اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

عطر خوش سمنوی دَرَق در خارج از کشور/ظرفیتی بزرگ برای اشتغال‌زایی

اینجا بوی برکت، دود هیزم و سمنو داغ پیچیده است، از بویی که وقتی برمشامم رسید جان دوباره گرفتم، حالا چند روزی است که کوچه و خیابان‌های شهر دَرَق حال و هوای نوروزی دارد و بانوان این شهر با پخت سمنو به استقبال عید می‌روند، در بیشتر خانه‌ها، دیگ پخت سمنو برپاست.

عطر خوش سمنوی دَرَق در خارج از کشور/ظرفیتی بزرگ برای اشتغال‌زایی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرمه، دَرَق شهری در بخش مرکزی شهرستان گرمه در استان خراسان شمالی و جنوب غربی این استان قرار دارد که به دلیل تولید صدها تُن سمنو در سال به‌عنوان پایتخت سمنوی ایران شناخته‌شده است.

سمنوی درق، از جوشاندن آب جوانه گندم و آرد گندم در دیگ‌های بزرگ مسی تهیه می‌شود که آداب و سنن خاص خودش را دارد و همراه آن اشعار و ابیات محلی، دعا و اذکار مربوط به آن سروده می‌شود.

پس از پنج یا شش روز گندم‌های جوانه زده و سبز که به اندازه یک بند انگشت رشدکرده‌اند و هنوز سفید هستند، آنگاه گندم سبز شده را در هاون‌های سنگی می‌کوبند و آن را در دیگ ریخته و روی آن آب می‌ریزند.

وقتی مقدمات پخت سمنو فراهم آمد و سمنو به مرحله جوشیدن رسید، پس از افزودن مقدار متناسب از آرد ، دوباره آن را با سلام و صلوات هم می‌زنند و پس از آن سمنو را «دَم» می‌کنند.

سنت دیرینه برپایی نوروز نیز از گذشته در بین مردم ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مردم برای چیدن سفره هفت‌سین در روزهای پایانی سال ذوق و شوق زیادی دارند. یکی از سین‌های هفت‌سین سمنو است که بین مردم مرسوم بوده است و قرار دادن سمنو در سفره هفت‌سین را نماد قدرت و سمبل خیروبرکت می‌دانند.

ایجاد اشتغال با تولید سمنو در روزهای پایانی سال

مرضیه نوروزی بانوی کارآفرین در پخت سمنو می‌گوید: هرچند در شهرهای دیگر تهیه سمنو مرغوب در منزل به دلیل زمان‌بر بودن طرفدار چندانی ندارد اما در این شهر، مردم با عشق دیگ سمنو را هرساله برپا می‌کنند و در روزهای پایانی سال در هر خانه درقی پخت سمنو  به راه است.

نوروزی گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ بسته سمنو به مرکز استان جهت فروش ارسال کرده‌ام.

وی ادامه داد: هرساله نزدیک عید حدود، ۱۵ دیگ سمنو تهیه و توزیع می‌کنم و با پخت سمنو برای تعدادی خانم خانه‌دار نیز اشتغال ایجاد می‌کنم.

طاهره نقی زاده یکی دیگر از شهروندان درقی که در حال هم زدن دیگ سمنو در حیاط منزل است بیان کرد: از زمان مادربزرگ‌هایمان رسم بر این بود که هرساله دیگ سمنو در حیاط منزل برپا کنیم و سمنو سفره عیدمان را خودمان تهیه کنیم.

وی ادامه داد: من برای دختران و پسران خود نیز سمنو تهیه می‌کنم و زمان پخت سمنو با ذکر صلوات و ادعیه سمنو را آماده می‌کنیم.

ارسال سمنو درق به آلمان، چین و آمریکا

یکی از خریداران عمده سمنو می‌گوید: سمنو باید هنرمندانه پخته شود و من از چند کارگاه بسیار خوب درق سمنو را خریداری و به خرده‌فروشان در شهرستان‌های اطراف و حتی استان‌های اطراف برای فروش می‌رسانم.

این خریدار اظهار کرد: یکی از همکارانم که تاجر است، سمنو را بانام درق به آلمان، چین و امریکا فرستاده است که این افتخار بزرگی برای ما است.

وی ادامه داد: امسال توانسته‌ام بیش از ۳۰۰ کیلو سمنو را به استان سمنان و تهران ارسال کنم و امیدوارم روزی بتوانم سمنو را به کشورهای دیگر نیز به‌راحتی صادر کنم.

جای خالی حمایت از سمنو درق

رضا احمدی که یکی از فروشندگان سمنو در گنبد است، بیان می‌کند: هرسال برای تهیه سمنو به درق سفر می‌کنم و سمنو تازه را برای همشهریان خود سوغات می‌برم.

وی بابیان اینکه سمنوی درق بسیار خوش‌طعم است و ماندگاری زیادی دارد ادامه می‌دهد: اگر مسئولان خراسان شمالی نسبت به توزیع سمنو به استان‌های مختلف تدبیر بهتری بیندیشند، قطعاً ما مجبور نمی‌شویم این‌همه مسافت را سفر کنیم. 

امیر محمد زاده از شهروندان مشهدی در حال خرید از یکی از کارگاه‌های درق گفت: سمنو درق بسیار خوشمزه است و هرساله برای  فامیل و آشنایان از این شهر سمنو تهیه می‌کنم.

راه‌اندازی یک کارخانه سمنو برای درق سرمایه بزرگی خواهد شد

عباس اکرمی خریدار سمنو به جشنواره سمنوپزان اشاره‌کرده و افزود: من هرسال در این جشنواره شرکت می‌کردم و به دلیل بیماری کرونا امسال و سال گذشته جشنواره برگزار نشده است و امیدواریم سال‌های آینده این جشنواره باشکوه بیشتری برگزار شود.

وی افزود: اگر کارخانه یا شرکت معتبری برای تهیه و توزیع سمنو ایجاد شود قطعاً رونق اقتصادی بالایی را برای این شهرستان خواهد داشت

وی ادامه داد: فروش سمنو در منازل با توجه به شیوع ویروس کرونا زنگ خطری برای شهروندان است و مسئولان باید تدبیری بیندیشند.

فعالیت ۳۰۰ کارگاه پخت سمنو در درق

مسئول میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری گرمه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرمه اظهار کرد: در شهر درق حدود ۳۰۰ کارگاه فعال پخت سمنو در حال فعالیت است که تقریباً تمام سال در حال پخت سمنو هستند.

وی افزود: اولین جشنواره سمنوی درق در سال ۱۳۹۲ به همت شورای شهر و اداره میراث فرهنگی شهرستان برگزار و هرساله این جشنواره در اسفندماه در محل مسجد جامع این شهر با بهره‌گیری ۲۵ دیگ و با بازدیدکنندگانی از سراسر کشور همراه بود.

محمودی فر ادامه داد: به همین دلیل، سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری، آیین پخت سمنوی شهر درق را در سال ۱۳۹۴ و به شماره ۱۱۱۶ در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت کرد.

تعطیلی برخی از کارگاه‌های سمنو تحت تأثیر کرونا

وی تصریح کرد: آیین سمنوپزان در شهر درق نه‌تنها پخت یک ماده غذایی مقوی بلکه یک سنت معنوی و مذهبی بوده که نشان می‌دهد زنان شهر درق به تأسی از زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) این کار را انجام می‌دهند.

مسئول میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری گرمه تصریح کرد: متأسفانه ۲ سال است به خاطر ورود بیماری کرونا به کشور جشنواره سمنو برگزار نمی‌شود و به خاطر کم شدن مسافرت‌ها نیز خیلی از کارگاه‌های پخت سمنو بیکار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم با استفاده از فضای مجازی و امکانات پستی، تیپاکس و باربری‌ها دوباره چرخ تولید این غذای مقوی را راه‌اندازی کنیم.

گفتنی است خراسان شمالی دارای ۷۴۳ آثار تاریخی، فرهنگی دارد که از این تعداد ۱۰۹ اثر ناملموس و ۵۴ اثر طبیعی در استان خراسان شمالی است.

سمنو پزان نمادی از همدلی و انسجام و رسم دیرینه مردم ایران است که در آستانه نوروز برپا می‌شود که از سال ۹۲ هرسال به صورت جشنواره در شهر درق استان خراسان شمالی برگزار شده است و تا کنون برای بسیاری از زنان این منطقه در فصول پاییز و زمستان اشتغال خانگی ایجاد شده که در اقتصاد خانواده نقش دارد.

انتهای پیام/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول