اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

قاهره به اظهارات مقامات ترکیه واکنش نشان داد

یک مقام رسمی مصر در واکنش به اظهارات مقامات ترکیه‌ مبنی بر از سر گرفته شدن تماس‌های دیپلماتیک آنکارا با قاهره، تأکید کرد که ارتقای سطح روابط میان دو طرف نیازمند مراعات چارچوب‌های حقوقی و دیپلماتیک است.

قاهره به اظهارات مقامات ترکیه واکنش نشان داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام مصری، شامگاه روز (جمعه)، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مصری«الشرق الاوسط» به اظهارات مقامات ترکیه درباره از سرگرفته شدن تماس‌های دیپلماتیک واکنش نشان داد.

روز گذشته، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که تماس‌های دیپلماتیک با مصر از سر گرفته شده است.

با این حال، مقام یادشده در گفت‌و‌گو با الشرق الاوسط در واکنش به این اظهارات گفت که چیزی که بتوان آن را «از سر گرفته شدن تماس‌های دیپلماتیک» خواند، وجود ندارد.

این مقام که به نام او و منصب او اشاره‌ای نشده، در ادامه توضیح داد که فرستاده‌های دیپلماتیک مصر و ترکیه در سطح کاردار هستند و مطابق با پروتکل‌های دیپلماتیک ارتباطات را حفظ می‌کنند.

مقام مذکور در ادامه تأکید کرد که ارتقای سطح روابط با ترکیه نیازمند چارچوب‌های حقوقی و دیپلماتیک آن هم بر پایه احترام به اصل حاکمیت و مقتضات امنیت ملی عربی است.

وی افزود که مصر از هر کشوری که مشتاق به برقراری روابط با آن است، انتظار دارد که به حقوق بین‌الملل، اصل حسن همجورای پایبد باشد و از سوی دیگر از مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه دست بردارد.

این مقام مصری در بخش پایانی اظهاراتش همچنین بر پیوند میان ملت ترکیه و مصر اشاره و بر آن تأکید کرد.

در عین حال، یک منبع مصری نیز در گفت‌و‌گو با «رویترز» خبر داد که مصر پیامی از آنکارا مبنی بر برگزاری یک نشست در قاهره دریافت کرده و قاهره از این درخواست استقبال کرده است.

این منبع در این خصوص توضیح داد که یک مقام اطلاعات ترکیه در تماسی تلفنی با مقامات قاهره از آنها خواسته است که برای بررسی مسائل اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و همکاری نشستی در مصر برگزار شود.

این منبع می‌گوید که مصر از این درخواست استقبال کرده و قول داده است که در نزدیک‌ترین زمان به آن پاسخ دهد.

این اظهارات پس از آن است که ظهر روز گذشته، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی که از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد که ترکیه و مصر تماس‌های دیپلماتیک خود را از سر گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه ترکیه ضمن بیان اینکه آنکارا و قاهره در سطح وزارت خارجه و در سطح اطلاعاتی ارتباط دارند، گفته بود:‌ «ارتباطات میان ترکیه و مصر بدون پیش‌شرط از جانب دو طرف آغاز شده است. ما تماس‌های خود با مصر را در سطح دیپلماتیک آغاز کرده‌ایم».

این اعلام پس از آن بود که مقامات ترکیه‌ای اخیرا با تمجید از برخی اقدامات مصر، اظهارات مثبتی را درباره این کشور بر زبان آوردند.

از سوی دیگر، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز گذشته در سخنرانی خود پس از نماز جمعه به این موضوع اشاره کرد و در این خصوص گفت: «همکاری ما با مصر در سطح اطلاعاتی، دیپلماتیک و اقتصادی عملا در جریان است و ما در این خصوص مشکلی نداریم».

ترکیه پس از کودتای ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی علیه دولت «محمد مرسی»، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشکوک او در زندان که ترکیه از ین حادثه، به «شهادت مرسی» تعبیر کرد، روابط خود با قاهره را قطع و وارد تنش با مصر شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول