اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

وزیر ارشاد: تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی کتب کمک درسی/ توقف ارائه مجوز آموزشگاه زبان از سال 89

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقف ارائه مجوز آموزشگاه زبان از سال 89 توسط این وزارتخانه خبر داد و گفت: برای حل مشکل ساماندهی کتب کمک درسی باید کارگروه مشترک وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و فرهنگ تشکیل شود.

وزیر ارشاد: تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی کتب کمک درسی/ توقف ارائه مجوز آموزشگاه زبان از سال 89

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار گفت‌وگوی هفته در وزارت آموزش و پرورش، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسأله کتاب و کتابخوانی تنها به عنوان مصرف فرهنگی یک بخش از جامعه در حوزه کودکان و نوجوانان، به حساب نمی‌آید بلکه کتاب و کتابخوانی، آینده فردای کودک و نوجوان ما و طبعاً آینده ایران را تشکیل می‌دهد و در این راستا وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش و پرورش، نگاه ویژه‌ای داشتند و ان‌شاءالله در این گفت‌وگوهایی که داشتیم، این مسیر را پیش خواهیم برد تا تقویت شود.

وی با بیان اینکه تقریبا در تمام کتابخانه‌های ما بخش کودک و نوجوان در حال حاضر وجود دارد، ادامه داد: در کتابخانه‌های عمومی در این دوره سه، چهارساله تأکید بر این شد که بخش کودک مستقل داشته باشیم و کتاب‌‌های متناسب حوزه کودک و نوجوان شکل بگیرد.

صالحی اضافه کرد: بخش مستقلی خارج از فضای محیط کتابخانه عمومی برای کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شده است و در برخی از کتابخانه‌ها که فضا در اختیار داشتیم حتی کمک‌کننده‌ای برای اینکه خانواده‌ها بتوانند فرزندانشان را در یک فضای آرام‌تری به کتابخانه بیاورند، برای کودکان سن‌های پایین به عنوان مهدهای کودک و اتاق‌های انتظار والدین ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌آید هرمقدار بتوانیم رابطه کودکان و نوجوانان را با محیط کتابخانه‌های عمومی و مدارس تقویت کنیم، طعم شیرین کتابخوانی را می‌توانیم در نسل آینده‌مان ایجاد کنیم.

* نظارت بر آموزشگاه‌های زبان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کتاب‌های کمک‌درسی که مجوز وزارت آموزش و پرورش ندارند و به رغم تناقض مطالب با آموزش و پرورش، از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند، گفت: در حوزه کتاب‌های آموزشی مسیری که در سال‌های مختلف طی شده، این است که تابع یک مقررات عمومی هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بررسی کتاب‌ها برای ما تصویب کردند. به این معناست که 10، 15 سیاست کلی از برخی مسائل زیر مجوعه قضیه را برای اداره بررسی کتاب تعیین کردند که طبعا ما در حوزه بررسی کتاب، از لحاظ قوانین محدود به آن مقررات که سند بالادستی ما تلقی می‌شود، هستیم.

وی افزود: اگر در خارج از آن حوزه بخواهیم جلوی نشر کتابی را بگیریم و ناشر بخواهد از ما شکایتی به مراجع قضایی و اداری کند، طبعا باید پاسخگو باشیم. در آن مقررات بالادستی، این حوزه نیامده است و این موضوع به کار مشترکی بین ما و آموزش و پرورش نیاز دارد که در این حوزه‌ها بتواند مسؤولیت بررسی را به این معنی که اگر با روال و فرایند کتاب درسی همخوان نیست یا اطلاعات غلط آموزشی می‌دهد، به عهده بگیرد.

صالحی با تأکید بر اینکه باید کار مشترکی بین وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش و پرورش درباره کتاب‌های آموزشی صورت گیرد، اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید اصلاحیه‌ای نسبت به بررسی‌ها انجام دهد و در آن فرایند می‌‌توان ملتزم‌تر بود که چه‌کارهایی باید اتفاق بیفتد که حوزه کتاب‌های کمک‌ درسی در روال روشن‌تری قرار گیرد.

وی درباره آموزشگاه‌های مختلف نیز گفت: در حوزه‌هایی که ما آموزش می‌دهیم، آموزش‌هایی است که در آن رشته‌ها موظفیم. مبنای مجوز دادن ما در بحث مؤسسات فرهنگی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و حیطه‌ها و حوزه‌هایی برای ما تعریف شده است که در آن حیطه‌ها بتوانیم مجوز دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حوزه مؤسساتی که هیأت رسیدگی به مؤسسات، مجوز می‌دهد در آن فضاست. در یک مقطعی مثلا حوزه زبان، از سال 89 به بعد عنوان شد که مجوز ندهید و دیگر مجوز ندادیم و بقیه حوزه‌ها همان حوزه‌هایی است که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی تکلیف می‌کند که اگر مجموعه‌ای درخواست مجوز داشت و دارای شرایط عمومی و اختصاصی بودند، اقدام کنیم. 

وی در پاسخ به این پرسش که کتاب‌هایی که در این مؤسسات تدریس می‌شود از کشورهای دیگر می‌آید، اظهار کرد: درباره مؤسسات زبان که از سال 89 به بعد که مجوز ندادیم و آنها هم که فعالیت می‌کنند از قبل مجوز گرفتند. در نظارت‌های آموزشی هم حتما این نظارت‌ها صورت می‌گیرد تا متون آموزش آنها معتبر باشد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول