اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ائتلاف سعودی 158 بار در یک روز توافق «سوئد« را نقض کرد

منابع یمنی در استان الحدیده گفتند که نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی بیش از 150 بار توافق آتش‌بس در این منطقه را نقض کرده و به دنبال حمله به مرکز این استان ‌هستند.

ائتلاف سعودی 158 بار در یک روز توافق «سوئد« را نقض کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای وابسته به ائتلاف عربستان سعودی در حمله به یمن توافق آتش بس‌ در استان الحُدیده را بیش از ۱۰۰ بار طی یک روز نقض کردند.

منبعی امنیتی در یمن به وب‌سایت خبری «الخبر» یکشنبه گفت که این نیروها اقدام به حمله از شمال شرق «النظر» کرده و تلاش کرده‌اند از مناطق «حیس» به الحدیده نفوذ کنند و استحکاماتی جنگی در نزدیکی خیابان‌ های «الخمسین» و «الدریهمی» ایجاد کرده‌اند.

این منبع گفت که ائتلاف سعودی سه بار اقدام به پرواز شناسایی جاسوسی در این خیابان‌ها کرده و ۱۹ پرنده جاسوسی بر فراز شهر الحدیده، المنظر، الدریهمی، الجبلیه و الفازه و «کیلومتر ۱۶ جاده حدیده به صنعاء» به پرواز درآورده و ۲۴۷ راکت و خمپاره شلیک کرده و ۱۰۱ بار هم به مواضع نیروهای دولت نجات ملی صنعاء با سلاح سرد آتش گشوده‌اند.

منبع مذکور گفت که نیروهای ائتلاف متجاوز در مجموع طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۸ بار توافق آتش بس را نقض کرده‌اند.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در تشریح تشدید درگیری‌ها در سایر جبهه ها از جمله جبهه الحدیده،‌ توسط ائتلاف متجاوز سعودی گفت: «کشورهای متجاوز عامدانه در این جبهه‌ها دست به تشدید عملیات زده تا بر نبرد مأرب سرپوش گذاشته شود» (جزئیات بیشتر).

بیش از  دو ماه است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عملیات برای آزادسازی استان مأرب در مرکز این کشور را آغازکرده و به پیشروی‌های خوبی دست یافته‌اند. ائتلاف سعودی برای کاهش فشار به نیروهای خود، اخیرا جبهه‌های الحدیده (غرب یمن که بر اساس توافق سوئد باید آتش بس باشد)، حجة و تعز را فعال کرده است.


موقعیت استان ساحلی الحدیده

 

نمایندگان دولت نجات ملی (صنعاء) و دولت مستعفی یمن (مستقر در عدن و مورد حمایت ریاض)، ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ بود که در شهر استکهلم، پایتخت سوئد بر سر توقف آتش بس در استان الحدیده، تبادل اسرا و تداوم گفت‌وگوها توافق کردند.با این حال، نیروهای دولت مستعفی که مورد حمایت ائتلاف سعودی هستند، از زمان حصول این توافق، بارها آن را نقض کرده‌اند و مانع پیشرفت این توافق شده‌اند. توافقی که اگر اجرا میشد، به بازگشایی فرودگاه صنعاء و لغو محاصره شهر تعز که در دست دولت نجات ملی قرار دارد، منجر می‌شد.

این توافق با هدف توقف درگیری‌ها در این شهر بندری یمن که گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد کمک‌های انسانی به این کشور از طریق آن وارد می‌شود، صورت گرفت تا این کمک‌ها در سایه بازگشت آرامش به این شهر با سرعت بیشتری انجام شود. توافق مذکور بعد از آن حاصل شد که حملات ائتلاف سعودی به بندر الحدیده فرسایشی شد و شرایط انسانی در یمن را بحرانی‌تر کرد.

انتهای پیام/.

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول