اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نوروز ۹۹ مرغ را نصف قیمت از مرغ‌دار خریدند امسال قیمت ۳ برابر شد

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: عید نوروز سال گذشته قیمت مصوب مرغ حدود ۱۳ هزار تومان بود اما بازار از مرغدار کیلویی هفت هزار تومان خرید می‌کرد اما امسال قیمت به سه برابر رسیده است.

نوروز ۹۹ مرغ را نصف قیمت از مرغ‌دار خریدند امسال قیمت ۳ برابر شد

امیر‌مسعود شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گلپایگان با بیان اینکه در ۴۰ سال اخیر سالی نبود که در گلپایگان درگیر بیماری تب برفکی در جمعیت دام نشویم، اظهار داشت: ابتلای دام به تب برفکی به دو صورت بروز و شیوع یا همه گیری است به مفهوم اینکه ممکن است بروز پیدا کند اما همه‌گیری نداشته باشد، در شهرستان گلپایگان سال‌ گذشته تب برفکی بروز پیدا کرد اما همه‌گیر نبود.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان افزود: امسال در سایر شهرستان‌های کشور بیماری تب برفکی مشاهده شده است ولیکن در شهرستان‌ گلپایگان یک مورد ابتلا به تب برفکی در دام سبک و سنگین مشاهده نشده است که می‌توان نتیجه تلاش دامداران در رعایت موارد بهداشتی در دام‌ها و کارشناسان شبکه دامپزشکی در واکسینه‌کردن  به موقع دام‌ها است که می‌توان اقدامی شاخص در تاریخ دامپزشکی گلپایگان تلقی کرد.

وی در رابطه با پیشگیری از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گلپایگان گفت: اکنون برخی استان‌های کشور درگیر ویروس فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی و خانگی هستند اما در استان اصفهان و به تبع در گلپایگان به دلیل واکسیناسیون به موقع و پایش و مراقبت مشاهده نشده است، در گلپایگان از سال ۹۶ تاکنون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است، همه‌گیری بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان  از  بیماری کرونا  سخت است و باید در این امر مهم واحدهای پرورش طیور دقت لازم را داشته باشند.

شهروندان از دست‌فروشان ماهی خوراکی خرید نکنند

شهبازی با اشاره به بازرسی و بهداشت مواد غذایی در گلپایگان گفت: اکیپ‌های بهداشتی به صورت روزانه در سطح کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز عرضه مواد غذایی از قبیل مرغ فروشی‌ها و قصابی‌ها و رستوران‌ها و لبنیاتی نظارت دارند و نتیجه این امر مهم سبب شده است که امسال هیچ مورد مسمومیت غذایی در شهرستان گزارش نشده است، به شهروندان گلپایگانی توصیه دارم نسبت به خریدن ماهی‌ از  دست‌فروشان در سطح شهرستان خودداری کنند.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک دامی در سال جاری در سطح دامداری‌های صنعتی شهرستان با انجام دو نوبت تست سل و بروسلوز این بیماری‌ها مشاهده نشده است، در دامداری‌های سنتی گلپایگان چند مورد تب مالت گزارش شد، در شهرستان گلپایگان از مرداد سال ۹۸ تاکنون بیماری هاری مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه در راستای جلوگیری از تنش و التهاب بازار مرغ در شهرستان گلپایگان یک ماه است که ظرفیت تولید مرغ در کشتارگاه‌ طیور نسبت به روزهای عادی چند برابر افزایش یافته است، اظهار داشت: حجم کشتار در کشتارگاه‌های طیور افزایش سه چهار برابری داشته است و همچنین ظرفیت کشتار دام در کشتارگاه دام در آستانه سال جدید افزایش داشته است که در این زمینه با توجه به افزایش اشتغالزای‌هایی  روند کار به خوبی پیشرفت دارد.

شهبازی با بیان اینکه صادرات فرآورده‌های لبنی از گلپایگان به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه، جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان و عراق صادر می‌شود، افزود: برای نخستین بار از کارخانه پگاه گلپایگان فرآورده‌های لبنی به استرالیا صادر می‌شود که منجر به ارزآوری و تولید ناخالص ملی در بخش فرآورده‌های غیر نفتی کشور دارد و شبکه دامپزشکی در این زمینه تأییدیه بهداشتی این واحدها دخالت دارد.

تاکنون ۳۰ محموله حمل مرغ غیر مجاز توقیف و روانه کشتارگاه شده است

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان خاطرنشان کرد: دامپزشکی به عنوان عضو کمیته تنظیم بازار فرمانداری در راستای نظارت بر سلامت و بهداشت تولیدات فرآورده‌های خام دامی و قرنطینه  و حمل و نقل و صدور مجوز از کارخانه جوجه ریزی نقش دارد و امسال تاکنون ۳۰ محموله حمل مرغ غیرمجاز که در سطح شهرستان تردد داشتند توقیف و به کشتارگاه منتقل و با قیمت تنظیم بازار توزیع شده است.

وی افزود: در تنظیم بازار قیمت مرغ و تخم مرغ از تولید تا کشتار وظیفه جهادکشاورزی و در صدور مجوز حمل و نظارت در کشتارگاه وظیفه دامپزشکی و پس از کشتارگاه بر عهده صنعت، معدن و تجارت است، همکاری خوبی بین مسولان ستاد تنظیم بازار گلپایگان است تا محصول مرغ با کیفیت مرغوب به دست مصرف کننده برسد.

شهبازی اضافه کرد: با توجه به اینکه قیمت مرغ مصوب در استان اصفهان ۲۱۵۰۰ تومان بود اما گلپایگان نخستین شهرستان‌ استان بود که قیمت مصوب را رعایت کرد که نتیجه تلاش مجموعه تنظیم بازار با مدیریت فرمانداری است، در برخی شهرستان‌های استان با وجود تعداد بالای واحدهای گوشتی اما با قیمت مصوب مرغ توزیع نشده است.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان گفت: گلپایگان در کریدور غرب به مرکز کشور قرار دارد و کار نظارت دامپزشکی در تردد حمل و نقل سخت است، در کشور تصمیم جزیره‌ای سبب شد هر استان یک قیمت مصوب کند و برخی استان‌ها تا ۳۰ هزار تومان قیمت مصوب را تعیین کردند.

وی گفت: از کشتارگاه گلپایگان، روزانه چهار کامیون حمل مرغ با ظرفیت ۱۵۰۰ در دو شهرستان گلپایگان و خوانسار توزیع می‌شد، در ماه اخیر (اسفند) نزدیک به ۲۰ کامیون مرغ برای کشتارگاه حمل می‌شود این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته ۱۲ خودروی مرغ به کشتارگاه حمل می‌شد.

شهبازی افزود: سال‌های گذشته واحدهای مرغ گوشتی به دلایلی به تولید مرغ رنگی تغییر کاربری دادند و اکنون در هشت واحد مرغ گوشتی تولید داریم که این سبب شد تا شهرستان گلپایگان وارد کننده مرغ گوشتی شود.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان تصریح کرد: یکی از علل التهاب بازار مرغ در استان به این دلیل بود که برخی واحدها نهاده گرفته بودند اما به تعهد خود نسبت به تولید مرغ گوشتی عمل نکرده بودند که از این پس واحدهایی که جوجه ریزی می‌کنند تعهد گرفته می‌شود که در مقابل دریافت نهاده گوشت تحویل دهند، در گلپایگان از زمانی که توزیع مرغ مصوب با ارائه کارت ملی به منظور یک بار دریافت الزامی شد صف مرغ تعطیل شد.

مصرف روزانه مرغ در شهرستان گلپایگان  هفت تن است

وی گفت: جمعیت ۹۰ هزار نفری شهرستان گلپایگان براساس جدول تعیین میزان مصرف روزانه به هفت تن مرغ گوشتی نیاز دارد و این در حالی بود که این مدت روزانه ۱۴ تن توزیع می‌شد و اگر شهرستانی اعلام کرده که ۲۰ تن مرغ توزیع می‌کنیم زیر ظرفیت مصرف اعلام کرده است چون نیاز به مصرف ۲۷ تن مرغ دارند، عید نوروز سال گذشته قیمت مصوب مرغ حدود ۱۳ هزار تومان بود اما بازار از مرغدار کیلویی هفت هزار تومان خرید می‌کرد اما امسال قیمت به سه برابر رسیده است.

شهبازی اظهار کرد: در شهرستان گلپایگان هشت واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ۴۰۰ هزار قطعه در یک دوره دو ماهه فعالیت دارند، واحدهای مرغ تخم گذار ۱۲ واحد است.

مدیر شبکه دامپزشکی گلپایگان با بیان اینکه در کشتارگاه دام گلپایگان روزانه ۱۰۰ راس دام سبک و ۱۰ راس دام سنگین ذبح و به قصابی توزیع می‌شود، گفت: در شهرستان گلپایگان اکنون ۲۰ هزار راس دام مولد سنگین و ۱۰۰ هزار راس دام مولد سبک پرورش داده می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۰۷۱/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول