اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

راه‌اندازی کارخانه تولید چادر مشکی با کمک بخش خصوصی

مدیرعامل کارخانه نای زرین تولیدکننده چادر مشکی گفت: این کارخانه که به دلیل مشکلات ناشی از واردات و بدهی به بانک، بیمه و تامین اجتماعی به مدت 9 سال تعطیل شده بود، امسال با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی و کمک بسیج اصناف راه‌اندازی و در مسیر تولید قرار گرفت.

راه‌اندازی کارخانه تولید چادر مشکی با کمک بخش خصوصی

نسرین معتمد منفرد؛ محمدعلی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: کارخانه نای زرین خوانسار در سال77 راه‌اندازی شد که در ابتدا برای تولید پارچه پیراهنی با 30 نفر نیرو آغاز به کار کرد. در سال 85 خط تولید پارچه چادر مشکی نیز در این کارخانه راه‌اندازی شد که با ظرفیت 160 نیرو آغاز به کار کرد، اما سال 87 تعرفه ورود چادر مشکی از 72 درصد به 16 درصد کاهش یافت، در نتیجه سیل واردات  چادر مشکی مشکلات زیادی برای کارخانه ما ایجاد کرد و اقساط عقب‌افتاده بانک‌ها، بدهی به تأمین اجتماعی، سازمان مالیات، ‌اداره آب و برق و سایر مشکلات باعث شد تا در بهمن 91 این کارخانه به تعطیلی و تملک توسط بانک درآید. علت اصلی این کار نیز واردات بی‌رویه پارچه چادر مشکی و وابستگی صد درصدی کارخانه به مواد اولیه تولید مانند نخ، مواد شیمیایی و رنگ بود که آن هم با تعرفه 25 تا 32 درصد وارد می‌شد.

وی گفت: جالب است مواد اولیه با تعرفه 32 درصد و خود پارچه چادر مشکی با تعرفه 16 درصد وارد می‌شد، همچنین نرخ سود بانکی به گونه‌ای بالا بود که تولید نمی‌توانست پاسخگوی سود بانکی باشد، در نتیجه زیان انباشته‌ای نصیب کارخانه شد تا در نهایت در بهمن 91 به تعطیلی کشیده شد.

این مدیر جهادی گفت: امسال که سال جهش تولید بود به بسیج اصناف مراجعه کردیم و با کمک آنها و نیز سرمایه‌گذار بخش خصوصی که 40 میلیارد تومان سرمایه جدید تزریق کرد، با پرداخت بدهی برق، تأمین اجتماعی و مالیاتی و سایر بدهی‌ها این کارخانه در شهریور ماه امسال فک پلمب شد و از 21 بهمن 99 مجددا کارخانه با نصب ماشین‌آلات جدید راه‌اندازی شد.

شفیعی گفت: سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور بسیار کمک کردند تا کارخانه از تملک بانک خارج شود و با همکاری مدیران استان اصفهان و شهرستان خوانسار مشکلات اداری، بانکی و نیز امتیاز انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب برقرار شده و در 21 بهمن کارخانه مجدد با ظرفیت 5 میلیون متر در فاز اول راه‌اندازی شد و در فاز دوم که قرار است شهریور 1400 انجام شود، این ظرفیت به 10 میلیون متر پارچه چادر مشکی و ظرفیت اشتغال 200 نیروی کار به صورت مستقیم می‌رسیم.

وی در مورد این که آیا هنوز مواد اولیه از طریق واردات تأمین می‌شود گفت: در حال حاضر 80 درصد ارزش ریالی مواد اولیه در داخل تأمین می‌شود، فقط 20 درصد از طریق واردات انجام می‌شود در حالی که قبلا صد درصد مواد اولیه وارداتی بود.

مدیرکارخانه نای زرین گفت: اگر ظرفیت کارخانه به 10 میلیون متر برسد، می‌توانیم 10 درصد نیاز کشور به پارچه چادر مشکی را تأمین کنیم.

به گفته حیدری پارچه تولیدی از نظر کیفیت و استاندارد قابل رقابت با پارچه‌های کره‌ای است و امیدواریم بتوانیم کل نیاز کشور را در داخل تولید کنیم.

شفیعی گفت: راه‌اندازی مجدد کارخانه با صد درصد سرمایه بخش خصوصی انجام گرفت و تا به حال برای راه‌اندازی مجدد هیچ ا عتباری از بانک نگرفته‌ایم، در حال حاضر یک شریک با آورده 40 میلیارد تومانی گرفته‌ایم، قرار است فاز 3 کارخانه هم راه اندازی شود و تا سقف 400 میلیارد تومان برای تولید چادر مشکی سرمایه گذاری شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول