اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

چهره ضداستکباری و ضد استبدادی دو ویژگی مهم شهید شیخ محمد خیابانی

نماینده مردم تبریز در مجلس،چهره ضداستکباری و ضد استبدادی را دو ویژگی مهم شهید شیخ محمد خیابانی نامید.

چهره ضداستکباری و ضد استبدادی دو ویژگی مهم شهید شیخ محمد خیابانی

به گزارش خبرگزاری فارس از  تبریز، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی امروز در همایش گرامیداشت یکصدمین سالروز شهادت شیخ محمد خیابانی، چهره ضداستکباری و ضد استبدادی را دو ویژگی مهم شهید شیخ محمد خیابانی نامید و افزود: این شهید عزیز را باید به حق مدرس ثانی خواند که مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی سرآمد بود.

وی با اشاره به قیام شیخ محمد خیابانی علیه قرارداد ننگین استعماری ۱۹۱۹ موسوم به قرارداد وثوق الدوله، گفت:  انگلیسی‌ها با فرستادن نماینده خود در صدد توطئه علیه شیخ بودند؛ این نماینده در ابتدا مخالفان شیخ را بسیج کرد تا علیه او شورش کنند و سپس شخصا به ملاقات شیخ رفت، این ملاقات که در تبریز اتفاق افتاد، بسیار جریان جالبی داشت.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: در این ملاقات وقتی نماینده انگلیس وارد اتاق شیخ‌محمد می‌شود، به او سلام می‌دهد اما شیخ با تردید و اکراه جواب سلام او را می‌دهد، نماینده انگلیس پس از نشستن به شیخ می‌گوید که چرا با اکراه جواب دادید، در حالی که شما مسلمان هستید و معمولا باید به مهمان احترام گذاشت، شیخ پاسخ می‌دهد که اگر سلام، پیام آور سلامتی باشد، قابل استقبال است، نه سلامی که فتنه و شر را به دنبال بیاورد. در این راستا نماینده بار دیگر می‌گوید که به خصوص اگر مهمانی که ارمغان خوبی آورده است! شیخ به او پاسخ می‌دهد: تشکیل پلیس انگلیسی در جنوب کشور، معتاد کردن مردم سیستان و بلوچستان و انعقاد قرارداد ننگین ۱۹۱۹ از ارمغان‌های شما برای ملت ایران است.

وی اضافه کرد: در این خصوص، شیخ بار دیگر می‌گوید که به دولت خود بگویید که از این پس، پلیس جنوب را منحل کند، نیروهای خود را از ایران فرا بخواند و ما را به حال خود بگذارد، چرا که دوستی ما و شما مانند دوستی بره و گرگ است و ما آزادی و استقلال خود را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: این قرارداد به قدری ننگین بود که خود نخست وزیر وثوق‌الدوله نیز آن را می‌دانست و به سفیر انگلیس گفت که اگر پس از امضای این قرارداد مردم اعتراض کردند، اجازه پناهندگی او به انگلیس داده شود و حتی زمانی که وثوق‌الدوله، این قرارداد را برای امضا نزد احمد شاه که آن زمان در اروپا بود، می‌آورد، احمدشاه از امضای این قرارداد امتناع کرده و اعلام می‌کند که اگر در اروپا به کلم‌فروشی مشغول شوم، بهتر از آن است که به عنوان شاه ایران، این قرارداد را امضا کنم.

میرتاج‌الدینی افزود:شهید خیابانی اهل بصیرت و مقاومت بودند همان نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب بارها به خصوص در سخنان اخیر خود در خصوص مقاومت و ایستادکی انقلابی دوباره تاکید کردند.

وی گفت: این همایش قصد دارد گوشه‌ای از ویژگی‌های ایستادگی و مقاومت این مبارزه نستوه را بیان کند.  

 میرتاج‌الدینی اضافه کرد: با همۀ این اوصاف اگر زندگی گستردۀ شیخ محمد خیابانی، مورد توجه رمان‌نویسان و هنرمندان باشد، می‌تواند به خلق آثاری جذّاب، بسیار مفید و گیرا بیانجامد.

میرتاج الدینی افزود: در کتاب بیدارگران اقالیم قبله، فصلی با عنوان عقل بیدار درخصوص شهید شیخ محمد خیابانی نگارش شده و تاکید بر شخصیت عدالت محور وی دارد، لذا در این همایش نیز تلاش شده به چنین ابعاد شخصیتی توجه ویژه شود.

براساس این گزارش با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از تمبر اختصاصی همایش بین المللی شیخ شهید محمد خیابانی و کتب و مقالات تدوین شده رونمایی شد و در ادامه از نفرات برتر و نخبگان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول