اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نخستین جشنواره ملی شعر و داستان طلوع به کار خود پایان داد

فرآیند برگزاری جشنواره طلوع از آبان‌ماه آغاز شد و تا آخرین روز مهلت ارسال آثار 497 اثر به دبیرخانه ارسال شد و از کل آثار ارسالی 407 اثر مربوط به بخش شعر و بقیه مربوط به بخش داستان بود.

نخستین جشنواره ملی شعر و داستان طلوع به کار خود پایان داد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره طلوع با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

جشنواره شعر و داستان طلوع در بخش علمی به دبیری امیر رسولی و در بخش اجرایی نیز توسط حسن پاکزاد برگزار شد.

داوری این جشنواره توسط دکتر ناصر حامدی، مصدق آقاجانلو و علی حنیفه در بخش شعر و محمد علی خامه پرست و مردعلی مرادی در بخش داستان انجام شد.

برگزیدگان بخش شعر این جشنواره به ترتیب میلاد حبیبی از اصفهان، شکوفه رضایی رزن از همدان و ملیحه سادات قاضی نیشابور بودند و در این بخش از مهدی حنیفه نیز به عنوان تقدیر شد.

در بخش داستان نیز هیأت داوران هیچ شرکت‌ کننده‌ای را به عنوان نفر اول انتخاب نکرده و به ترتیب زهره میرعیسی‌خانی از زنجان و سید میثم موسویان از همدان دوم و سوم و کبری اَلتَج  از شهریار تهران، مهدی حنیفه از زنجان و زهره فصیحی از اصفهان نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

برگزاری باشکوه کنگره شهدا یک تکلیف بزرگ است

نماینده ولی فقیه در استان زنجان در این مراسم با بیان اینکه معتقدیم برگزاری باشکوه کنگره ملی ۳۵۳۵ شهید استان زنجان برای همگان یک تکلیف در این شرایط محسوب می‌شود، گفت: برگزاری باشکوه این کنگره ملی باعث تداوم فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه خواهد شد.

آیت‌الله علی خاتمی برگزاری کنگره شهدا در استان را حرکتی بسیار ارزشمند دانست و گفت: باید برای برگزاری این برنامه معظم باید در شان شهدای عزیز استان زنجان تلاش شود.

وی با یادآوری اینکه رشادت‌هایی که در دوران هشت سال دفاع‌مقدس اتفاق افتاد، باعث شده است که بعد از گذشت چند دهه، از این دوران به عنوان سند افتخار و سربلندی ایران اسلامی یاد شود، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در گرامی‌داشت چنین حماسه‌هایی، برگزاری کنگره شهدا است که استان در حال آماده شدن برای برگزاری این کنگره ملی است.نماینده ولی فقیه در استان زنجان تاکید کرد: برای معرفی شهدا به عنوان نماد ایثار و شهادت و فرهنگ ایران زمین باید از تمام ظرفیت و فرصت هنرمندانه استفاده شود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه مقدس‌ترین قداست‌ها در اسلام شهادت است، اضافه کرد: شهادت یکی از مقدس‌ترین اهداف در زندگی است، چرا که از جان شیرین است.
وی با اشاره به پیشینه شهادت تاریخ جهان اسلام تصریح کرد: شهادت راه امیرالمومنین (ع) است و پس از آن نیز در طول تاریخ ائمه معصومین (ع) در راه اسلام جان خود را فدا کردند.
نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه در دوران دفاع‌مقدس شاهد صحنه‌های زیبایی بودیم که قاب تصویر نمی‌توانست روح و عاطفه حاکم بر فداکاری رزمندگان و شهادت را نشان دهد، اضافه کرد: باید صحنه‌هایی که در طول این هشت سال آفریده شد، تببین و تشریح شود.

وی افزود: برای اینکه کنگره ملی ۳ هزار و ۵۳۶ شهید استان زنجان در شأن شهدا برگزار شود، نیازمند همراهی و هم‌افزایی همه مسوولان در دست‌اندرکاران این برنامه است و باید تلاش جدی برای برگزاری مطلوب این برنامه از سوی عوامل اجرایی آن صورت گیرد.

در ادامه نیز مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تقدیر از برنامه‌ریزی برای برگزاری کنگره 3535 شهید و برگزاری نخستین جشنواره شعر و داستان طلوع گفت: برگزاری این جشنواره موجب مشارکت استان‌های مختلف و تولید آثار فاخری در حوزه شعر و داستان شد.
 محمدرضا سوقندی با اشاره به اینکه جان مایه فرهنگ و هنر اسلامی شعر و ادب است، اضافه کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به این مبحث توجه بسیاری شده است.
وی ضمن تأکید بر مداومت و استمرار بر برگزاری جشنواره‌های ادبی بیان کرد: در اقدامی نوین این جشنواره در بخش فرهنگ و هنر و به یاد شهدای هسته‌ای و مدافع حرم برگزار شد، شهدای بزرگواری که کشور وامدار آنهاست.
سوقندی ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره شعر و داستان طلوع بیان کرد: این جشنواره موجب شده که اندیشه‌های نو شکل بگیرد و شاهد مشارکت چشمگیر شعرا و ادبا از استان‌های مختلف هستیم، حضوری که موجب تولید آثار فاخر ادبی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای و شهدای مدافع حرم گفت: این جشنواره برای گرامیداشت این شهدا برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه نظریه سیاسی ولی فقیه یعنی امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری در مسیر پیروزی انقلاب و پایداری آن تاثیرگذارترین عوامل هستند، اضافه کرد: ایمان راسخ به آرمان‌های انقلاب و اراده پولادین رزمندگان و شهدا نیز از دیگر فاکتورهای پایداری انقلاب است.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی زمانی به پیروزی رسید که استبداد در کشور حکمفرما بود، تصریح کرد: پیروزی انقلاب نقطه عظفی در تاریخ این مرز و بوم بود، چرا که در این جنگ با عقب راندن دشمن، تمامیت ارضی کشور حفظ شد.

وی با اشاره به اینکه ماه اسفند برای ما زنجانی‌ها یادآور رشادت‌های همشهریان عزیز زنجانی در دو عملیات مهم بدر و خیبر است، تصریح کرد: بیشترین آمار شهدای زنجان مربوط به اسفندماه است.

ارسال 497 اثر به جشنواره طلوع
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ادامه گزارشی از روند برگزاری جشنواره شعر و داستان طلوع ارائه کرد و گفت: در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی نخستین جشنواره شعر و داستان طلوع برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه فرآینده برگزاری جشنواره از آبان‌ماه آغاز شد و تا آخرین روز مهلت ارسال آثار 497 اثر به دبیرخانه ارسال شد؛ اضافه کرد: از کل آثار ارسالی 407 اثر مربوط به بخش شعر و بقیه مربوط به بخش داستان بود.
احمدخانی با اشاره به اینکه 29 استان از کل کشور در بخش شعر آثار داشتند، گفت: بیشترین آثار از استان زنجان با 18 اثر، گیلان با 15 اثر و اصفهان و قم هرکدام با 13 اثر بوده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش داستان نیز 87 اثر از 18 استان به دبیرخانه ارسال شده بود، گفت: در این بخش نیز بیشترین اثر از استان زنجان با 12 اثر بود.
احمدخانی به جوایز جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: به نفرات اول هر بخش 20 میلیون ریال، نفرات دوم 15 میلیون ریال، نفرات سوم 10 میلیون ریال و نفرات تقدیری هم 5 میلیون ریال اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول