اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چمران: شبکه حمل‌و‌نقل عمومی تهران پسرفت داشته است/ شورای شهر و شهرداری درگیر کارهای روزمره شدند

رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه سهمی از بودجه مبارزه با کرونا از سوی دولت به شبکه حمل‌و‌نقل عمومی اختصاص پیدا نکرد گفت: شبکه حمل‌و‌نقل عمومی تهران پسرفت داشته است.

چمران: شبکه حمل‌و‌نقل عمومی تهران پسرفت داشته است/ شورای شهر و شهرداری درگیر کارهای روزمره شدند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با مهندس مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران درباره مدیریت شهری انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

شورای شهر و شهرداری درگیر کارهای روزمره شدند

- متأسفانه در دوره پنجم مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری نتوانستند آنچنان که شایسته است، اقدام کنند و عملا مشغول اجرای کارهای روزانه و معمول شهرداری و شورا شدند.

- در حوزه‌های مختلف می‌بایست فعالیت‌های مؤثری صورت می‌گرفت که متأسفانه شاهد آن هستیم که امور به طور شایسته پیگیری نشد و به مرحله اجرا درنیامد. 

 - در دوره قبل عملا تمام اتوبان‌ها ساخته شدند و فقط تعداد کمی از آنها به پایان نرسید. متأسفانه برای نمونه باید بگویم در این دوره به دلیل کم‌کاری‌های صورت‌گرفته، بزرگراه یادگار امام(ره) با وجود اینکه درصد کمی تا اتمام پروژه داشت تاکنون هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته و طی این سال‌ها رها شده و پروژه نتوانسته به مرحله پایانی خود برسد. 

 شبکه حمل‌و‌نقل عمومی تهران پسرفت داشته است

- در مدیریت شهری چهارم تمرکز روی موضوع حمل‌و‌نقل عمومی بویژه شبکه اتوبوسرانی و مترو بود. در این حوزه در دوره کنونی نه‌تنها پیشرفتی صورت نگرفته بلکه ما شاهد کاسته شدن از تعداد اتوبوس‌ها نیز هستیم.

- متاسفانه دولت کمک چندانی به شورای پنجم نداشت و همین موضوع باعث شد شاهد ورود حتی یک دستگاه اتوبوس به شبکه حمل‌و‌نقل عمومی نباشیم؛ هر چند که طی چند روز گذشته با همت آقای سیدمناف هاشمی مبلغی تهیه و بیش از ۱۰۰ اتوبوس خریداری شد.   

تحریم‌ها در موضوع خرید اتوبوس نقش چندانی ندارد

- اتوبوس‌های مربوط به حمل‌و‌نقل عمومی، تماما در داخل کشور تولید می‌شود و تحریم‌ها در موضوع خرید اتوبوس نقش چندانی ندارد.

- تنها موارد مورد استفاده که لازم است از خارج کشور تهیه شود، مربوط به گیربکس و موتور است. مابقی مراحل تولید در داخل کشور به انجام می‌رسد.

در حوزه شبکه حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری اقدام خاصی صورت نگرفت

- مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌های صورت‌گرفته در متروی تهران مربوط به دوره چهارم مدیریت شهری است و عملا می‌توان گفت در این دوره در حوزه شبکه حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری اقدام خاصی صورت نگرفت.

- در همان ابتدای روی کار آمدن مدیریت پنجم شهری، ما شاهد بودیم که اجرای یکی از پروژه‌های مترو را متوقف کردند و مجددا بعد از چند وقت اعلام کردند این طرح می‌بایست راه‌اندازی شود.

 سهمی از بودجه مبارزه با کرونا از سوی دولت به شبکه حمل‌و‌نقل عمومی اختصاص پیدا نکرد

- کرونا بهانه‌ای است برای اینکه مجموعه خدمات در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی افزایش یابد و شبکه مترو در شهر تکمیل شود.

- یکی از مراکز تجمعی که می‌تواند برای مردم خطرآفرین باشد، همین مترو و اتوبوس است، چرا که در آن مردم نمی‌توانند از یکدیگر فاصله بگیرند.

- در چنین شرایطی که حفظ سلامت مردم امری ضروری و جدی است، سهمی از بودجه مبارزه با کرونا از سوی دولت به شبکه حمل‌و‌نقل عمومی اختصاص پیدا نکرد.

دولت باید نیمی از هزینه‌های مترو را پرداخت کند

- در شبکه حمل‌و‌نقل باید سرمایه‌گذاری شود و دولت نیمی از هزینه‌های مترو را پرداخت کند.

- باید به این نکته توجه داشته باشیم که حجم بالایی از هزینه‌های مترو در کشورهای دیگر توسط دولت تامین می‌شود.

- اگر دولت ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان به حمل‌و‌نقل عمومی اختصاص دهد، بخش مهمی از نیازهای این شبکه مرتفع خواهد شد.

- این مبلغ به عنوان کمک نیست بلکه سهم حمل‌و‌نقل عمومی در بودجه است و دولت باید حق شهرداری را در این بخش بدهد تا در کنار آن رشد حمل‌و‌نقل محقق شود.

 تغییر مدیریت مکرر زمینه‌ساز توقف امور شد

- در دوره پنجم مدیریت شهر شاهد بودیم که ۳ شهردار به خیابان بهشت راه یافتند و این تکرر در تغییر مدیریت شهر زمینه‌ساز توقف امور شد.

- این رویه نه‌فقط در تهران، بلکه در هر شهر دیگری رخ دهد، شهر با چالش رو‌به‌رو شده و تحکیم مدیریت حاصل نمی‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول