اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

پوران درخشنده: فیلمنامه بدون پژوهش عمق ندارد/ «لاله» روی پرده رفت

پوران درخشنده کارگردان سینمای ایران معتقد است: برخلاف تصور نسبتاً رایج، تحقیق و پژوهش تنها مختص به یک کار تاریخی نیست. فیلمنامه هر فیلمی وقتی بر اساس یافته‌های پژوهشگرانه نوشته می‌شود، عمق پیدا می‌کند.

پوران درخشنده: فیلمنامه بدون پژوهش عمق ندارد/ «لاله» روی پرده رفت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، پوران درخشنده  کارگردان مطرح سینمای ایران که ردپای تحقیق و پژوهش در آثار اجتماعی که ساخته مشهود است، درباره اهمیت پژوهش در آثار سینمایی گفت: نقش پژوهش به خصوص در فیلم‌های اجتماعی بسیار مهم است، چراکه فیلمساز باید بدین وسیله نموداری از مسائل مختلفی که جامعه با آن درگیر است را رسم کند و بر آن اساس در یک اثر، درباره آنها صحبت کند. 
وی با تاکید بر اینکه پژوهش در آثار سینمایی باید جدی گرفته شود افزود: تمام فاکتورهایی که برای عمق پیدا کردن یک فیلمنامه لازم است باید از طریق پژوهش به دست آید. پژوهش میدانی، کتابخانه‌ای و کارشناسی انواع مختلفی از پژوهش هستند که طبق نیاز هر اثری باید به آنها پرداخته شود. البته که هر سه این روش‌ها بسیار مهم هستند و باید رعایت شوند تا فیلمنامه‌نویس یا فیلمساز در نهایت بتواند به نتیجه مطلوبی برسد. 
درخشنده درباره تجربیات شخصی خود در زمینه پژوهش در فیلم‌هایی که ساخته اظهار داشت: در کارهای خودم اصولاً بر همین اساس جلو می‌روم، زیرا من معتقدم پژوهش است که راه من را باز می‌کند و مسیر درست را نشانم می‌دهد. نمی‌شود بدون هیچ تحقیقی تنها بر اساس یک آیتم جلو رفت و فکر کنیم که می‌شود با آن یک اثر عمیق خلق کرد. همه مسائل و آسیب‌های اجتماعی روابط علت و معلولی دارند، نمی‌توان فقط به دنبال معلول راه افتاد و فیلم‌ ساخت. نقش پژوهش در در اثر سینمایی انکارناپذیر است چراکه یک فیلمساز باید اثرش را بر اساس یک واقعیت اجتماعی بسازد که از همه زوایا به آن نگاه کرده است. فیلمنامه یک فیلم وقتی بر اساس یافته‌های پژوهشگرانه نوشته می‌شود عمق پیدا می‌کند. 
درخشنده در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که برخلاف تصور نسبتاً رایج، تحقیق و پژوهش تنها مختص به یک کار تاریخی نیست، شما در یک فیلم کودک و نوجوان هم باید بر اساس اصل تحقیق جلو روید. نمی‌شود از دنیای کودک حرف زد ولی او را نشناخت و ندانست که او به چه موضوعاتی علاقه‌مند است. اینکه از چه خاستگاه و با چه روانشناسی به دنیای کودک می‌پردازیم تا اندازه ای مهم و تاثیرگذار است که باید با تحقیق درباره‌ همه جزئیات در این مسیر جلو رفت.  
وی ادامه داد: در موضوع پژوهش چند فاکتور بسیار مهم وجود دارد که پیشتر به آنها اشاره کردم، اما دوباره تاکید می‌کنم هر سه بعد از پژوهش برای ساخت هر اثر لازم است. این مسئله مهم را فقط مختص یک فیلم تاریخی نمی‌دانم و به نظرم چنین نگاهی کاملا اشتباه است. در زمان معاصر هم در هر زمینه‌ای نیازمند پژوهش هستیم. ما یا برای خانواده، یا جوانان و نوجوانان، یا کودکان و یا افراد عام جامعه فیلم می‌سازیم. پس باید همه طیف‌های مختلف جامعه‌ را بشناسیم و این شناخت جز از طریق تحقیق و پژوهش، مطالعه، فیلم دیدن و به طور کلی پیگیر و جستجوگر بودن به دست نمی‌آید. 

اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

 

* «لاله» روی پرده رفت

اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌‍نژاد روز گذشته (جمعه ۲۲ اسفندماه) در پردیس سینمایی ایران مال برگزار شد.
در این مراسم، نیک‌نژاد کارگردان، پروانه پرتو و تورج منصوری (تهیه‌کنندگان)، آزیتا حاجیان، همایون ارشادی، ایرج نوذری، سارا امیری، سام قریبیان، محمد صادقی، لیلا اوتادی و پیام اینانلویی (بازیگران)، حسن ایوبی (تدوینگر) و لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی، حضور داشتند.
در کنار عوامل فیلم چهره‌هایی همچون محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نادر طالب‌زاده، پوران درخشنده، محمدعلی نجفی، غلامرضا موسوی، مازیار ناظمی رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و هیات همراه و محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران حضور یافتند.
این فیلم که برای نخستین بار اکران می‌شد، در چهار سالن و به دو صورت زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی و دوبله در سالن‌های سینمای «ایران مال» روی پرده رفت.
فیلم سینمایی «لاله» بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و روایت تلاش لاله صدیق قهرمان اتومبیلرانی برای حضور در این عرصه است. این فیلم هنگام ساخت با حاشیه‌های بسیاری روبه‌رو بود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول