اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

قوانین استفاده از موبایل در خانه چگونه است؟/ مهارتهایی برای مدیریت استفاده بچه‌ها از موبایل

موبایل و تبلت وسائل دوسر ضرر و منفعتی هستند که حتی برای بزرگسالان هم استفاده از آنها باید چارچوب مشخصی داشته باشد.

قوانین استفاده از موبایل در خانه چگونه است؟/ مهارتهایی برای مدیریت استفاده بچه‌ها از موبایل

گروه خانواده: همه می‌دانیم که تنها گذاشتن بچه‌ها با موبایل و تبلت و دسترسی بدون قید و شرط آنها به این وسائل خطر دارد. اما واقعیت این است که وقتی بچه‌ها سرگرم گوشی و تبلیت می‌شوند، از زمان‌هایی است که والدین فرصتی برای رسیدگی به کارهای خودشان پیدا می‌کنند، این سکوت ویک جا نشینی بچه‌ها ممکن است ما را وسوسه کند تا محدودیت‌های خود در استفاده از موبایل و تبلت را کنار بگذریم و آنها را بیشتر با این وسائل رها کنیم.

خطای والدینی از همین جا شروع می‌شود. موبایل و تبلت وسائل دوسر ضرر و منفعتی هستند که حتی برای بزرگسالان هم استفاده از آنها باید چارچوب مشخصی داشته باشد. و البته همگی قبول داریم ک مدیریت وسائل پرهیجان و کارآمدی مثل موبایل و تبلت سخت است اما اگر چند مهارت ساده را به سبک زندگی خود تبدیل کنیم، دست‌کم بیشتر از گذشته در مدیریت این وسائل هم برای خودمان و هم برای فرزندانمان موفق خواهیم بود.

 

بچه‌ها می‌بینند، بچه‌ها یاد می‌گیرند

والدینی که اکثر زمان‌های حضور در منزل و جمع را پای گوشی موبایل می‌گذرانند و حتی آن را با خود به رختخواب هم می‌برند. الگوی مناسبی برای آموزش مدیریت استفاده از موبایل به فرزندان خود نیستند.

اگر می‌خواهید فرزندتان از شما حرف‌شنوی داشته باشد و بپذیرد که موبایل را تنها در مواقع نیاز باید به دست گرفت اول از همه خودتان آماده بشوید و اعتیاد به موبایل را کنار بگذارید.

 

موبایل شخصی برای خردسالان ممنوع

توصیه اکثر روان‌شناسان و متخصصین این است که کودکان تا سنین قبل از نوجوانی نیاز به داشتن موبایل و تبلت شخصی ندارند. در سنین نوجوانی تشخیص این نیاز به عهده والدین است. گاهی بچه‌ها مجبور هستند موبایل همراه داشته باشند تا والدین شاغل به آنها دسترسی داشته باشند و یا برای یک کار خاص نیاز به موبایل شخصی دارند.

اما قبل از سنین نوجوانی این نیاز در اکثر کودکان بسیار کم است. البته این به این معنا نیست که کودک اصلا به موبایل دسترسی نداشته باشد. در دنیای امروز نمی‌توان کودک را به طور کلی از پیشرفت‌های تکنولوژیک نور نگه داشت. مقصود از نداشتن موبایل شخصی برای کودکان این است که آنها برای زمان مشخصی از روز نیاز خود را با موبایل یا تبلت والدین و یا فرزند بزرگتر خانه برطرف کنند.

این کار مزایای زیادی دارد. تصور کنید کودک ما در روز می‌خواهد ساعتاتی را به یک بازی موبایلی معروف و پرطرفدار که هم دوستانش بازی می‌کنند، بپردازد. استفاده از موبایل والدین، وقتی بیشتر از بازی کردن در اختیار او قرار نمی‌دهد که بخواهد از سر کنجکاوی به باقی قسمتهای موبایل سرک بکشد. ار طرف دیگر والدین می‌توانند به راحتی جستجوهای کودک یا کارهایی که او در موبایل انجام داده است را پیگیری و نظارت کنند. همچنین ساعت استفاده از موبایل هم به  این خاطر که ابزاری نیست که متعلق به کودک باشد، قابل مدیریت است.

 

والدین با کودک بچه‌ها مثبت داشته باشند

والدین ناآگاه از کودکان خود عقب می‌مانند. والدینی که با دنیای کودک و نوجوان، مفاهیم و علائق نسل فرزند خود آشنایی ندارند به راحتی از طرف فرزندان کنار گذاشته می‌شوند.

موضع بالاتر و تحقیر کودک و نوجوان درباره علائقش را کنار بگذارید. سعی کنید با او تعامل مثبت ایجاد کنید تا از وارد دنیایش بشوید. وارد شدن به دنیای کودک هم شما را در جریان احوالات و علائق او قرار می‌دهد و هم به شما این امکان را می‌دهد که با تعامل مثبت علائق او را به سمت سبک زندگی خانواده جریان بدهید.

همیشه درباره علائق کودک در فضای مجازی، بازی‌های موردعلاقه او در موبایل و یا هر موضوع دیگری با گفتگو کنید و سعی کنید برای او یک دوست همراه باشید، نه والدی که مرتب به دنبال گرفتن مچ فرزند خود است!

 


موبایل برای همه جا نیست!

استفاده از موبایل و تبلت در خانه باید جای مشخصی داشته باشد. تا همین چندسال پیش که در اکثر خانه‌ها یک سیستم کامپیوتر وجود داشت، توصیه روان‌شناسان این بود که این سیستم حتما در گوشه‌ای پذیرایی خانه و رو به دید همه اعضا باشد.

این روزها این دست قابل حمل‌تر از گذشته شده‌اند. اما باز هم نباید کودکان را برای مدت طولانی در اتاق یا جایی دور از والدین با موبایل و تبلت تنها گذاشت. از طرف دیگر بچه‌ها نباید موبایل را با خود بر سر سفره غذا بیاورند و یا در رختخواب ببرند. استفاده از موبایل و تبلت هم باید زمان مشخصی داشته باشد، هم مکان مشخص و هم نحوه استفاده مشخص.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول