اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: آژانس در چارچوب فنی اظهارنظر کند/انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی در حمله به کشتی ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه کرد که در چارچوب فنی اظهارنظر کند و درباره حمله اخیر به کشتی کانتینربر ایرانی اعلام کرد: اگر مشخص شود هر طرفی در این عملیات خرابکارانه دست داشته از تمامی گزینه‌ها برای دفاع از حقوق حقه خود استفاده خواهیم کرد.

خطیب‌زاده: آژانس در چارچوب فنی اظهارنظر کند/انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی در حمله به کشتی ایرانی

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران در سال ۱۳۹۹ ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده فرارسیدن اعیاد شعبانیه را تبریک گفت و با اشاره به روز ملی شدن صنعت نفت، اظهار داشت: این روز که یادآور دهه‌های استقامت و استقلال طلبی مردم ایران است را گرامی می‌دارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به برگزاری مراسم نوروز ۱۴۰۰ امروز با حضور سفرا و دیپلمات‌های مقیم با حضور وزیر امور خارجه اشاره کرد. 

 

 

* زمان نشست کمیسیون مشترک برجام هنوز نهایی نشده

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره کمیسیون مشترک برجام گفت که زمان برگزاری آن هنوز نهایی نشده است و به محض اینکه نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره راه اندازی کریدور ریلی اسرائیل، عربستان و امارات نیز اظهار داشت: رژیم اشغالگر شاید از فرصتی سوءاستفاده ‌کند که به مشروعیت خود ذره‌ای بیفزاید، ولی ملت‌ها و دولت‌های منطقه نشان دادند که فلسطین موضوع اول جهان اسلام است و رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت خود به سر می‌برد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک همه تحولات را پیگیری و هر کجا لازم باشد اقدامات موثر خود را انجام خواهد داد.

* رایزنی‌ها درباره افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره رایزنی‌ها در خصوص افغانستان و سفر صادق خان به تهران گفت:  ‌رایزنی‌های بسیار نزدیکی همواره با همه کشورها در موضوع افغانستان داشتیم. البته طبیعی است این رایزنی‌ها در چارچوب دولت جمهوری اسلامی افغانستان و در همین راستا انجام می‌شود.

وی همچنین درباره برگزاری نشستی درباره افغانستان در روسیه نیز افزود: دعوت برای شرکت در نشست روسیه موضوع همچنان در دست بررسی است و اگر به نتیجه‌ای برسیم اطلاع رسانی خواهد شد.

* توصیه به گروسی

وی درباره اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس درباره نظارت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران  بیان کرد: ‌موضوع نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای ایران موضوع فنی و تکنیکی است. ایران در چارچوب پادمان همواره همه دسترسی‌ها را داده است و برخی دسترسی‌ها را در چارچوب پروتکل الحاقی داده بود که با مصوبه مجلس به حالت تعلیق درآمد و سه ماهی فرصت به پنجره دیپلماسی داده شد و باید منتظر بمانیم که آیا از این پنجره دیپلماسی استفاده خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: توصیه من به آژانس این است که به عنوان نهاد فنی در چارچوب فنی اظهارنظر کند و بی طرفی خود را حفظ کند و روابط خوب ایران و آژانس در همین چارچوب به خوبی می‌تواند ادامه یابد.

 

 

* سیاست ایران در قبال سوریه کاملا روشن است

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نشستی در دوحه با حضور روسیه، ترکیه و قطر درباره آینده سیاسی سوریه بدون حضور ایران، بیان کرد: سیاست ایران در قبال سوریه کاملا روشن است.

وی افزود: ما همواره صدای خود مردم و دولت سوریه بودیم و از هر ابتکار منطقه‌ای که به کاهش آلام مردم سوریه بینجامد، استقبال می‌کنیم. از هر ابتکاری که به روند باسازی سوریه کمک کرده و به صلح دائمی در سوریه بینجامد، استقبال می‌کنیم.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: روند آستانه موفق‌ترین روندی بوده که در موضوع سوریه شکل گرفته است. این هم یک واقعیت است و آنچه وزیر خارجه روسیه گفته است این یک ابتکار برای کمک به فرآیند آستانه است و نه جایگزین آن. هر ابتکاری که به کاهش آلام مردم سوریه کمک کند ایران با دقت از آن استقبال می‌کند.

* انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره حملات به کشتی‌های ایرانی و همچنین کشتی کانتیرنر بر ایرانی در دریای مدیترانه نیز گفت:‌ باید سخنگوی ستاد کل در این زمینه اظهارنظر کند ولی جایی که این عملیات خرابکارانه رخ داده و محل جغرافیایی آن اولین انگشت اتهام را متوجه رژیم اشغالگر قدس می‌کند. رفتارهای تجاوزکارانه این رژیم این فرض را قوت می‌بخشد.

وی افزود: هر زمان منطقه به سمت آرامش رفته این رژیم منطقه را با ناآرامی مواجه کرده آن هم به یک دلیل واضح و روشن و آن اینکه این رژیم تمام حیات و ممات خود را در بحران و ناامنی جستجو کرده و فکر می‌کند در زمان جنگ و ناآرامی می‌تواند حیات و ممات خود را داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر مشخص شود هر طرفی در این عملیات خرابکارانه دست داشته باشد جمهوری اسلامی ایران تمام گزینه‌ها را مدنظر قرار داده و از تمامی گزینه‌ها برای دفاع از حقوق حقه خود استفاده خواهد کرد.

 

 

* با آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم در هیچ موضوعی گفت‌وگو نمی‌کنیم 

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر اینکه دیپلماسی با ایران با واسطه گری اروپا در جریان است، عنوان کرد: دیپلماسی یک واژه عملیاتی است و منظور آن کاملا روشن است. نمی‌توانید بگویید طرفدار دیپلماسی هستید ولی از انتقال وجوه ملی کشور به داخل جلوگیری کنید. نمی‌توانید بگویید طرفدار دیپلماسی هستید و جنگ و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران و این جنایت را ادامه دهید.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: با آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم در هیچ موضوعی گفت‌وگو نمی‌کنیم و مسیر دیپلماسی کاملا روشن است. البته هماهنگ کننده برجام تلاش می‌کند برخی نکات را در مسیر دیپلماسی جلو ببرد.

وی افزود: آمریکا از برجام خارج شده، هم باید تعهد دهد و هم اقدام موثر در رفع تحریم‌ها کند و هم اینکه باید شرایطی را بپذیرد که مجددا این مسیر را تکرار نکند و آن زمان می‌شود در چارچوب برجام صحبت کرد.

 

 

* امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای مردم ایران و گشایش‌های بهتر باشد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نمره به دستگاه دیپلماسی در سال ۱۳۹۹ گفت:‌ مردم باید نظر بدهند. سال ۱۳۹۹ سال پر فراز و نشیبی بود. آمریکا در میانه فراگیری کرونا تمامی تلاش خود را کرد که جنگ اقتصادی و تمام عیار علیه مردم ایران را به اوج خود برساند و درد و رنج مردم را گسترش دهد، مرزهای ایران  را محدود و تجارت ایران را به صفر برساند و بسیاری از برنامه‌هایی که به عنوان فشار حداکثری دنبال می‌کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: در طول سال ۱۳۹۹ دستگاه دیپلماسی در کنار همه نهادهای نظام و همه مردم و گمنامانی که در تمام ایران اسلامی تلاش کردند و جوانان و گمنامان در سراسر جهان تلاش کرد این تلاش‌ها بی اثر شود و به شکست حداکثری برای مجرمان این سیاست تبدیل شد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: امروز رسما تمامی آمارهای رسمی منتشر شده بیان می‌کند ایران در حالی که اقتصادهای به ظاهر لیبرال در بحران به سر می‌برند، ایران از رکود خارج شده و تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد. حمایت از ایرانیان در سراسر دنیا با قوت انجام می‌شود و مسئولیت‌های دستگاه دیپلماسی شبانه روزی پیگیری می‌شود.

وی گفت: با تمام توان و تلاش و به رغم همه کاستی‌ها که جا دارد از ملت غیور ایران برای کاستی‌ها عذرخواهی کنم، اقداماتی را با جدیت انجام دادیم که اگر روزی بتوانیم آن را منتشر کنیم شکوه و عظمت آن را مردم ایران بیشتر خواهند دید.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای مردم ایران و سال برداشته شدن فشارها و گشایش‌های بهتر باشد. گشایش‌هایی که تنها به دست ملت ایران و در درون اتفاق می‌افتد.

*  ثبات عراق برای ثبات منطقه بسیار مهم است

وی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر دخالت ایران در حمله به پایگاه عین الاسد اظهار داشت: این اقدامات در این زمان بسیار مشکوک است و از دولت عراق و وزیر خارجه عراق در سفرش به ایران و حتی قبل از آن خواستیم به روشنی آمران و عاملان را معرفی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ثبات عراق برای ثبات منطقه بسیار مهم است و آنهایی که به دنبال بی ثباتی در عراق هستند، نمی‌خواهند منطقه روی آرامش را ببیند.

 

 

* در مورد امنیت ملی خود نه تردید داشته و نه هیچ وقت با کسی مصالحه کرده‌ایم

خطیب‌زاده درباره اینکه گفته بود انگشت اتهام در حمله به کشتی کانتینربر ایرانی به سوی رژیم صهیونیستی است و افزایش تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی و علت آن گفت: رژیم اشغالگر قدس در طول دهه‌های گذشته، هیچ روزی نبوده که جنگ و خونریزی و ترور نکرده باشد. لیست بلند بالایی از ترور در منطقه و کشورهای خارج از منطقه، توطئه‌ها و طراحی‌های زیاد برای ناامن کردن منطقه داشته است. اینها اسناد روشنی از فعالیت‌های مخرب این رژیم در منطقه است.

وی گفت: ریشه بحران‌های غرب آسیا از روزی که این رژیم جعلی توسط برخی کشورهای اروپایی به این منطقه تحمیل شد و از آن زمان این بحران‌ها در منطقه وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران ایران ندای مقابله با همین خوی ترور، وحشیگری و خونریزی این رژیم است و با قدرت و صلابت در مقابل این رژیم هستیم. موضوع اصلی جهان اسلام همواره فلسطین بوده، هست و خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران تمامی گزینه‌ها را برای دفاع و صیانت از منافع خود در منطقه و داخل ایران همواره لحاظ کرده و در مورد امنیت ملی خود نه تردید داشته و نه هیچ وقت با کسی مصالحه کرده است.

وی گفت: سران رژیم اشغالگر قدس از هر کسی بهتر می‌دانند که ایران چگونه از منافع خود دفاع می‌کند.

* توصیه به دولت انگلیس

وی درباره آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری محکوم امنیتی گفت: ‌این یک پرونده قضایی است که در دادگاه مراحل مختلف خودش را طی کرده و موضوع به صورت شفاف طرح شده و جلو می‌رود.

خطیب‌زاده ادامه داد: بیشترین کمک به چنین پرونده‌هایی، جلوگیری از سیاسی کردن آنهاست. باید اجازه دهیم در فرآیند قضایی مسیر خود را طی کند. مثل همه پروند‌های  دیگر، به دولت انگلیس توصیه می‌کنم یک بار مسیر سیاسی کردن موضوعات را رفته و دیده و اجازه دهد این موضوع در مسیر کاملا حقوقی و قضایی طی شود.

 * تلاش انگلیس برای اینکه آرامش به روابط دو کشور برنگردد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات جک استراو که گفته به سه مقام ایرانی برای گفت‌وگو درباره تانک‌های چیفتن ویزا داده شده ولی به محض ورود به انگلیس به اداره مهاجرت رفته و دیپورت شده‌اند، گفت: دولت انگلیس چندین بار در موضوعات این چنینی به تعهدات خودش عمل نکرده و ایجاد مشکلاتی را به همراه داشته است از جمله آنکه جک استراو بیان کرده است. دولت انگلیس به افرادی که ویزا داده در بدو ورود دیپورت کرده است و این یک بار دیگر نشان می‌دهد دولت انگلیس نهایت تلاش خود را در سال‌هایی کرده است که آرامش به روابط دو کشور برنگردد.

*  از همه نهادها، گروه‌ها و احزاب سیاسی و جریان‌‌ها درخواست می‌کنم سیاست خارجی را گروگان تمایلات داخلی خود نکنند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه هنوز ابهاماتی درباره FATF وجود دارد که از سوی دولت و وزارت خارجه و محمدجواد ظریف برطرف نشده است، اظهار داشت: درباره موضوع FATF موضع وزارت خارجه و دولت کاملا روشن است. 

وی افزود: در چند جلسه‌ای که در مجمع برگزار شده هرگاه به دولت و وزارت خارجه اجازه صحبت شده همه مطالب و جزییات عنوان شده است. اعضای مجمع تشخیص مصلحت با دقت گوش دادند و سؤالات و نکاتی را مطرح کردند. باید اجازه دهیم در یک فضای کاملا تکنیکی و حرفه‌ای این موضوع جلو برود.

خطیب‌زاده گفت: ‌یک بار دیگر از همه نهادها، گروه‌ها و احزاب سیاسی و جریان‌‌ها درخواست می‌کنم سیاست خارجی را گروگان تمایلات داخلی خود نکنند. سیاست خارجی موضوع منافع ملی کشورهاست و این منافع نباید به هیچ وجه موضوع داد و ستد و بده و بستان‌های امروز و فردا شود. موضع وزارت خارجه به روشنی بیان شده و اگر هر سؤالی عزیزی دارد می‌تواند بپرسد و ما پاسخ خواهیم داد.

 

 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره لغو روادید بین کشورهای حوزه نوروز گفت: الان وضعیت کرونا بسیاری از ابتکارات را تحت تاثیر خود قرار داده است ولی یکی از گفت‌وگوهای نزدیک بین کشورهای جهان امروز همین مراودات نزدیک‌تر مردمی بوده است.

وی افزود: پیام نوروز همین پیوستگی‌ها و نزدیکی‌هاست و باید تلاش کنیم به آن سمت حرکت کنیم. با برخی کشورها پیش از کرونا توافقات خوبی داشتیم و امیدواریم برنامه‌هایی مثل برنامه امروز که بین ۱۲ کشوری است که در موضوع نوروز فعال هستند و به همراه تمامی مللی که این جشن را پاس می‌دارند، چنین برنامه‌هایی نگاه‌ها را نزدیک کند.

گزارش از اکرم شریفی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول