اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

کشته شدن 39 نفر در اعتراضات روز یکشنبه در میانمار

در ادامه اعتراضات مردم میانمار علیه کودتاچیان، روز یک شنبه 39 معترض دیگر توسط نیروهای امنیتی این کشور کشته شدند.

کشته شدن 39 نفر در اعتراضات روز یکشنبه در میانمار

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، در ادامه اعتراضات علیه ارتش میانمار، روز یک شنبه 22 نفر در شهرک صنعتی «هالیانگ تایا» در حومه  یانگون، بزرگترین شهر این کشور، کشته شدند. گفته می‌شود چندین کارخانه که وابسته به چین هستند نیز در این منطقه به آتش کشیده شده است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، همچنین 16 معترض دیگر نیز در مناطق دیگر این کشور کشته شده‌اند که روز یک شنبه را به خونین‌ترین روز از زمان وقوع کودتای نظامیان علیه دولت میانمار در اول فوریه 2021 تبدیل کرد.

سفارت چین در میانمار اعلام کرده است که تعداد زیادی از کارکنان سفارت مجروح شده و تعدادی نیز در میان آتش سوزی در کارگاههای تولید پوشاک در شهرک هالیانگ تایا توسط مهاجمان ناشناس گرفتار شده‌اند.

رسانه‌های محلی می‌گویند که همزمان با به آتش کشیده شدن کارگاهها در این منطقه صنعتی که میزبان مهاجرانی از سرتاسر میانمار است، نیروهای امنیتی به معترضان شلیک کرده‌اند. 

رسانه‌های محلی میانمار همچنین گزارش داده‌اند که در مرکز شهر یانگون و مناطق اطراف آن از جمله شهرک هالیانگ تایا حکومت نظامی برقرار شده است.

شبکه تلویزیونی «میاوادی» که توسط ارتش اداره می‌شود گزارش داده است که نیروهای امنیتی میانمار پس از آن وارد عمل شدند که 4 کارگاه تولید پوشاک به آتش کشیده شد و حدود 2 هزار نفر مانع از رسیدن ماشینهای آتش نشانی و نیروهای امدادی به محل حادثه شدند. 

«انجمن مددکاری زندانیان سیاسی در میانمار» اعلام کرد که با کشته شدن 39 نفر در روز یک شنبه، شمار کشته شدگان اعتراضات اخیر در این کشور به 126 نفر افزایش یافته است. این سازمان همچنین اعلام کرد که بیش از 2150 نفر نیز تا روز شنبه بازداشت شده که 300 نفر آنها آزاد شده اند. 

تا کنون هیچ گروهی مسئولیت به آتش کشیدن کارخانه‌های چینیها را برعهده نگرفت است.

ارتش میانمار اول فوریه (۱۳ بهمن) به بهانه تقلب در انتخابات در این کشور، «آنگ سان سوچی» و دیگر مقام‌های ارشد دولت را بازداشت کرد و خود قدرت را در اختیار گرفت.

از زمان وقوع کودتای ارتش، مردم میانمار در شهرهای مختلف دست به اعتراض زده و خواستار آزادی مقامات دولت سابق این کشور و کنار رفتن نظامیان هستند.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی  پیروز شده بود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در میانمار، نظامیانِ کودتاچی در این کشور را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم کرده است.

«تام اندروز» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در میانمار طی بیانیه‌ای که به شورای امنیت این سازمان ارائه شده گفته است که نظامیان ارتش میانمار احتمالا درحال ارتکاب جنایت علیه بشریت هستند. این جنایات شامل قتل، ناپدید کردن، اعدام، شکنجه، حبس و نقض قوانین و اصول حقوق بین‌المللی است. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول