اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پخش «شکرستان» در نوروز 1400/ ننه قمر و اسکندر 13 ساله شدند

فصل جدید مجموعه انیمیشن «شکرستان» به تهیه کنندگی مسعود صفوی در نورو ز1400 از شبکه نسیم پخش می شود.

پخش «شکرستان» در نوروز 1400/ ننه قمر و اسکندر 13 ساله شدند

خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: اگر امسال را هم حساب کنیم دیگر «شکرستان» یک نوجوان ۱۳ ساله ای است که از سال ۸۷ متولد شد. مجموعه انیمیشنی که شاید یکی از اولین و پر قدمت ترین انیمیشن های ایرانی است که اتفاقا محبوبیت ویژه ای نیز نزد مخاطبان پیدا کرد.

حالا و با گذشت سالها به رسم هر ساله مجموعه ۱۵ قسمتی شکرستان قرار است در نوروز ۱۴۰۰ میزبان خانه هایتان باشد.

شکرستان به تهیه کنندگی مسعود صفوی از اول فروردین و در ۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه ای، هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه نسیم پخش می شود.

 

** شخصیت هایی که به مرور زمان رشد کردند

در روزهای ابتدایی شکرستان، با چند شخصیت انیمیشنی کار خود را شروع کرد اما رفته رفته به تعداد این شخصیت ها افزوده شد و در کنار آن هر کدام از این شخصیت ها در طول زمان پخته تر شدند.

«مسعود صفوی» تهیه کننده شکرستان در همین زمینه به خبرنگار فارس، گفت: در روند تولید طی بازخوردها متوجه می شدیم که کدام یک از شخصیت ها از نظر مردم محبوب ترند. برای مثال در ۲۰ قسمت ابتدایی شخصیت بهلول محوری بود و بعد از مدتی ننه قمر و صمد محوری شدند و هر بار بازخوردهای مردمی نشان می داد که کدام شخصیت ها باید محبوب شوند. 

وی ادامه داد: از برخی شخصیت ها دو یا سه بار استفاده کردیم اما در فصل های جدید قصد داریم شخصیت هایی که کمتر دیده شدند را معرفی کنیم. 

** داستان هایی در یک سرزمین خیالی

داستان شکرستان در یک سرزمین خیالی می گذرد. سرزمینی که از شخصیت هایی خیالی پُر شده است و قصه هایی در راستای داستان های کهن ایرانی و برگرفته از ضرب المثل های قدیمی است.

** شخصیت هایی که ویژگی های منحصر به فردی دارند

 پادشاه، وزیر، بهلول، ننه قمر، اسکندر، شعبون، ‌رمضون و ... از شخصیت های اصلی این انیمیشن هستند و هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. پادشاه سرزمین شکرستان فردی نادان و ناکارآمد است که هیچ کار مثبتی از او سر نمی زند و همیشه بیشتر خراب کاری می کند. وزیر نیز به عبارتی دست راست پادشاه است و او را در رسیدن به اهدافش یاری می کند.

بهلول که از همه بیشتر می فهمد اما همه فکر می کنند او دیوانه است.

 

ننه قمر نیز تنها زن کهنسال این سرزمین است که به همراه نوه اش اسکندر که قنداقی است زندگی می کنند.

** شکرستان را با مرتضی احمدی می شناختند

راوی در این مجموعه انیمیشن حضور ویژه و پررنگی دارد. از سال ابتدایی تولید شکرستان مرحوم مرتضی احمدی به عنوان راوی حضور داشت و بعد از فوت وی در سال ۹۳، شهاب حسینی در چند قسمت روایت شکرستان را عهده دار شد و بعد از او همت مومیوند این وظیفه را به عهده گرفت.

در این سالها شاید بهترین فردی که به عنوان راوی در شکرستان حضور داشت، مرتضی احمدی بود و صدای او یک جورهایی روی مجموعه نشسته بود و طوری شد که شکرستان را با احمدی می شناختند.

 

** صفوی: موضوع قسمت ها نوروزی است

تهیه کننده مجموعه انیمیشن شکرستان درباره تغییراتی که در فصل نوروزی شکرستان ایجاد شده است گفت: در فصل جدید با توجه به اینکه در نوروز پخش می شود موضوع های ما نیز نوروزی است و به این مناسبت ارتباط مستقیم دارد و فضای شادتری را برای مخاطبانمان مهیا کردیم. همچنین از چندین شخصیت قدیمی در این فصل استفاده کردیم که در گذشته کمتر دیده شده بودند. 

وی ادامه داد: راوی این ۱۵ قسمت همت مومیوند است و او سومین راوی این مجموعه بعد از مرحوم مرتضی احمدی و شهاب حسینی به شمار می رود.

** توقفی ۵ ساله در شکرستان

اما از سال ۹۳ و با فوت مرتضی احمدی به مدت ۵ سال تولید شکرستان متوقف شد و بعد از مدتی این مجموعه انیمیشن دوباره تولید شد.

** معرفی دوبلورهای شکرستان

بر اساس تعدد شخصیت های این مجموعه دوبلورهای بسیاری هم با آن همکاری کردند. علی همت مومیوند راوی، صمد،‌پیرپلاسی و رمضون، اکبر منانی خواجه فرزان، شوکت حجت اسکندر، فرانک رفیعی ننه قمر، ابراهیم شفیعی گدا و خواجه الماس، تورج نصر آقای عینکی و نبات، جواد پزشکیان شعبون و اقبال، اردشیر منظم براز و عزیز آقا، شهروز ملک آرایی داروغه و فرصت، نرگس فولادوند خانم خواجه فرزان از دوبلورهای این مجموعه هستند.

 

** شخصیت های شکرستان روی جلد لوازم التحریر

به طور معمول مجموعه های موفق و پرمخاطب در سراسر دنیا به محصولات فرهنگی نیز ورود می کنند و از این طریق روی سطح فرهنگ کودکان و خانواده ها تاثیر می گذارند. در مورد شکرستان کلاه قرمزی و چند مجموعه عروسکی و انیمیشن دیگر نیز این موضوع صدق می کند. چندین سال پیش همزمان با تولید عروسک های شکرستان مثل ننه قمر و اسکندر، عکس اغلب شخصیت های این مجموعه انیمیشنی روی جلد دفتر و پاک کن و تراش و مداد و جا مدادی بچه ها قرار گرفت.

 

 

** تولید مجموعه عروسکی شکرستان

اما با توجه به استقبالی که از این مجموعه شد مدیران تلویزیون و مرکز صبا تصمیم گرفتند تا مجموعه عروسکی آن را هم تولید کنند. متن ها نوشته شد و عروسک ها هم بر اساس آنچه در انیمیشن ها بود طراحی و ساخته شد، کار به اجرا رسید و در دکورهایی که زمان زیادی برای طراحی و اجرایشان گذاشتند، مقابل دوربین رفت. اما متاسفانه حاشیه هایی در پس تولید این کار باعث شد که این مجموعه عروسکی که اتفاقا زحمت های بسیاری برای اجرایش کشیده شده بود، آنطور که باید دیده نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول