اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

معاون سیما: شورای طرح منحل شده است/ «سلمان فارسی» 1405 پخش می شود/ آیا با سریال های ضعیف برخورد می شود؟

معاون سیما گفت: الان که من با شما صحبت می کنم، بیش از 26 دوربین روشن در حوزه تصویربرداری ما فعال است و مجموعا 35 اثر در حوزه تولید و پیش تولید قرار دارند و 56 اثر هم در مرحله نگارش فیلمنامه و یا دیگر مراحل هستند.

معاون سیما: شورای طرح منحل شده است/ «سلمان فارسی» 1405 پخش می شود/ آیا با سریال های ضعیف برخورد می شود؟

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، حمید شاه آبادی معاون سیما در ادامه تشریح برنامه های نوروزی سیما، بخشی را هم به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران اختصاص داد. وی گفت: ما برای هر یک از شبکه های سریال سازمان یک، دو، سه و پنج و همینطور گروه فیلم و سریال سیمافیلم، شوراهای فیلم وسریال مستقلی از هم با حکم معاون زیر نظر شورای عالی تشکیل داده ایم و ماموریت و مسئولیت فیلمنامه را به صورت کامل برعهده این شوراهای تخصصی گذاشته ایم.

وی ادامه داد: ذیل سند مفهومی و سند نمایش اصلی که درباره هر سریال طراحی بشود نداریم و اینکه یک فیلمنامه در دو جا خوانده بشود نداریم بلکه در یک جا اصول اصلی و خط اصلی و محورها و اهداف و چک لیست نهایی تصویب می شود و در آن شورای عالی سیاست های اصلی یک سریال، جمع بندی و تصویب می شود و بعد از آن فرایند نگارش شروع می شود. بنا بر این شورای طرح در فیلمنامه را منحل کردیم و مسئولیتش را بر عهده شورای عالی گذاشتیم تا هر سریال جدیدی که می خواهد کلید بخورد، بر اساس عقل جمعی نخبگانی در آنجا صورت بگیرد و شوراهای فیلم و سریال شبکه ها که هرکدام شأن مستقلی دارند و هیچ عضو مشترکی با هم ندارند، هرکدام مسئولیت تام و تمام فیلمنامه را برعهده بگیرند. سریالهای جدیدی که بر اساس آن رویه جدید شکل می گیرد حتما از کیفیت و اغناء بالاتری برخوردار است و غنی تری خواهد بود.

وی افزود: اگر این اتفاق به درستی شکل بگیرد، قطعا برای ما یک سند چشم اندازی از آینده فیلم و سریال در معاونت سیما شکل خواهد گرفت. مشابه این اقدام در حوزه های پویانمایی، مستندسازی، برنامه سازی و ... در دست اقدام است. از جمله تصویب و شناسنامه طرح در مرکز طرح و برنامه سیما تغییر کرد و بدین ترتیب طرح های جدیدی که باید کد طرح بگیرند، باید از یک فرایند جدیدتری پیروی کنند و همه اینها دست به دست هم می دهند تا کیفیت یک اثر بالاتر برود. اینکه چقدر موفق بشویم در این کار بستگی به استفاده از افراد خوش فکر، ایده پرداز و خلاق است و اینکه چه حمایتی از آن می شود.

وی همچنین درباره تغییر مدیران تلویزیون نیز گفت: ممکن است ما تغییرات جزئی چه قبل و چه بعد از انتخابات داشته باشیم اما آنچه که من در اینجا دیدم، واقعا مدیران سیما به ویژه اعضاء شورای مدیران افراد توانمند، علاقه مند، انقلابی و ارزشی هستند و ما تلاش می کنیم از همه ظرفیت موجود استفاده کنیم. جوان هایی که مسئولیت ها را برعهده گرفته اند، امیدهای آینده معاونت سیما هستند و اصل آینده تلویزیون قطعا با همین نیروهای جوان اداره خواهد شد که همگی ارزشی و توانمند و انقلابی هستند و نیروهای قدیمی تر و باتجربه تر ما هم در کنار آنها هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در حال حاضر در میان اعضاء شورا افرادی حضور دارند که پیش از این هم در این سمت ها بوده اند و امتحان خود را پس داده اند و یا افرادی نظیر آقای رحیم زاده یا اکبر نبوی حضور دارند که پیش از این و در دوره حضورشان در سیمافیلم شاهد ساخت یک خانواده محترم بودیم. یا آقای اسلامی مهر کارنامه خود را در دوران سیمافیلم نشان داده اند.به نظر می رسد با این ترکیب نباید خیلی جای امیدواری داشت که شاهد اتفاق نویی در حوزه سریال سازی باشیم، گفت: کسانی که از ایشان در حوزه فیلم و سریال از آنها استفاده می شود، باید افراد متخصصی باشند، آن چه که شما الان به آن اشاره می کنید، تفکیک ماموریتی بین شورای عالی و شورای تخصصی است. و از اقدامی که در گذشته بود و هم این شورا سیاست گذار بود و هم باید چشم انداز را ترسیم می کرد و هم باید نیازهای رسانه ای ما را در بخش های مختلف پیش بینی می کرد که ما در چند سال آینده چه سریال ها و چه مفاهیمی را پیگیری کنیم این ها را جوری پیش بردیم که مبانی یک اثر در ابتدا در یک جایی با حضور معاون مسئولیتش تصویب بشود و بعد یک وقتی که وارد حوزه نگارش می شود، توسط افراد متخصص صورت بگیرد. ما احساس می کنیم 17 نفری که در شوراهای فیلم و سریال شبکه ها مشغول به کار شده اند، اینها هرکدام وزنه های حوزه فیلم و سریال سازی هستند.

وی در مقابل تاکید خبرنگار فارس مبنی بر اینکه این افراد در زمان حضورشان کارنامه درخشانی نداشته اند، اظهارداشت: اجازه بدهید اینها در دوره کاری خودشان و در فضای جدید مدیریتی کارشان قضاوت بشود. اینکه سیما فیلم خودش صفر تا صد سالانه بیش از هزار قطعه فیلم وسریال بسازد، نشدنی است. اینکه همه این شوراها در یک شورا ادغام شوند و در یک مجموعه ادغام شوند و ما تصور کنیم که می توانیم همه مسئولیت ها را در یک جا قرار دهیم، نتیجه این می شود که فرصت های بازخواست و مواخذه از شبکه گرفته می شود. تولید سریال بجز سریال های الف، چه الف فاخر و چه الف ویژه و بعضا سریال هایی که به صورت پشتیبانی در سیمافیلم صورت می گیرد، باید توسط شبکه ها صورت بگیرد و مدیر شبکه مسئول سریال است و برای این کار باید حیطه اختصاصی داشته باشیم. چیزی که ما شاهدش بودیم، و اشکال در کار ایجاد می کرد، این بود که مسئولیت خروجی کار بین سیمافیلم و شبکه ها تا اندازه ای مبهم می شد و با این مدل جدید هرکدام مسئولیت خود را دارند و خروجی کار هم متفاوت است.

وی افزود: البته الان که من با شما صحبت می کنم، بیش از 26 دوربین روشن در حوزه تصویربرداری ما فعال است و مجموعا 35 اثر در حوزه تولید و پیش تولید قرار دارند و 56 اثر هم در مرحله نگارش فیلمنامه و یا دیگر مراحل هستند و همین الان که من با شما صحبت می کنم، قریب 100 اثر در مجموعه فیلم و سریال سیما در حال تولید است و طبیعتا اولین گام ما این است که تا جایی که فرصت نگذشته بر روی آثاری که الان در حال تولید است، ما ارتقاء کیفی محتوایی را شاهد باشیم و برای ورودی های جدید هم مبتنی بر نیاز سنجی پیش برویم. خوب طبیعی است که بعضی افراد ممکن است سلایق متفاوتی داشته باشند و من با اشخاص کاری ندارم و به عقل جمعی ناشی از این ترکیب و این چیدمان امیدوارم.

وی در ادامه در پاسخ به فارس، درباره اینکه شما به مواخذه یک مدیر اشاره کردید، ما سالهاست می بینیم اگر کاری ضعفی دارد، کسی مسئولیت آن را نمی پذیرد و یا شبکه ها با پروپاگاندا آن را جبران کند و یا کسی پاسخ نمی دهد که چرا این اثر ضعیف بود. آیا ما در دوران مدیریت شما شاهد این پاسخگویی به افکار عمومی خواهیم بود؟ توضیح داد: هر اثر هنری توسط هر شخصیت هنری که صورت بگیرد، ممکن است در انتها آن طور که مطلوب است، از کار درنیاید و یک واقعیت است. ما در طول تاریخ سینمایی ایران و جهان شاهد این اتفاق کم نبوده ایم. همین الان هم مدلهایی از تولید که خلق می شود، مبتنی بر این است که یک فصل از یک اثر منتشر شود و مبتنی بر اقبال مردم ارزیابی شود. در آینده هم این طور نخواهد بود که تمام آثار مطلوب باشند. چون عوامل در موفقیت یک اثر مختلفند و تنها یک فاکتور تاثیر ندارد. تا به حال هم اگر این اتفاق نیافتاده به این دلیل است که معمولا این مواخذه ها عمومی و بیرونی نمی شود و دوم اینکه نوع کار چنان توزیع شده و عوامل متعددی در شکل گیری اثر نقش دارد، هرکدام به تناسب کار خود در ضعف کار خود موثر بوده اند.

معاون سیما افزود: ما امیدواریم که انقدر عقب نباشیم که همیشه مجبور باشیم برای اینکه آنتن خالی نماند، از بسیاری از مؤلفه های خود عبور کنیم. این مستلزم این است که یک دوره گذاری را عبور کنیم. قطعا در سال 99 که بیش از 100 اثر در حال تولید است و بقیه هم فرصت اصلاح داریم و این طور نیست که تا سالها پاسخگوی هیچ سریالی نباشیم، اما قطعا سال 99، سال انتقالی است. آثار درام و ملودرام متعددی آمده است و این در حالی است که ما نیازسنجی دقیقی نکرده ایم که در هر یک از ژانرها به چه تعداد کار در جامعه نیاز داریم.

وی درباره سریال‌های «الف ویژه» تلویزیون اظهار کرد: سریال «سلمان فارسی» با جدیتی که از آقای میرباقری دیده‌ایم، طبق زمان‌بندی که برای آن تعیین شده است، پیش می‌رود. این مجموعه در سال ۱۴۰۵ روی آنتن می‌رود و عوامل آن الان در شاهرود هستند. سریال «حضرت موسی(ع)» هم در مرحله بازنویسی فیلمنامه است. این برای سومین بار است که فیلمنامه این مجموعه بازنویسی می‌شود. فعلاً زمان دقیق شروع تصویربرداری آن را نمی‌توانم بگویم؛ چون پیش تولید را آغاز نکرده است.کشور همیشه به 5 سریال الف ویژه نیاز دارد و اگر ما بخواهیم به استاندارد در این حوزه برسیم، طبیعی است هم زمان 4 یا 5 اثر را باید هم زمان پیش ببریم تا بتوانیم سالانه یک سریال را پخش کنیم که مستلزم حمایت مجلس و دولت است.

معاون سیما درباره احتمال ساخت ادامه سریال تلویزیونی «پایتخت» گفت: تصمیم ما برای ساخت «پایتخت ۷» جدی است؛ صحبت ها انجام شده و ما فقط به خاطر اینکه عجله ای نشود و فیلمنامه به درستی نوشته شود، «پایتخت ۷» را برای نوروز ۱۴۰۰ نداشتیم؛ چراکه برای ما محتوا و فیلمنامه بسیار مهم است.

او درباره بازگشت بازیگران ممنوع التصویر به تلویزیون و اخطار ساترا به روبیکا در پی انتشار کلیپ هنجارشکنانه گفت: نگاه ما کریمانه و همدلانه است و از هر خطا و اشتباهی یک نقطه نمی‌سازیم؛ هرچقدر چهره های هنری همراه‌تر با سیاست‌های ما باشند، ما حضورشان را در رسانه ملی سرمایه می‌دانیم. بنابراین نگاه صفر و صدی نخواهیم داشت. درباره اخطار ساترا به روبیکا هم باید بگویم، همه دستگاه‌های صوت و تصویر فراگیر باید قاعده و دستورالعمل ساترا را رعایت کنند.

معاون سیما همچنین درباره حذف مجری برخی برنامه‌ها گفت: ما نمی‌توانیم روی خطای آنتن بی تفاوت باشیم؛ وقتی مجری خطا کند، پس از آنتن محروم می‌شود. حرف اصلی ما این است که مجری در لحظه باید رفتار مناسب از خود نشان دهد.

شاه آبادی درباره تولید و پخش سری جدید برنامه «دورهمی» نیز عنوان کرد: سری جدید «دورهمی» را از عید فطر روی آنتن خواهیم برد و روی محتوای آن کار می‌کنیم تا با تغییرات جدید پخش شود.

معاون سیما در پاسخ به پرسشی درباره احتمال بازگشت برنامه «90» به آنتن تلویزیون، گفت: «نود» برنامه خوب و پربیننده‌ای بود و ما تمایل داریم این برنامه کار خودش را داشته باشد اما طبیعی است که انتخاب مجری و موضوعاتی از این دست، در اختیارات مدیر شبکه است. پیش از حضور من درباره جا به جایی مجری و اتفاقاتی از این دست تصمیماتی گرفته شده، اگر ان‌شاءالله در این حوزه شاهد اتفاقات رو به جلویی باشیم می‌توانیم برای این موضوع برنامه‌ریزی هم داشته باشیم، منتها برای این کار نیازمند زمان و برنامه‌ریزی‌های بهتر و اقدامات پیش‌روانه هستیم.

او همچنین درباره احتمال تغییر مدیران شبکه‌های تلویزیونی مطرح کرد: ممکن است تغییراتی قبل یا بعد از انتخابات رخ بدهد؛ مدیران سیما و به ویژه اعضای شورای مدیران، افراد توانمند، علاقه‌مند، ارزشی و انقلابی‌ هستند. جوانانی امروز مسئول و مدیر هستند که امیدهای نسل آینده تلویزیون‌ محسوب می شوند و مدیران با تجربه در کنار این عزیزان، تحرک خوبی دارند اما در عین حال برخی از تغییرات اجتناب‌ناپذیر است.

شاه آبادی درباره پخش سری هفتم «خندوانه» گفت: قضاوت درباره فصل جدید «خندوانه» با پخش دو قسمت ناعادلانه است و ما امیدواریم آنچه را که از شبکه خواسته ایم، برآورده کند؛ چراکه این خواسته‌ها مورد تایید گروه برنامه ساز نیز بوده است.

وی درباره سرنوشت پخش سریال «سرزمین کهن» توضیح داد: برای «سرزمین کهن» همچنان رایزنی می‌کنیم تا محتوای آن دچار شائبه نباشد. اصلاحاتی انجام دادیم و منتظر تایید هستیم. این اثر، کاری بسیار ارزشمند است و اگر بخواهیم امروز آن را تولید کنیم، نمی‌توانیم.

شاه آبادی در بخشی از این نشست همچنین یادآور شد: از روزهای اول سال ۹۹ درگیر کرونا شده‌ایم؛ رسانه ملی هم داشته‌های خود را به میدان آورد تا مخاطبان روزهای سخت کرونا را با آرامش بگذرانند. آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۹ و نوروز ۹۹ ، برنامه‌های متنوع سیما شرایط خوبی را برای مخاطبان فراهم کرد. 

معاون سیما با اشاره به سریال هایی که در طول یک سال گذشته از تلویزون روی آنتن رفت، آماری از پخش آنها ارائه داد.

شاه آبادی گفت: در سال ۹۹ ، بیش از ۸۰۰ قسمت سریال در قالب ۲۹ سریال از شبکه‌ها پخش شد. امیدواریم همچنان با سریال‌های پراقبال مخاطب را همراهی کنیم. در حوزه فیلم سینمایی هم بیش از پنج هزار فیلم از شبکه‌های مختلف پخش شد که ۴۴۹‌ اثر، پخش اولی بود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول