اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام یمنی:آمریکا درصدد سوق دادن یمن به وضعیتی خطرناک‌تر از حال حاضر است

رئیس هیأت مذاکره کننده صنعاء گفت که آمریکا با پیشنهاد خود به دنبال رفع تجاوز و محاصره از سر ملت یمن نیست بلکه می خواهد آنچه را با جنگ و ویرانی به دست نیاوردهند، در گفت‌وگو بدست آورند.

مقام یمنی:آمریکا درصدد سوق دادن یمن به وضعیتی خطرناک‌تر از حال حاضر است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس،  رئیس هیأت مذاکره کننده یمن روز جمعه در واکنش به طرح آتش‌بس ارائه شده از سوی آمریکا تاکید کرد که این طرح، نقشه‌ای برای قرار دادن یمن در مرحله‌ای خطرناک‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری المسیره، «محمد عبدالسلام» در گفت‌‌وگو با شبکه المسیره گفت: «در پیشنهاد آمریکا، بحثی از توقف محاصره و حملات علیه یمن نیست، بلکه به شکلی دور زدن واقعیت است که منجر به ازسرگیری محاصره از طریق دیپلماتیک می‌شود».

وی تاکید کرد: «از شروط مطرح در این طرح، مشخص شدن مقاصد فرودگاه صنعاء و صدور مجوز پرواز از سوی ائتلاف سعودی است؛ یعنی مجوزهای پرواز از صنعاء صادر نشود».

این مقام یمنی خطاب به آمریکا تاکید کرد: «اگر برای توقف تجاوز و محاصره علیه یمن جدی هستید، به طور جدی توقف جنگ و محاصره را اعلام کنید، آن زمان ما از این اقدام استقبال خواهیم کرد».

رئیس هیأت مذاکره کننده یمن افزود: «اینکه فرستاده آمریکا بیاید و طرحی کم ارزش‌تر از طرح فرستاده سازمان ملل ارائه بدهد، قابل قبول نیست چیزی که فرستاده آمریکا ارائه داد، توطئه‌ای برای قراردادن یمن در وضعیتی خطرناک‌تر از چیزی است که هست».

وی همچنین تأکید کرد:« آنچه را که آنها از طریق جنگ و ویرانی به دست نیاورده‌اند، آن را از طریق گفت‌وگو بدست نخواهند آورد. تجاوز و محاصره طی شش سال گذشته یک روز هم متوقف نشده آن وقت منظور آمریکا از درگیری و محاصره چیست».

عبدالسلام گفت: «آمریکایی‌ها با ارائه شروط عربستان سعودی به عنوان پیشنهادی برای توقف جنگ بار دیگر ثابت کردند که به صراحت از تجاوز و محاصره حمایت می‌کنند».

این مقام یمنی با تاکید بر اینکه هیچ تحول واقعی به سمت پایان جنگ و رفع محاصره وجود ندارد، گفت: «این مسائل به دست طرف دیگر است. آنها می‌خواهند ما در گفت‌وگو به آنچه که با جنگ و محاصره به دستش نیاوردند، پاسخ دهیم. این واقعیت را همه باید درک کنند».

وی درباره کمک‌های بشردوستانه نیز گفت: «آنچه فرستاده آمریکا درباره کمک‌های بشردوستانه به یمن و نرسیدن آن به دست کسانی که مستحق آن هستند، دروغ بسیار بزرگی است».

عبدالسلام گفت: «کشتی‌های نفتی که تجار یمنی با پول‌های خودشان خریداری کردند و مجوز سازمان ملل دارد، ائتلاف سعودی خودسرانه مانع رسیدن آنها به یمن می‌شود».

رئیس هیأت مذاکره کننده صلح یمن گفت: «ما همه شروط طرف‌های دیگر برای تضمین رسیدن کمک‌های بشردوستانه را پذیرفتیم و وقتی که هیچ بهانه‌ای برای تداوم محاصره پیدا نکردند مدعی شدند که به دست مستحق‌ها نمی‌رسد».

«تیموثی لیندرکینگ»، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن بعد از ظهر امروز جمعه در یک نشست خبری مدعی شد که این کشور به دنبال توقف درگیری در یمن است و واشنگتن طرحی را برای آتش بس در این کشور به انصار الله ارائه کرده است.

او با بیان اینکه بدون آتش‌بس، یمن وارد درگیری و بی‌ثباتی بزرگی وارد خواهد شد، افزود: «آمریکا منتظر نشانه‌ای از پاسخ انصارالله به طرح آتش بس جدید است». لیندرکینگ گفت که تثبیت اوضاع اقتصادی در یمن و حفظ توانایی بازپرداخت بانک مرکزی اهمیت زیادی دارد.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که رهبری عربستان سعودی از تلاش‌های واشنگتن برای پایان دادن به جنگ در یمن کاملا حمایت می‌کند. او گفت که در این راستا تماس‌هایی با فرستاده سازمان ملل در امور یمن، عمان و دیگر طرف‌های منطقه‌ای داشته است.

لیندرکینگ گفت که به محض اینکه انصارالله یمن و دولت نجات ملی آماده مذاکره شد، فورا به منطقه بازخواهد گشت. این مقام آمریکایی اظهار داشت که جنبش انصارالله یمن نقش مهمی در یمن ایفا می‌کند و  کسی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

آمریکا هفته‌‌ای اخیر بارها مدعی شده است که به دنبال راهی برای  توقف درگیری در یمن است. با این حال، دولت نجات ملی هرگونه توقف درگیریها را منوط به توقف حملات هوایی و محاصره ائتلاف متجاوز به یمن دانسته است.

سید عبدالملک الحوثی، رهبر انصار الله یمن اخیرا در سخنرانی خود گفته که آمریکا و حامیان ائتلاف سعودی هرگاه دیدند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در حال پیش‌روی هستند از آتش بس سخن گفته و ژست انسانی به خود گرفته‌اند. هم‌اکنون نیروهای ارتش یمن عملیات آزادسازی استان مأرب را که جزو استان‌‌های مهم از نظر انرژی است، پیش می‌برد و همین مسئله باعث نگرانی ریاض و حامیان غربی آن شده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول