما منفعت داشت باشد و روزی که برای ما منفعتی نداشته باشد، دیگر برجام را ادامه نخواهیم داد».

وی سپس در خصوص تصمیم برای سفر به روسیه با محور برجام گفت: «تصمیم دارم به زودی به مسکو سفر کنم و از نزدیک با جزئیات بیشتر، آخرین وضعیت پیرامون برجام را با آقای (سرگئی) ریابکوف (معاون وزیر خارجه روسیه) مرور کنیم».

عراقچی در بخش پایانی مصاحبه خود در خصوص ارتباط مستقیم ایران و آمریکا گفت: «هیچ ارتباط مستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد و سوئیس تنها کانال رسمی بین دو طرف است».

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند. واشنگتن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

اخیراً نیز «پیتر استانو» سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اتحادیه اروپا و بورل در حال انجام تماس‌های معمول و فشرده با تمام طرف‌های مرتبط با توافق هسته‌ای هستند تا آن را به مسیر اصلی برگرداند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول