اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

بهره مندی 14 هزار نفر از خدمات بانک تجهیزات پزشکی امانی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم گفت: 14 هزار و 610 تن از خدمات بانک تجهیزات پزشکی امانی این جمعیت بهره‌مند شدند.

بهره مندی 14 هزار نفر از خدمات بانک تجهیزات پزشکی امانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدرضا بهرامی با حضور در برنامه گفت وگوی روز شبکه استانی قم به تشریح اقدامات این جمعیت در طول یک سال گذشته پرداخت و گفت: وظایف هلال احمر بر مبنای اصول هفتگانه‌ است که حمایت از جان و سلامتی انسانها در حوادث و سوانح یکی از این اصول است.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا جوانان، امدادگران، داوطلبان و خیرین استان اقداماتی از قبیل بسته‌بندی کالاهای معیشتی، غربالگری و تب‌سنجی در مسیرهای تردد مسافرین در کنار دستگاه‌های عضو کارگروه امداد و نجات و همچنین یکی از شاخص‌ترین این اقدامات، اهدای 10 هزار و 400 سبد غذایی به نیازمندان تحت پوشش هلال احمر را انجام داده‌اند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم با اشاره به اینکه یکی از اهداف این جمعیت  آموزش و جذب جوانان است بیان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بهزیستی انجام شد آموزش امداد و کمک‌های اولیه از مهدکودک آغاز و تا مراکز دانشگاهی ادامه دارد زیرا با پتانسیلی که دانشجوها دارند بتوانند با فراگرفتن این آموزش‌ها در حوادث، سوانح و کلیه فعالیت‌های اجتماعی مشترک با دستگاه‌های امدادی مانند دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و حتی استانداری و ستاد حوادث نیاز به حضور جوانان، داوطلبان و امدادگران باشد بتوان از ظرفیت آنها بهره‌مند شد.

بهرامی به طرح آمران سلامت هلال احمر اشاره کرد و گفت: در این طرح، جوانان، امدادگران و داوطلبان با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و مراکز پر تردد، مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کردند.

وی افزود: با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان قم، 213 نفر از اعضای جوانان، داوطلبان و امدادگران توسط کارشناسان مرکز بهداشت آموزش‌های لازم برای حضور در طرح سردار شهید قاسم سلیمانی در قالب طرح ناظران سلامت را دیدند که هدف از این طرح نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اصناف بود که 7 هزار و 954 مورد بازرسی توسط این اعضا صورت گرفت.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی امداد و نجات بیان کرد: هلال احمر استان قم از سالیان دور مقام برتر آموزشی کشور را دارد و از سال 90 طرح آموزش خانه به خانه را شروع کرد و همچنین با انعقاد تفاهمنامه‌ای با اداره پست استان کتابچه‌های آموزش همگانی را درب منازل تحویل داده می‌شد.

بهرامی افزود: از همان زمان آموزش‌های مجازی امداد و کمک‌های اولیه در هلال احمر شروع به کار کرد و با شیوع کرونا با توجه به اینکه فعالیت‌ همه دستگاه‌های استان به صورت مجازی شد با توجه به اینکه زیرساخت‌های مجازی هلال احمر از مدتها قبل پایه‌ریزی شده بود با مشکلی برخورد نکردیم و توانستیم به بیش از 100 هزار نفر گواهینامه در رابطه با آموزش مجازی مقابله با کرونا اعطا و همچنین 300 هزار پیامک آموزشی در رابطه با کرونا با مشارکت شرکت مخابرات به همشهریان ارسال  کنیم.

وی ادامه داد:  حدود 147  هزار و 500 نفر تا 23 اسفند سال جاری آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه را فرا گرفتند که اغلب این کلاس‌ها  به صورت مجازی برگزار شد که نیروهای مسلح، سربازان، طلاب و خانواده‌های آنان، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، مددجویان کمیته امداد،  ادارات، نهادهای دولتی و دانشگاه‌ها را شامل می‌شود.

بهرامی به بحث پشتیبانی و نیازهای لجستیکی هلال احمر اشاره کرد و گفت:  استان قم، شاهراه مواصلاتی 17 استان کشور است و با توجه به وجود اماکن متبرکه در استان، احداث 5 پایگاه‌ ‌امداد جاده‌ای ضرورت پیدا می‌کند تا بتوانیم محورهای پرتردد سراسر استان را پوشش دهیم و با کاهش زمان امداد و نجات از تلفات جانی پیشگیری کنیم.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: تقویت انبارهای امدادی و پایگاه‌های اقماری، استفاده از تجهیزات به روز در واحد لجستیک و تقویت آن نیازمند همکاری و همیاری مسئولان استان است که این امر موجب آمادگی بیشتر هلال احمر در حواث، سوانح و بحران‌ها خواهد بود.

بهرامی با اشاره به اینکه بانک تجهیزات پزشکی امانی هلال احمر از سال 85 آغاز به کار کرد گفت: این بانک به همت داوطلبان و خیرین استان راه‌اندازی شد که تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران به ویژه از زمان شیوع ویروس کرونا از قبیل تخت بیمارستانی، کپسول اکسیژن، مانومتر، دستگاه اکسیژن‌ساز، ویلچر، واکر، عصا، تشک مواج و ... به صورت رایگان و امانی در اختیاران بیماران نیازمند قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون 14 هزار و 610 نفر از خدمات این بانک بهره‌مند شدند و همچنین 1600 کپسول اکسیژن و مانومتر توسط خیرین استان به هلال احمر اهدا شد تا در اختیار بیمارانی که پس از ترخیص از بیمارستان دوران نقاهت خود را در منزل باید بگذرانند از این کپسول‌ها به صورت امانی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه بعد از رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه یک عزم همگانی در هلال احمر سراسر کشور صورت گرفت که استان قم نیز در این زمینه در سه مرحله این رزمایش را برگزار کرد گفت: در نخستین مرحله 8 هزار سبد معیشتی بین مددجویان زیرپوشش هلال احمر توزیع شد و همچنین  در دومین مرحله 1400 سبد معیشتی  با حفظ کرامت انسانی اهداء شد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: سومین مرحله از این رزمایش به همت مجمع خیرین هلال احمر و سلامت استان و با حضور فرماندار قم آغاز به کار کرد که در این مرحله 2 هزار سبد معیشتی که اغلب در قالب بن کارت و بقیه نیز به صورت سبد غذایی تهیه شد تا در اختیار نیازمندان زیرپوشش این جمعیت قرار گیرد.

بهرامی با بیان اینکه هلال احمر به شکل یک زنجیر به هم پیوسته است که در همه حوادث و سوانح حتی حوادث خارج از کشور فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد گفت: در زلزله اخیر در شهر سی سخت استان کهگیلویه و بویر احمد، هلال احمر استان قم تعدادی اقلام کالایی را با توجه به اینکه معین این استان نبود برای آنها ارسال کرد.

وی اظهار کرد: از ابتدای فروردین تا 23 اسفند ماه، 320 مورد حادثه از قبیل برف و کولاک، حوادث جاده‌ای، صنعتی و کارگاهی، حوادث شهری، سیل و آبگرفتگی، ریزش آوار و حتی کوهستان و ریزش معدن به هلال احمر گزارش  شده است که 1872 نفر از خدمات امدادی این جمعیت بهره‌مند شده‌اند.

بهرامی تصریح کرد: با توجه به همپوشانی خوبی که با دستگاه‌های امدادرسانی و فرکانس مشترکی که با آنها داریم به جرات می‌توان گفت جزء معدود استان‌هایی هستیم که کمتر از 8 دقیقه بعضی از حوادث را پوشش می‌دهیم که شاهد تلفات انسانی کمتری نیز هستیم و همچنین به دلیل وجود دو بالگرد اورژانس و هلال احمر، اگر حادثه‌ای در دورترین نقطه استان اتفاق بیفتد سریع‌ترین پوشش امدادی را خواهیم داشت.

مدیر عامل جمعیت  هلال احمر استان قم اظهار کرد:  تلفن گویای ندای امداد با شماره 112 در هر جا که پوشش تلفن همراه وجود داشته باشد بدون نیاز به سیم کارت و یا حتی اگر گوشی در حالت قفل بوده، آماده ارائه خدمات امدادی می‌باشد و مردم می‌توانند گزارش حوادث و نیاز به امدادرسانی را از طریق این شماره اعلام کنند.

بهرامی به طرح‌های نوروزی هلال احمر در سال آینده اشاره کرد و گفت: با تجهیز  8 پایگاه امداد جاده‌ای در سراسر استان و همچنین هماهنگی‌های به عمل آمده با استان‌های معین قم آمادگی لازم برای پوشش حوادث را خواهیم داشت.

وی افزود: طرح آمران و ناظران سلامت نیز در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و مراکز خرید و اماکن پرتردد استان اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/78027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول