اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تخت روانچی: ایران هیچ نقشی در حملات راکتی به «عین الاسد» نداشته است

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در دفتر سازمان ملل در نیویورک در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل هرگونه مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم ایران در حملات اخیر به پایگاه غیرقانونی آمریکا در «عین الاسد» را رد کرد.

تخت روانچی: ایران هیچ نقشی در حملات راکتی به «عین الاسد» نداشته است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مجید تخت‌ روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک روز گذشته (یکشنبه) طی نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ضمن رد هرگونه مداخله جمهوری اسلامی ایران در حملات اخیر به پایگاههای نظامی غیرقانونی آمریکا در عراق، حملات هوایی اخیر آمریکا علیه نیروهای عراقی را بعنوان نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرد.

منابع عراقی روز ۱۳ اسفندماه گزارش کرند که پایگاه غیرقانونی نیروهای آمریکایی «عین الاسد» در استان «الانبار» واقع در غرب عراق هدف حمله راکتی قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر)

تخت روانچی با رد برخی ادعاها درباره هرگونه مداخله ایران در این حملات موشکی گفت: «جمهوری اسلامی ایران چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در هرگونه حمله مسلحانه علیه فرد یا ارگان‌های آمریکا در عراق مشارکت نداشته است».

وی با تأکید بر این نکته ادامه داد: «بنابراین ما هرگونه ادعا درباره دخالت ضمنی یا صریح در حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق را رد می‌کنیم. چنین اتهاماتی کاملاً بی‌اساس، نامعتبر و نادرست است».

در پی حمله موشکی به عین الاسد، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و در پی آن آمریکا مدعی شد که «گروه‌های تحت حمایت ایران» در عراق حمله به عین الاسد را انجام داده‌اند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک در ادامه نامه خود به دبیرکل سازمان ملل همچنین «حملات غیرقانونی ۲۵ فوریه (هفتم اسفندماه) علیه نیروهای عراقی در امتداد مرز سوریه» را محکوم کرد.

وی در این خصوص گفت: «چنین اقدامات خطرناکی که بر اساس تفسیر خودسرانه از ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به اشتباه توجیه می‌شود، نقض حاکمیت کشورهای منطقه تلقی می‌شود و نماد نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است».

تخت روانچی ادامه داد که چنین حملاتی تنها اوضاع پرتنش منطقه را تشدید کرده و عملاً در راستای منافع گروههای تروریستی در این کشورها است.

در پی حملات هوایی اخیر ایالات متحده به مرز عراق و سوریه، یکی از اعضای گروههای مقاومت عراق جان خود را از دست داد. این اولین اقدام نظامی غیرقانونی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد بعد از حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه انجام شد. ارتش آمریکا در آن حمله مواضع نیروهای مقاومت را هدف گرفت. ارتش آمریکا این حمله را در واکنش به حمله راکتی دیگری در عراق که به کشته شدن یک پیمانکار و زخمی شدن چند فرد آمریکایی از جمله یک نظامی این کشور منجر شده بود، انجام داد.

حمله هوایی در سوریه اولین اقدام نظامی دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بود و با انتقاد قانونگذاران هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات مواجه شد. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که هدف این حمله ارسال این پیام بود که آمریکا از نیروهایش در منطقه محافظت خواهد کرد.

پایگاه‌های عین الاسد در غرب استان الانبار (غرب عراق) و پایگاه «حریر» در شمال اربیل دو پایگاه اصلی آمریکا در عراق هستند.

مطابق با مصوبه دی ماه سال گذشته پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور، حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق از جمله در عین الاسد غیرقانونی محسوب می‌شود.

خبرنگار: شیدا فرهادیانپور

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول