اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

منتظری: قاضی در نظام جمهوری اسلامی باید بداند با یک واسطه منصوب ولی فقیه و حاکم جامعه است

دادستان کل کشور با بیان اینکه طبق سخن امام علی(ع) باید در حکومت به قاضی جایگاه و منزلت رفیعی داده شود تا اطرافیان جرأت نفوذ در او را نداشته باشند، گفت: قاضی در نظام جمهوری اسلامی باید بداند با یک واسطه، منصوب ولی فقیه و حاکم جامعه است و برای هر کلمه باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشد.

منتظری: قاضی در نظام جمهوری اسلامی باید بداند با یک واسطه منصوب ولی فقیه و حاکم جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری عصر امروز در فینال چهارمین دوره مسابقات ملی دادگاه مجازی که در آمفی تئاتر دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خداوند را شاکرم که در چنین روز با برکتی توفیق زیارت مضجع شریف امام رضا(ع) و دیدار با شما فرهیختگان علم و دانش را پیدا کردم این عید بزرگ را خدمت شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم، نور رسول اکرم(ص) در زمان‌های طولانی مسیرهای مختلفی را طی کرد.

دادستان کل کشور گفت بنا به روایت مرحوم مجلسی در چنین روزی در غار حرا خداوند متعال بعد چهل سال، حضرت رسول(ص) را به عنوان پیامبر برگزید و بعثت ایشان شروع شد.

وی افزود: وجود مقدس پیامبر اسلام برای جهانیان رحمت است، این وجود مقدس خودشان نیز فرمودند؛ من مبعوث شدم برای اینکه رحمت از جانب الهی، خداوند به بشریت نعمت‌های گسترده‌ای داده است اندکی از آن در طول قرن‌های متمادی برای بشر کشف شده است و هرچه دانش بیشتر بیشتر می‌شود نعمت‌های الهی بیشتر بروز و ظهور پیدا می‌کند.

منتظری با بیان اینکه در برابر هیچ یک از نعمت ها خداوند کریم بر انسان ها منت نگذاشته است جز نعمت هدایت، گفت: بعثت به معنای برانگیختگی است پیامبر برانگیخته شد تا مردم را در مسیر صراط مستقیم قرار بدهد.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: امروز در فرمایشات مقام معظم رهبری درباره بخشی از رسالت بزرگ پیامبر(ص) با استناد به آیات الهی قرآن مطالب ارزشمندی را فرمودند که  توصیه می‌کنم جوانان عزیز نسبت به کلام حکیمانه ایشان بیاندیشید.

وی متذکر شد: امروز شما مفتخر شدید همایش را برگزار کنید بنده نیز دقایقی را در خدمت شما هستم، موضوع این همایش و جلسه بحث دادگاه مجازی است که در بخش دوم عرایضم به آن اشاره می‌کنم اما در بخش اول که مقدمه‌ای برای بخش دوم است و طرحش می‌تواند در این محفل مهم باشد رفعت جایگاه قاضی است.

منتظری با بیان اینکه قضا و قضاوت را به عنوان شغل نباید نگاه کرد، تصریح کرد: شغلی که انسان انتخاب می‌کند که در کنار آن زندگی‌اش را اداره کند اما مقام قضاوت جایگاهی است که خداوند به اولیا و پیامبران سپرده،  البته قضاوت به معنای عام است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه قضاوت به معنای خاص، همان مفهومی است که شما عزیزان در دانشکده حقوق و طلاب در حوزه‌های علمیه دوره‌هایی را می‌بییند که خدمات خود را در کنار مسائل حقوقی چه در قالب قضاوت چه در قالب وکالت و کارشناسی به جامعه ارائه دهند، عنوان کرد: جایگاه قضاوت از ویژگی‌هایی برخوردار است که مابقی سمت ها ضرورتا لازم ندارند.

وی ادامه داد: اگر در مطالعات جهانی هم دقت کنید متوجه می‌شوید که برای قضاوت جایگاهی ویژه‌ای قائل هستندکه برای مابقی رشته ها قائل نیستند.

منتظری با بیان اینکه در عهدنامه امام علی(ع) به مالک اشتر بخشی از آن به مسئله قاضی و قضا پرداخته شده است، ابراز کرد: ایشان به مالک اشتر می‌گویند، زمانی که مدیریت جامعه را در دست گرفتی برترین و زبده‌ترین آن‌ها را برای تصدی امر قضا انتخاب کن، در این منشور ارزشمند و در این عهدنامه بی بدیل امیر المومنین علی(ع) ۱۳ ویژگی را برای امر قضاوت تعیین کرده‌اند.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: بنده به همکاران بارها می‌گویم که مسؤولیت شما بسیار گران و راه خطیر است، کسانی که علاقمند قضاوت هستند قبل هر چیزی باید سنگین بودن مسؤولیت و اهمیت این جایگاه را بشناسند، امر قضاوت او را دچار تنگنا نکند، برخورد طرف‌های دعوا او را گرفتار لجبازی نکند، اگر خطایی در کارش یافت هرگز پافشاری نورزد، هنگامی که حق طرف را شناخت آن طرف را بگیرد و از بازگشت به آن درنماند، درونش را به طمع تمایل ندهد، زیرا لغزشگاه بزرگی است برای قاضی اگر درونش طمع باشد، در رسیدن به حقیقت مبسوط به اندک فهم خود اکتقا نکند، در مواقع شبهه درنگش از همه بیشتر باشد، بیشترین دلایل را دنبال کند، از مراجعات مکرر و رفت و آمد مراجعه طرفین دعوا ملول و ناراحت نشود، در کشف امور از همه شکیباتر باشد چون قاضی نباید عجله کند.

وی آمارگرایی را از آسیب‌های دستگاه قضایی دانست و گفت: قاضی باید هنگامی که تحقیقات به پایان رسید و موضوع روشن شد قاطعانه حکم صادر کند، در مقابل ستایش و تعریف دیگران دچار خود بینی نشود و تعریف و تمجید او را به سمت تعریف کننده نکشاند، اینها ۱۳ویژگی است که امام علی(ع) را برای امر قضاوت برشمرده‌اند.

منتظری با تاکید بر این مطلب که باید بر کار قاضی نظارت و دقت کافی شود، گفت: حقوق قاضی باید به اندازه‌ای باشد که زندگی‌اش تأمین شود تا مبادا امر قضاوت او را به مسیری بکشاند که از یک طرف دعوا انتظار مساعدت داشته باشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه طبق سخن امام علی(ع) باید در حکومت به قاضی جایگاه و منزلت رفیعی داده شود تا اطرافیان جرأت نفوذ در او را نداشته باشند، بیان کرد: قاضی در نظام جمهوری اسلامی باید بداند با یک واسطه، منصوب ولی فقیه و حاکم جامعه است و برای هر کلمه و نکته قاضی باید پاسخگوی خداوند باشد.

وی یادآورد شد: در زمان حکومت امام علی(ع) خبر آوردند که قاضی با مردم تندی می‌کند، ایشان همانجا آن قاضی را عزل کردند.

منتظری تصریح کرد: امروز قاضی باید در چارچوب تعیین شده حرکت کند و در بسیاری از مسائلی که نزد قاضی مطرح می‌شود نیازمند استفاده از مشاوران و کارشناسان تخصصی است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه امروزه مجموعه‌ای از پدیده ‌های نو به دستگاه قضایی وارد شده است و با پرونده‌هایی مواجهیم که ۲۰ پیش نبوده است، متذکر شد: در مسائل اقتصادی دنیای پیچیده‌ای داریم، دامنه موضوعات به قدری گسترده است که قاضی باید از مشاور و کارشناس متخصص استفاده کند.

وی بر ارتباط تنگاتنگ و تعامل دانشگاه، حوزه علمیه و دستگاه قضا تاکید کرد و گفت: شما باید تلاش کنید نیازهای جامعه حقوق را بررسی و مطالعه کنید، چند سالی است که به صورت جدی وارد حقوق عامه شده‌ایم،  وقتی ورود پیدا می‌کنیم می‌بینیم دامنه بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد.

منتظری افزود: بنده قبلا عرض کرده‌ام که نیاز داریم دانشگاه کار علمی و پژوهشی جدی در حقوق عامه انجام دهد، زیرا عناوین حقوق عامه بسیار گسترده و نحو برخورد و ورود به آن‌ها متنوع است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در شرایط امروز جامعه باید با دقت دستگاه‌های قضایی را مجهز کنیم، تصریح کرد: امروز بحث دادگاه مجازی مطرح است که ابزار بسیار ارزشمندی است، باید ببینیم چگونه از فضای مجازی استفاده کنیم تا دستگاه قضایی را مجهز کنیم.

وی یادآورد شد:  امروز شاهد انواع حیله‌ها و حقه‌بازی‌ها از سوی مجرمان و متخلفین هستیم و قاضی باید بتواند با شیطنت‌های موجود مقابله‌ کند.

گفتنی است؛ فینال چهارمین دوره مسابقات ملی دادگاه مجازی به همت انجمن علمی حقوق دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور رییس کل دادگستری خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی، اساتید و دانشجویان رشته حقوق برگزار شد، در این مراسم تمامی ملزومات یک دادگاه و پرونده حقیقی به صورت کامل رعایت و حاضرین شاهد روند جلسه یک دادگاه حقیقی به صورت نمادین بودند و در آخر مراسم از تیم برنده تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول