اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اتهام زنی یونان علیه ترکیه؛ آنکارا در پی دانش ساخت سلاح اتمی است

وزیرخارجه یونان از گام‌های هسته‌ای ترکیه، همسایه خود به شدت ابراز نگرانی کرد.

اتهام زنی یونان علیه ترکیه؛ آنکارا در پی دانش ساخت سلاح اتمی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه یونان گفته است که  نیروگاه هسته‌ای «آق‌قویو» در استان «مرسین» در جنوب ترکیه امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.

به نوشته وبگاه «احوال» به نقل از روزنامه «اکاتیمرینی» «نیکوس دندیاس» وزیرخارجه یونان در تماس تلفنی خود با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده، مسائل مرتبط با مشکلات ساخت نیروگاه هسته ای ترکیه در «آق‌قویو» را مطرح کرد. وزیر خارجه یونان گفت که با توجه به عدم تمایل آنکارا در به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد این نیروگاه، تاسیسات آق‌قویو تهدیدی امنیتی برای سایر کشورهای نزدیک ترکیه محسوب می‌شود .

 دندیاس گفت که این نیروگاه می‌تواند به «چرنوبیل» جدید در شرق مدیترانه تبدیل شود.

قرارداد ساخت نیروگاه  آق‌قویو توسط دولت ترکیه و  شرکت دولتی انرژی هسته‌ای «روس اتم» روسیه در سال 2010 امضا شد. 

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و«ولادیمیر پوتین» همتای روسی وی ساخت راکتور سوم هسته ای در نیروگاه آق‌قویو را چهارشنبه گذشته در مراسم مجازی افتتاح کردند. اردوغان در این مراسم نیروگاه هسته‌ای را به عنوان یک گام راهبردی برای امنیت انرژی خواند.
به نوشته وبگاه احوال، دندیاس مدعی شده که ترکیه در حال دستیابی به دانش فنی لازم و هم دستیابی به موادی است که می‌تواند برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود.

ترکیه تاکنون به عضویت کنوانسیون آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی در مدیریت پسماند رادیواکتیو در نیامده است.

یونان و ترکیه دو کشور همسایه در مورد مرزهای دریایی و منابع انرژی در دریای اژه و شرق مدیترانه باهم اختلاف دیرینه دارند و این مسئله موجب باعث تحرکات شدید نیروی دریایی دو کشور در منطقه شده است.
انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول