اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

آغاز رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به بودجه 1400 از فردا در مجلس

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از بررسی رفع ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه 1400 در هفته جاری خبر داد.

آغاز رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به بودجه 1400 از فردا در مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس صبح امروز (شنبه 23 اسفندماه سال جاری) طی نشست خبری، از بررسی رفع ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه 1400 از فردا در مجلس خبر داد.

وی گفت: کمیسیون تلفیق امروز گزارش خود را آماده و در سامانه ای که در معرض دید نمایندگان است قرار می دهد و بعد از آن در اولین فرصت در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

فرهنگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طبق آئین نامه داخلی مجلس نخست گزارش کمیسیون تلفیق به رای گذاشته می شود بنابراین رسیدگی ها با سرعت قابل قبولی نهایی می شود و با تائید شورای نگهبان بودجه مصوب برای سال بعد ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه مصوبات مجلس سبب گرانی‌ها در بازار شده است، گفت: چنین چیزی واقعیت ندارد؛ ما هیچ چیزی را تصویب نکرده‌ایم که اثر نگران‌کننده‌ای را بر بازار گذاشته باشد؛ نمایندگان مجلس بودجه سال 1400 را تصویب کرده‌اند و اکنون در سال 1399 هستیم و قطعاً نباید هیچ اثری از بودجه 1400 در سال 99 گذاشته شود. 

*گرانی‌های اخیر را به دولت گوشزد کرده بودیم

وی تأکید کرد: از چند ماه قبل از بودجه 1400 پیش‌بینی این اتفاقات می‌شد و ما به مسئولان ذیربط اعلام کرده بودیم که اگر از اکنون به فکر نهاده‌های کشاورزی و دامی نیفتند، شاهد چنین اتفاقاتی در بازار میوه و پروتئین خواهیم بود، بنابراین تعلل زیادی صورت گرفت و وضعیت موجود نیز به دلیل تعلل زیاد در رسیدگی به وضعیت نهاده‌های کشاورزی دامی است. 

* وزارت ارتباطات افزایش تعرفه ها را کلید زده است

فرهنگی در مورد افزایش تعرفه‌های اینترنت تصریح کرد: صراحتا در مصوبه مجلس آمده است که در سال 1400 نباید اینترنت گران شود، اما مطلع هستیم که وزارت ارتباطات از هم‌اکنون این افزایش را در تعرفه‌های اینترنتی صورت داده‌اند که این مسئله به نظارت‌ها و مدیریت‌های بخش‌های مختلف در دولت مربوط می‌شود. 

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به برخی اظهارنظرات در بانک مرکزی مبنی بر اینکه تصمیمات مجلس در سیاست‌های ارزی اثر گذاشته است، گفت: ما هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم که اثری بر سیاست ارزی کشور گذاشته باشد. در مورد ارز ترجیحی که برای تجهیزات پزشکی، نهادهای کشاورزی و دارو هیچ تغییری داده نشده است و این گونه اظهارنظرها است که این مسائل را به وجود می‌آورد و درست هم نیست. 

وی در مورد عدم تشکیل وزارت بازرگانی که چندی پیش حسن روحانی رئیس‌جمهور در جمع اعضای کابینه مطرح کرده بود پاسخ داد و گفت که ما می‌توانیم خلاف این قضیه را ادعا کنیم چرا که اختیارات قانونی را از وزارت جهاد کشاورزی گرفته و این اختیارات را به وزارت صمت داده و این وزارتخانه نیز یک تشکیلات مجزا و موازی در ماه‌های اخیر ایجاد کرده است. 

فرهنگی با تأکید بر اینکه تفکیک بازرگانی از وزارت صمت ناهماهنگی‌هایی را در سال 84 و 85 به وجود آورد، یادآور شد: بخش بازرگانی وزارت مستقلی بود که تأکید داشت که کاری به بازار به تولید کننده و تولید ندارم و خودمان تشخیص می‌دهیم که صادرات و واردات صورت بگیرد. 

*  بحث‌های مدیریتی را نباید با فرافکنی بر دوش افراد دیگر انداخت

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه اکنون شاهد همان ناهماهنگی در زمینه تنظیم بازار هستیم گفت: وزارت جهاد کشاورزی خود را مسئول تنظیم بازار نمی‌داند و البته اختیار نیز از این وزارتخانه گرفته شده و این اختیار به مجموعه‌ای داده شده که خودش را مسئول تنظیم بازار نمی‌داند. 

وی گفت: بحث‌های مدیریتی را نباید با فرافکنی بر دوش افراد دیگر انداخت.

فرهنگی در مورد سفرهای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به استانهای مختلف کشور گفت: سفرهای آقای قالیباف به تقاضای مسئولان محلی و نمایندگان و استان‌ها شکل می‌گیرد و رأسا از طرف مجلس آغاز نمی‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه این سفرها در گذشته هم معمول بوده و بسیار مفید است گفت: این سفرها باعث می‌شود که افکار اداره‌کنندگان قوا با واقعیت‌های مناطق مختلف کشور بیشتر آشنا شده و بازخوردهایی هم داشته که درباره بودجه 1400 نیز این اتفاق افتاد؛ بنابراین این ایراد به سفرهای رؤسای قوا وارد نیست. 

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دولت یکبار در روز بررسی کلیات لایحه بودجه 1400 اعلام کرده بود که قانون را اجرا نمی‌کند بنابراین اگر لایحه بودجه 1400 توسط دولت ناقص اجرا شود، مجلس چه راهکاری خواهد داشت؟ اظهار کرد: چیزی درباره اجرا نکردن بودجه از سوی دولت مطرح نشده است و راه‌های نظارتی از جمله نهاد‌هایی مانند دیوان محاسبات برای نظارت بر اجرای بودجه وجود دارد. اینک نظر‌های شورای نگهبان درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ واصل شده و مدارک آن را نیز در اختیار داریم.

* دولت باید بودجه را اجرا کند

وی درباره مصوبه مجلس درخصوص دریافت مالیات از صاحبان صفحات مجازی معروف به دریافت مالیات از اینفلوئنسر‌ها، توضیح داد: این پیشنهاد یکی از نمایندگان در صحن بود که به تصویب رسید. اینکه بر هر فعالیت اقتصادی نظارتی از جنس مالیات وجود داشته باشد از وظایف ذاتی دولت است که راهکارهایش لزوماً قانونگذاری نیست. در نتیجه دستورالعمل‌های آن را دولت باید تهیه کند.

فرهنگی در ادامه صحبت های خود در پاسخ به سوالی درمورد انتقادات نسبت به مصوبه مجلس درمورد افزایش حق السهم دولت از اپراتورها گفت: «ما در طول بررسی بودجه بحث‌های کارشناسی بسیاری انجام دادیم و همچنین به اطلاعاتی دست پیدا کردیم مبنی براینکه منابع قابل توجهی در دولت وجود دارد که بلاتکلیف است و سیاست‌گذاری نشده است و ربطی به افزایش قیمت اینترنت و هزینه‌های فضای مجازی نداشت.» 

وی تاکید کرد که مجلس برای این منابع سیاستگذاری کرد؛ چون وظیفه مجلس است که در این زمینه تعیین تکلیف و سیاست گذاری کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس ادامه داد: «ما بخش عمده‌ای از این منابع را به نظارت بر فضای مجازی اختصاص دادیم. چون بحث فضای مجازی مورد شکایت جمع کثیری از مردم است. پیشتر هم دولت لوایحی در مجلس داشته است و چنین بخش‌هایی از منابع دراختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است. به همین دلیل این مصوبه موضوع عجیب و جدیدی نیست و از اختیارات قانون‌گذار است که برای چنین منابعی قانونگذاری و تعیین تکلیف کند.»

وی در پاسخ به سوال دیگری درمورد چرایی ایراد شورای نگهبان به بند (ی) تبصره ۶ و عدم وجود ردیف و نحوه دقیق هزینه کرد، هم بیان کرد که جلسات کمیسیون تلفیق و مجلس برای رفع چنین ایراداتی تشکیل می‌شود و وقتی به صورت شفاف این منابع و نحوه هزینه کرد این منابع مشخص شوند، ابهامی دیگر وجود ندارد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس در پاسخ به سوالی درباره  ایرادات شورای نگهبان به بندهای الحاقی لایحه بودجه گفت: بندهای الحاقی دو بخش هستند بخشی از بندهای الحاقی در کمیسیون تلفیق لحاظ شده و بخشی هم در صحن علنی با پیشنهاد نمایندگان  اضافه شد، لذا احتمال اینکه برخی از این بندهای الحاقی فرصت کافی برای بررسی نداشته‌اند، زیاد است در رسیدگی‌های جدید با حذف و رفع ابهام این ایرادات رفع می‌شود و برای بررسی مجدد به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اختلاف نظر دولت و مجلس در عدد فروش بشکه‌های نفت، در نهایت ارزش ریالی آن در لایحه بودجه تفاوتی نکرده است، توضیح داد: اختلاف نظر درباره مصرف وجود داشت و تصمیم مجلس چنین بود که بودجه را دو سقفی کند.

وی ادامه داد: در نتیجه افزایش احتمالی منابع حاصل از فروش نفت در تبصره دیگری بود که منابع چگونه مصرف شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: ایجاد تغییرات از سوی مجلس در حدود سه و یک دهم درصد است و تغییر‌هایی در ارقام نداشتیم البته در کنار آن، سیاست گذاری‌های خوبی در اشتغال و تامین مالی وضع کردیم تا مسیر‌های ایجاد اشتغال دست و پاگیر نباشد. در نتیجه پیش‌بینی‌های سنجیده انجام شد.

فرهنگی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات تصریح کرد: این طرح در شورای نگهبان بررسی شد و هر لحظه در دستور قرار گیرد پس از بودجه می‌تواند با اولویت بررسی شود.

وی گفت: کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها اصلاحات را نهایی کرده و منتظر تعیین تکلیف کوچه است تا در دستور قرار بگیرد. امیدواریم تا قبل از ثبت نام‌های انتخابات ریاست جمهوری قانون این انتخابات اصلاح شود که شاهد ثبت نام‌های نا به هنجار نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول