اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

افشاگری روزنامه صهیونیستی؛ بن سلمان به دنبال جای پا در مسجد الاقصی

یک روزنامه نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی فاش کرد که ولی‌عهد سعودی در تلاش است تا پس از در اختیار گرفتن امکان مقدس در مکه و مدینه منوره با صرف پول‌ گزاف تولیت مسجد الاقصی را نیز تحت کنترل خود در آورد.

افشاگری روزنامه صهیونیستی؛ بن سلمان به دنبال جای پا در مسجد الاقصی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل هیوم»-وابسته به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی-شامگاه روز جمعه، در گزارشی از درگیری پنهان اردن و عربستان سعودی بر سر تولیت اماکن مقدس اسلامی در شهر قدس خبر داد.

وبگاه خبری-تحلیلی «رأی الیوم» به نقل از اسرائیل هیوم در این خصوص با اشاره به موضوع «الحسین بن عبدالله» ولی‌عهد اردن که قرار بود روز چهارشنبه هفته گذشته برای تأکید بر جایگاه رسمی و تاریخی اردن به عنوان متولی کنونی مقدسات اسلامی در قدس وارد مسجد الاقصی شود، به نقل از منابع سیاسی آگاه در فلسطین اشغالی از توافقی محرمانه میان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و تل‌آویو خبر می‌دهد.

منابع یادشده تأکید می‌کنند که تحرکات فوری اردن به علت مذاکراتی که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با بنیامین نتانیاهو در این خصوص انجام می‌داده، در این زمان ضرورت داشته است.

شامگاه چهارشنبه هفته گذشته، منابع صهیونیستی گزارش دادند که علی‌رغم هماهنگی‌های صورت گرفته برای ورود ولی‌عهد اردن به مسجد الاقصی، تل‌آویو در لحظه آخر به علت زیاد بودن شمار محافظان همراه ولی‌عهد این سفر را رد می‌کند که این اقدام خشم مقامات اردنی را به همراه داشت (جزئیات بیشتر).

منابع مذکور فاش کردند که عربستان سعودی به دنبال ایجاد جای پا برای خود در مسجد الاقصاست آن هم به عنوان یک «قدرت بزرگ که مکه و مدینه» را تحت سیطره خود دارد و در تلاش است تا وضعیتی جدید در قدس ایجاد کند به طوریکه برای تحقق این هدف آماده است تا در کنار عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، مبالغ گزافی سرمایه‌‌گذاری کند.

اسرائیل هیوم در ادامه نوشت: «عربستان سعودی به جای اردن و نه در کنار این کشور، خواهان به دست گرفتن اداره مسجد الاقصاست زیرا این اقدام برای این کشور با سیطره بر سه مکان مقدس اسلامی جایگاه دینی قوی به وجود می‌آورد».

این روزنامه نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین نوشت: «اردن نیز به به نوبه خود تنها با مطرح شدن این ایده خشمگین شده است زیرا زمانی خاندان هاشمی به نفع سعودی‌ها منصب حامی امکان مقدس در مکه و مدینه منوره را پس از جنگ جهانی اول از دست داده‌اند».

اسرائیل هیوم فاش کرد که نتانیاهو و همراهان او  با عربستان سعودی درباره امکان قدرت یافتن ولی‌عهد سعودی در قدس  وارد گفت‌و‌‌گوهایی شده‌اند که این گام در برهه اخیر و به طور مشخص از زمان اعلام طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» آغاز شده است که طبق نوشته این روزنامه، تل‌آویو در این ماجرا نقش «پلیس راهنمایی و رانندگی» را ایفا می‌کند.

منابع مذکور مدعی شده‌اند که «خالد بن عبدالزیز» شاه سعودی در اوایل دهه هشتاد قرن گذشته میلادی دو هیأت به نزد «مناخیم بگین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی اعزام می‌کند و به او پیشنهاد مبلغ زیادی برای توسعه خاورمیانه‌ای جدید در مقابل بر افراشتن پرچم عربستان سعودی در قدس  می‌دهد که بگین این پیشنهاد را رد می‌کند.

این منابع در عین حال تأکید کردند که «اکنون زمان تغییر کرده است و نتانیاهو و مردان او وارد گفت‌و‌گو درباره امکان ملحق شدن عربستان سعودی [به قدس] شده‌اند تا این کشور در حرم [قدس] جایگاهی داشته باشد.. این گام در دوره‌ آماده‌سازی طرح [معامه] قرن آغاز شد».

طبق گفته این منابع بلندپایه، مسجد الاقصی برای اردن تنها یک سمبل تاریخی نیست بلکه ضمانتی برای ثبات حکومت در این کشور است. این منابع می‌گویند: «اسرائیل خود را در شرایط یک قدم به سمت اردن و قدمی دیگر به سوی عربستان سعودی می‌یابد و در این جنگ گه به این سمت و گه به آن سمت می‌رود.. اما اردن همچنان شریک محبوب اسرائیل در قدس است».

اسرائیل هیوم همچنبن به نقل از چند دیپلمات سعودی که از روند مذاکرات محرمانه میان ریاض و تل‌آویو آگاه بوده‌اند، می‌نویسد که سخن از گفت‌و‌گوهایی حساس و بسیار محرمانه است که خارج از رادار و به دور از نور و رسانه‌ها و با گروهی کوچک از دیپلمات‌ها و مقامات امنیتی بلندپایه از تل‌آویو، آمریکا و عربستان سعودی در جریان است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول