اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروسی: آژانس به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در ایران است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت با توجه به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، این نهاد به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر و جدی‌تر در آن است.

گروسی: آژانس به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در ایران است

به گزراش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک رسانه ژاپنی گفت که این نهاد با توجه به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در آن است.

گروسی روز جمعه در مصاحبه با روزنامه «روزنامه نیهون کیزای» از مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مدعی شد: تولید اورانیوم در سطوح بالاتر، غنی سازی ایران را به سطوحی نزدیک‌تر می‌کند که امکان کاربری نظامی آن را نمی‌توان نادیده گرفت. 

او در ادامه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را «وضعیتی فوق العاده» خواند و گفت: واضح است که نیاز به بازرسی جدی است، اگر می‌خواهید اطمینان یابید که انحراف نظامی وجود ندارد. 

گروسی در ادامه ادعاهایش گفت: ایران کمی کمتر از ۲۰ کیلوگرم [اورانیوم ۲۰ درصد] دارد، اما آن‌ها دارای سه هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده هستند که قبلاً در سطوح پایین‌تر تولید شده است. 

وی افزود: آن‌ها همچنین در حال افزایش توانایی‌ غنی‌سازی با استفاده از تجهیزات بیشتر هستند. 

مدیرکل آژانس در اشاره به سفر ماه گذشته خود به تهران و توافق موقت دست یافته با ایران گفت: چارچوب سه ماهه، خوشبختانه زمانی را برای مشورت‌ها و مذاکره دیپلماتیک در خصوص برجام فراهم می‌کند. 

به ادعای این رسانه، آژانس مشاوره‌های فنی با ایران را در ماه آوریل (ماه آینده میلادی) آغاز می‌کند و یکی از نقاط تمرکز آن بررسی وجود ذرات اورانیوم در تاسیساتی است که ادعا می‌شود اعلام نشده است. 

بر اساس این گزارش گروسی مدعی شد پاسخ‌های طرف ایرانی در این خصوص تاکنون از نظر فنی معتبر نبوده است. 

صحبت‌های مدیرکل آژانس در حالی است که «کاظم غریب آبادی» نماینده دائم کشورمان در اظهاراتی درباره سفر هیأت فنی آژانس در ماه آوریل به تهران گفت: هیچ ترتیبات جدیدی با آژانس، بعد از تفاهم مشترک اخیر در تهران، انجام نشده است. همانگونه که در نشست شورای حکام هم گفتم، تعاملات دو طرف در حوزه پادمان، موضوع جدیدی نیست و در تداوم روابط موجود می باشد.

گفتی است «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته بود که سفر هیأت آژانس به تهران در ماه آوریل در سطح معاون مدیرکل است و این نشست را در راستای تعاملات فنی دو طرف و در چارچوب موضوعات پادمانی برشمرد.

وی افزود: همواره تعاملات فنی بین ایران و آژانس، برقرار بوده و دو طرف به طور مستمر در حال کار و تعامل با یکدیگر هستند و در طول دو سال گذشته نیز، چندین نشست فنی در این خصوص برگزار کرده‌اند.

به گزارش فارس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوم اسفندماه در تهران و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی با «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی به تفاهمی مشترک دست یافت. بر اساس این بیانیه سازمان انرژی اتمی، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد و یک تفاهم فنی دوجانبه موقت بین دو طرف حاصل شد.

غریب آبادی در تشریح جزییات ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس، گفت ایران برای مدت تا سه ماه اجازه خواهد داد تا دوربین‌های نصب شده در ۸ تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده‌ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل برخی فعالیت‌ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین‌ها را حفظ خواهد کرد.

لازم به ذکر است پس از عقب نشینی انگلیس، فرانسه و آلمان از طرح خود تحت حمایت آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل آژانس در نشستی خبری از برگزاری نشستی در اوایل ماه آوریل (اواسط فروردین) در ایران به منظور بررسی مسائل فنی خبر داد.

مدیرکل آژانس در ادامه مصاحبه با رسانه ژاپنی به موضوع کره شمالی هم پرداخت و گفت: اگر آژانس بتواند به کره شمالی مجدداً وارد شود، به کشوری بازمی‌گردیم که دارای زیرساخت‌های گسترده سلاح اتمی و زیرساخت‌های هسته‌ای است. بنابراین وارد کار سختی خواهیم شد.

وی افزود او در حال گسترش تیم نظارت بر کره شمالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که توسط «یوکیا آمانو» سلف وی ایجاد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول