اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

عمو پورنگ نوروز را در «کلبه» می گذراند/ قصه هایی که در دل جنگل اتفاق می افتند

در این چند سال «عمو پورنگ» تلاش کرده تا بهترین برنامه های کودک را برای مخاطبان خود تولید کند. از «تورنگ و پورنگ» گرفته تا همین «کلبه پورنگ».

عمو پورنگ نوروز را در «کلبه» می گذراند/ قصه هایی که در دل جنگل اتفاق می افتند

خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: شاد کردن دل بچه ها انرژی می خواهد، توان مضاعف می طلبد و از همه مهمتر دل شاد می خواهد و تا وقتی فردی سرشار از شادی نباشد نمی تواند در شاد کردن دل بچه ها نیز فرد موفقی باشد.

در این سالها «عمو پورنگ» یکی از این مجری ها بود که با توان مضاعف و شادی سرشار توانست رگ خواب بچه ها را در دستان خود گرفته و ماندگار شود.

حالا او بعد از سال ها قرار است برنامه جدیدی را با فرمت و ساختاری نو تحت عنوان «کلبه عموپورنگ» در نوروز روی آنتن شبکه دو ببرد. در این گزارش مروری خواهیم داشت بر برنامه های عموپورنگ و البته کلبه ای که متعلق به او است.


 

** پورنگ، عمویی با قدمت ۲۰ ساله

داریوش فرضیایی را همه با نام عمو پورنگ می شناسند. آنهم عمویی که حالا نزدیک به ۲۰ سال می شود که عموی بچه ها است. عمویی سرحال قبراق و با انرژی که در این سال ها هیچ گاه از ادامه راه دلسرد و خسته نشده و روی مدار صعودی در حال حرکت است.

در دهه ۸۰ که عصر ظهور و بروز مجریان کودک بود، هم زمان با پورنگ مجریان بسیاری نیز در این حیطه فعالیت داشتند، برخی از آنها هنوز هم مجری کودکند و برخی نیز وارد عرصه های دیگر هنری شدند و حتی از کار کودک نیز انصراف دادند. اما تنها چند مجری در این ژانر باقی ماندند و البته موفق هم ماندند که فرضیایی نیز یکی از آنها است.

 

تورنگ و پورنگ، فوق برنامه عمو پورنگ، بوستان دوستان پورنگ، کتابخانه عموپورنگ، محله گل و بلبل، بچه محل و ... از برنامه هایی هستند که پورنگ در این سالها یکی از عناصر اصلی آنها بوده است.

** رمز موفقیت برنامه های کودک در چیست؟

از دهه ۸۰ تا به الان برنامه های کودک متنوع و مختلفی در شبکه های تلویزیونی ساخته شده اند و هر کدام به فراخور نوع و شعار شبکه مورد نظر در راستای رسیدن به اهدافشان تلاش کردند. از این برنامه ها می توان به رنگین کمان، خاله شادونه، مل مل و ... اشاره کرد که هر کدام از آنها با توجه به ساختاری که داشتند مخاطبانی را برای خود دست و پا کردند.

رنگین کمان با عروسک چرا در معرفی عروسک ها به مخاطب کودک موفق عمل کرد و خاله شادونه با لباس های رنگارنگ و شادی مجری اش، حالا هم عمو پورنگ با بخش های مختلفی در ساختار و به روز بودن مجری اش برگ برنده را در دست دارد. هر چند حضور امیرمحمد متقیان در کنار پورنگ نیز یکی از دلیل های موفقیت او به شمار می رود.

اما آنچه مهم است برقراری ارتباط با مخاطب در هر برنامه ای است و اگر برنامه ای که برای گروه سنی کودک ساخته شده است، بتواند مخاطبان همان گروه سنی را به خود جذب کند در گام اول موفق بوده است.

 

** پورنگ به چه معنا است؟/ نامی که ملکه ذهن ها می شود

شاید برای خیلی ها سوال باشد که نام پورنگ از کجا آمد و به چه معنی است؟ این نام، نام مستعار داریوش فرضیایی است و برای اینکه در ذهن بچه ها بهتر ماندگار شود انتخاب شده است. فرضیایی از سال ۷۸ این نام را برای خودش انتخاب کرده و هنوز هم سر حرفش مانده است و نامی را برای آن جایگزین نکرده است.

اما اسم پورنگ به معنی یک نوع فلز است، فلزی که هرچند غیر معروف اما توانسته آنقدر راحت در زبان کودکان بچرخد که به عبارتی ملکه ذهنشان شود.

** امیرمحمد یار جدا نشدنی پورنگ

شاید زمانیکه حتی ۱۰ سال هم نداشت وقتی برای اولین بار در برنامه عمو پورنگ حاضر شد شروع فعالیت های تصویری اش را رقم زد. امیر محد متقیان از کودکی در کنار پورنگ بزرگ شده و رشد کرده است و حالا به مقطع خوبی رسیده است. او هنوز هم وقتی پورنگ برنامه ای دارد در کنار او است و دیگر به یار جدا نشدنی پورنگ تبدیل شده است.

 

** تغییراتی که در این چند سال حاصل شد

این طبیعی است که هر مجری بعد از نزدیک به ۲۰ سال، بخواهد مدام خود را به روز کند و ارتقا دهد اما شاید در همین رده خیلی از مجری ها نتوانسته باشند خودشان را به روز کنند و در همان سبک و سیاقی که با آن متولد شده و رشد کردند باقی مانده باشند.

اما پورنگ اگر خودش هم نخواسته باشد تغییراتی را بپذیرد، نویسنده و اتاق فکری که در برنامه و کنارش بوده این را از او خواسته تا همواره در جهت رشد و تعالی حرکت کند.

 

**  «محله گل و بلبل» و پرداختن به سواد رسانه ای

در این میان و در سالهای اخیر محله گل و بلبل و بچه محل از برنامه های پرمخاطب پورنگ بوده اند. محله گل و بلبل از سال ۹۴ تا ۹۸ روی آنتن شبکه دو بود و بچه محل نیز در سال ۹۹ از شبکه دو پخش شد.

گل و بلبل در سه فصل تولید شد و تمرکز داستان روی قصه زندگی پورنگ بود و ساختاری نمایشی داشت. این مجموعه تلویزیونی در یک محله خیالی رخ می داد. محله ای که از خانه، خیابان، کوچه و مغازه تشکیل شده بود.

 مسائل شهرنشینی و زندگی‌های شهری، آسمان آبی و زمین پاک از مواردی بود که در فصل یک به آنها پرداخته شد.

اما در فصل دو و سه سواد رسانه‌ای و استفاده درست از فضای مجازی از جمله سرفصل هایی بود که به آنها پرداخته شد.

** مجموعه ای با چند عروسک قد و نیم قد

یکی از دیگر ویژگی های محله گل و بلبل حضور چند عروسک در برنامه بود. یاور بابا، داور بابا، امید همه از جمله عروسک های محله گل و بلبل بودند که طراحی آنها توسط محمد اعلمی صورت گرفته بود. این عروسک ها با مادر خود نازخاتون زندگی می کردند.

 

** بازیگرانی که برای اولین بار کار کودک را تجربه کردند

شاید محله گل و بلبل یکی از معدود کارهای کودکی باشد که اغلب سلبریتی ها'>سلبریتی های تلویزیون و سینما در آن بازی کردند. از محمدرضا داود نژاد گرفته تا نصرالله رادش و ملیکا شریفی نیا و نادر سلیمانی و ...

** «بچه محل» و چالش های خانواده یک مجری

«بچه محل» نیز مجموعه ای بود که در سال ۹۹ از شبکه دو پخش شد. حالا دیگر پورنگ بعد از سالها فرصت را غنیمت دید و خانواده خیالی خود را مقابل دوربین برد. از مادرش نعیمه نظامدوست با لهجه شمالی تا پدرش ابراهیم شفیعی با لهجه ترکی و دایی اش فرهاد بشارتی که یک خانواده را تشکیل می دادند تا اهالی محله ای که آنها در آن زندگی می کردند.

 

مجری ۴۷ ساله برنامه های کودک در «بچه محل» در قالب نقش خودش قرار گرفت و چالش های یک مجری را در مواجهه با خانواده اش نشان داد.

در این برنامه عمو پورنگ، مجری کودکی است که با خانواده‌اش در محله گل و بلبل زندگی می‌کند. داداش جان، برادر شاگرد نانوای محله، به تازگی به محله مهاجرت کرده و دستگاهی اختراع کرده که مشکلاتی برای اهالی محله به‌ وجود می‌آورد.

 

«محله گل و بلبل» در چهار فصل برای مخاطبانش برنامه سازی کرد و فصل پایانی آن درست بعد از شیوع کرونا ساخته و به پخش رسید.

** برنامه های عیدانه پورنگ

بعد از سالهای طولانی که عموپورنگ برای بچه ها برنامه می سازد، چندین سال هم ویژه برنامه های نوروزی داشته است. عیدانه ۹۴، عیدانه ۹۵،‌عیدانه ۹۹ از جمله این برنامه ها هستند.

** کلبه «عمو پورنگ» چیست؟

کلبه عمو پورنگ نام مجموعه جدید و البته نوروزی عموپورنگ است که برای نوروز ۱۴۰۰ تدارک دیده شده است. رویکرد این برنامه تحکیم روابط کودکان و خانواده، پرداختن به مفاهیم سبک زندگی ایرانی اسلامی، تشویق به حفظ محیط زیست و رعایت مسائل شهری و احترام به قوانین است.

 

** داستان فصل جدید برنامه پورنگ پیرامون چه موضوعی است؟

برنامه سازی برای بچه ها حتی در سفر هم دست از سر پورنگ بر نمی دارد و در سفری که به مزرعه دوستش به نام مرد کهن دارد، از تلویزیون با او تماس می گیرند و می خواهند تا برای نوروز برنامه ای اجرا کند و او نیز تصمیم می گیرد تا از همان روستا برنامه اش را مقابل دوربین ببرد.

 

همچنین در «کلبه پورنگ» هر روز یک لباس محلی یکی از اقوام ایرانی را می پوشد.

** گریم هایی که «آهوی پیشونی سفید» را تداعی می کند

زمانی که عکس های تست گریم و لباس بازیگرهای مجموعه نمایشی عموپورنگ در رسانه ها منتشر شد شاید بیش از هر موضوع دیگری مخاطبان گریم و لباس هایشان را با فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید» قیاس کردند. آنها نقش حیوان هایی را در یک جنگل ایفا می کنند. شاید عوامل برنامه ساز این اثر تصمیم گرفتند از محبوبیت آن فیلم سینمایی که در چند فصل ساخته شد بهره ای ببرند.

 

** معرفی شخصیت های کلبه عموپورنگ

امیر سهیلی دایناسور، رامین ناصر نصیر بُز، سوسن پرور روباه، فرهاد بشارتی در نقش گاو قرار گرفتند و با گریم های عجیب اما نوروز ۱۴۰۰ را رنگ و بویی دیگر می دهند.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده: «عموپورنگ» که در هر برنامه لباس محلی یکی از اقوام ایرانی را به تن دارد، برای فرار از شلوغی و آلودگی هوای شهر از محل سکونت خود به مزرعه یکی از دوستانش بنام مرد کهن نقل مکان کرده است تا در آنجا به آرامش روحی و ذهنی برسد. از طرف دیگر مدیران تلویزیون او را مجاب کرده‌اند که برای سال نو و ایام نوروز برای آنها برنامه اجرا کند.
او که عاشق مردم بخصوص بچه‌ها است تصمیم گرفته از همان مزرعه برنامه‌اش را به روی آنتن ببرد.

این مجموعه در قالب نمایشی و برخوردار از بخش‌ها و آیتم‌های متنوع و جذابی با رگه‌های طنز است و حضور شخصیت‌های فانتزی در یک دکور بزرگ و جذاب همراه با طراحی نور مدرن، گریم‌های سه بعدی، لباس‌های خوشرنگ و متنوع، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به همراه موسیقی شاد و ترانه‌های پر محتوا با ریتم تند و انگیزشی خاص خود، از عوامل افزایش جذابیت آن خواهد بود.

انتهای پیام/

­

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول