اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

99 سخت ترین سال تجارت خارجی کشور/دولت سیزدهم به معیشت مردم اهمیت دهد

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق با تاکید بر اینکه سال 1399 یکی از سخت ترین سال ها برای تجارت خارجی کشور بود، گفت: امیدواریم در سال 1400 از تصمیمات شتابزده در حوزه تجارت خارجی کشور پرهیز شود.

99 سخت ترین سال تجارت خارجی کشور/دولت سیزدهم به معیشت مردم اهمیت دهد

محمد لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: سال 1399 یکی از سخت ترین سال ها در حوزه تجارت خارجی و البته یکی از سخت ترین سال ها در حوزه سلامت و معیشت مردم بود. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، افزود: مسائل مختلف از جمله شیوع بیماری کرونا، اوضاع اقتصادی، سوء مدیریت ها در حوزه تجارت خارجی و تنظیم بازار داخلی و تورم بالا همگی شرایط را بر مردم بسیار سخت کرد. 

وی با بیان اینکه علاوه بر مشکلاتی که در سال 99 برای تامین معیشت مردم وجود داشت تولید کنندگان و صادرکنندگان نیز با مشکلات عدیده ای مواجه بودند،  افزود:  از یک طرف تولید کنندگان با کمبود مواد اولیه برای تولید روبرو بودند و از طرف دیگر  صادرکنندگان به دلیل اعمال  ممنوعیت ها و محدودیت های یک شبه در امر صادرات به بهانه تنظیم بازار با مشکل بسیاری  مواجه بودند. 

لاهوتی بیان داشت: سال 1399 به دلایل مختلف از جمله سوء مدیریت ها و همچنین شیوع بیماری کرونا که منجر به بروز مشکلاتی در بخش های مختلف اقتصادی شد  در دهه های اخیر و به عبارتی بعد از انقلاب یکی از سخت ترین سال ها بود. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه سال 1399 با تمام سختی ها  واپسین روزهای خود را می گذراند، گفت:  کرونا در دنیا تا حدودی مدیریت شده است و امیدواریم در کشور ما نیز با تسریع در  تزریق واکسن به مردم موضوع کرونا جمع شود تا تاثیر آن بر اقتصاد و معیشت مردم  کمتر شود. 

وی با اشاره به انتخابات  ریاست جمهوری، شورای شهر و روستا و میان دوره ای مجلس خبرگان  در سال 1400  گفت:  تغییر مدیریت ها  بعد از انتخابات می تواند اقتصاد و معیشت مردم را به صورت مثبت و منفی تغییر دهد. 

وی با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و  زمزمه هایی مبنی  بر برگشت آمریکا به برجام، گفت: دولتمردان ما تاکید دارند که تحریم های سخت نتیجه نداده و شکست خورده  و رو به پایان است  لذا این هم یکی از فاکتورهای مهم در سال 1400 خواهد بود. 

وی افزود: قطعا در صورت آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در برخی از کشورها و برداشته شدن شرایط تحریمی اقتصاد و معیشت مردم شرایط مثبت تری خواهد داشت و لذا امیدوارم که دولت منتخب سیزدهم  هم به معیشت مردم اهمیت دهد و هم اعتقاد راسخ به تولید و صادرات داشته باشد. 

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  بیان داشت: تولید و صادرات یعنی اقتصاد مقاومتی و خروجی اقتصاد مقاومتی نیز در یک کلام به معنای رفاه اجتماعی است و رفاه اجتماعی هم بدون تولید صادرات محور و صادرات کالا و ارتباطات گسترده با جهان در حوزه اقتصاد چیز دیگری نیست. 

وی افزود:  لذا همه اینها در سال 1400 فاکتورهای مهمی برای اقتصاد ایران و رفاه اجتماعی ایران است و در حوزه سیاسی هم تغییرات عمده ای را در داخل با توجه به تغییر دولت شاهد خواهیم بود و امیدوار هستیم که سال 1400 شاهد سیاست های شتابزده نباشیم و هر تصمیمی که در حوزه تجارت خارجی گرفته می شود حداقل برای یک دوره و بازه زمانی مشخص باشد  تا تولید کننده و صادر کننده  بتواند حداقل برای  یک بازه زمانی شش ماه تا یک سال  برنامه ریزی کند. 

لاهوتی گفت: از دست دادن بازارها با ممنوعیت صادرات یکی از خسران های بزرگی است که در دو سه سال اخیر به حوزه صادرات وارد شده است  و  این مساله باعث  شده تا صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی نتوانند به تعهد خود  عمل کنند و لذا صادرکنندگان ایرانی به عنوان کسانی که تعهد می دهند اما به تعهد خود عمل نمی کنند شناخته می شوند و این موضوع باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی یکی پس از دیگری می شود.  

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول