اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

اعلام نتایج انتخابات شوراها چند ساعت پس از رای‌گیری/ نامه به دولت درباره واکسن کرونای ناظران و مجریان انتخابات

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اعلام اینکه حدود 32 هزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی انتخابات شوراها در کلانشهرها و نقاط پرجمعیت نصب خواهد شد، از اعلام نتایج چند ساعت پس از رای‌گیری خبر داد و از ضرورت افزایش کیفیت اعضای شورای شهر گفت.

اعلام نتایج انتخابات شوراها چند ساعت پس از رای‌گیری/ نامه به دولت درباره واکسن کرونای ناظران و مجریان انتخابات

خبرگزاری فارس - وحید ونایی : نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی برعهده مجلس شورای اسلامی است و پنج نفر از نمایندگان مجلس برای هیات مرکزی نظارت انتخاب می‌شوند.

اعضای هیات مرکزی نظارت با مشورت مجمع نمایندگان استان‌ها برای هر استان سه نماینده مجلس را برای نظارت در استان تعیین و این سه نفر در استان‌ها برای هر شهرستان و هر بخش پنج نفر را انتخاب می‌کنند.

طبق تبصره یک ماده ۶۳ قانون تشکیل شوراهای اسلامی مورخ بیستم تیرماه ۱۳۹۶؛ با انتصاب دبیر اجرایی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و سه معاونت مالی و پشتیبانی؛ ارتباطات و روابط عمومی؛ حقوقی و آموزشی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، دبیرخانه دوره ششم فعالیت خود را رسما از 27 بهمن سالجاری آغاز کرد.

قرار است انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود.

برای بررسی آخرین روند اقدامات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با سید حمیدرضا کاظمی رئیس این هیات گفت‌وگو کرده‌ایم. 

وی با بیان اینکه باید در شوراها به سمت افزایش کیفیت اعضا گام برداشته و از کمیت‌گرایی فاصله بگیریم می‌گوید: اگر بتوانیم افراد تحصیل‌کرده و مرتبط با خدمات شهری، مبلمان شهری و روستا و کارهایی که می‌تواند منجر به افزایش رفاه و آسایش مردم شود، را انتخاب کنیم و بتوانیم کیفیت اعضای شورای شهر و روستا را بالا ببریم کار بسیار مهمی را انجام داده‌ایم.

کاظمی می‌افزاید: 72 هزار شعبه اخذ رأی در کشور وجود دارد که دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیکی فقط 10 هزار شعبه را پوشش می‌دهد که عملا یک هفتم کل شعب را شامل می‌شود اما چون دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیکی در کلانشهرهاست، به نظر می‌رسد حدود 25 تا 30 درصد جمعیت کشور در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی کشور به صورت الکترونیکی می‌دهند و این کار محک جدی برای الکترونیکی کردن کل روند انتخابات شوراها و سایر انتخابات است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور اظهار می‌دارد: ما هیچ گاه به پرونده‌های داوطلبین حضور در انتخابات شوراها با نگاه سیاسی نمی‌نگریم، بلکه پرونده افراد و مستندات موجود در آن شخص فارغ از آنکه نگاه سیاسی او چگونه است و به کدام جریان تعلق دارد را بررسی کرده و فقط برای ما محتوای پرونده صلاحیت‌ها مهم است. 

وی همچنین می‌گوید: هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور ابزاری برای تحقیقات مستقل در اختیار ندارد تا بتواند اسناد فسادهایی که گاهی اوقات مردم به این هیات ارسال می‌کنند را بررسی کند، ولی مجبور هستیم به دستگاه‌های امنیتی و نظارتی رجوع کنیم و اسنادی که از طرف مردم به ما برسد را قطعا به این دستگاه ها ارجاع می‌دهیم و در صورت داشتن سندیت قطعا در صلاحیت افراد اعمال نظر خواهیم کرد.

متن کامل گفت‌وگو به شرح ذیل است: 

فارس:کار رسیدگی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای کشور به پرونده‌ها از چه زمانی آغاز می‌شود؛ آیا همزمان با ثبت‌نام‌ها این را آغاز کرده‌اید؟ 

کاظمی: از 24 یا 25 فروردین ماه کار رسیدگی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای کشور به پرونده‌ها آغاز خواهد شد؛ اما یک هفته بعد از ثبت نام‌ها که هیأت اجرایی کار ثبت نام از داوطلبین حضور در انتخابات شورای اسلامی روستا را آغاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند عملا هیأت‌های نظارت شهرستانی هم کارهای خود را در مورد بررسی پرونده آغاز خواهند کرد و برای این کار 10 روز فرصت دارد و در پایان آن روز نظر نهایی هیأت نظارت بر انتخابات اعلام خواهد شد و عملا از 14 فروردین ماه نظر هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای روستا اعلام خواهد شد.

 

 

فارس:‌ روند ثبت نام از داوطلبین حضور در انتخابات شوراهای اسلامی شهر با روستا کاملا متفاوت است و برخی مردم این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. توضیحی در این باره ارائه کنید.

کاظمی: روند فعلی در مورد ثبت نام داوطلبین حضور در انتخابات شوراهای شهر است و نباید آن را با انتخابات شوراهای روستا اشتباه گرفت؛ در مرحله جاری ثبت نام از داوطلبین حضور در شوراهای شهر صورت می‌گیرد و از 16 فروردین ثبت نام از داوطلبین حضور در انتخابات شوراهای اسلامی روستا آغاز خواهد شد و کثرت جمعیت حضور داوطلبین مربوط به انتخابات شوراهای اسلامی روستاست؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته در دوره پنجم انتخابات شوراها مشخص شد که بیش از 50 هزار نفر برای حضور در انتخابات شوراهای شهر و روستا ثبت نام کرده بودند، این در حالی است که تاکنون ثبت نام از داوطلبین حضور در انتخابات شوراها برای حضور در دوره ششم شوراهای اسلامی کشور نزدیک به 25 هزار نفر است و حدود 19 هزار و 815 نفر پرونده ‌آنها تأیید شده و نهایی است.

فارس: امسال جدی‌ترین انتخابات در دوران کرونا برگزار می‌شود و این سؤال برای مردم وجود دارد که انتخابات این دوره و تفاوتش با دوره‌های قبلی و همچنین مشکلاتی که در این مسیر ممکن است در اثر تغییراتی که برای ثبت نام کنندگان وجود دارد ارائه دهید؛ این درحالی است که مراجعات حضوری به فرمانداری‌ها برای ثبت نام در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر اندک است و عمده داوطلبین به صورت غیرحضوری ثبت نام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

کاظمی: ما جلسه‌ای را با وزارت کشور در مورد تعیین سازوکار ثبت نام الکترونیکی شوراهای اسلامی کشور برگزار کردیم؛ در هر مرحله‌ای باید هیأت نظارت روند را تأیید کند و نظر خود را در مورد قبول داشتن شیوه اجرا به صراحت بگوید؛ کارشناسان فنی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها چندین جلسه به وزارت کشور رفته و اطلاعات کامل ثبت نام الکترونیکی از داوطلبین را اخذ کرده‌اند و بعد از ارائه توضیحات به هیأت مرکزی نظارت و بررسی روند و با توجه به شرایط کرونایی و احتمال ازدحام جمعیت در فرمانداری‌ها و همچنین لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به مصلحت نبود که روند ثبت نام از داوطلبین فقط به صورت حضوری باشد ضمن اینکه ممکن بود تأثیر منفی هم در میزان ثبت نام داوطلبین در انتخابات بگذارد و خوف از آن داشته باشند که شاید مبتلا به ویروس کرونا شوند. 

** تشریح روش‌های غیرحضوری ثبت نام در انتخابات شوراها

در قانون به صراحت این گونه است که افراد بایستی با مراجعه به فرمانداری‌ها و بخشداری در شوراها ثبت نام کنند اما هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور اعلام کرد که مراجعه حضوری به فرمانداری و بخشداری را نفی نمی‌کند و هر کسی که بنای ثبت نام حضوری در آنجا را دارد بایستی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها پاسخگوی او بوده و ثبت نام را به عمل آورند، اما شیوه‌های مختلفی را برای ثبت نام غیر حضوری در نظر گرفتیم که ثبت نام از طریق تلفن همراه،‌ ثبت نام از طریق دفاتر پیشخوان و ثبت نام از طریق سیستم‌های رایانه‌ای شخصی امکان پذیر است و به شرطی که داوطلب کد رهگیری اخذ کند ثبت نام قطعی به حساب می‌آید. 

طبیعی است که موضوع کرونا تأثیری را بر میزان حضور داوطلبین برای انتخابات شوراها بگذارد ولی شیوه‌های در پیش گرفته شده ثبت نام غیرحضوری منجر به رفع خوف مردم برای ثبت نام در این انتخابات خواهد بود؛ چراکه حضور پرشور داوطلبین در انتخابات شوراها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سلامت داوطلبین حضور در انتخابات برای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دست اندرکاران از اهمیت بالایی برخودار است و به همین دلیل تمهیدات لازم را در نظر گرفتند تا بتوانیم ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به خوبی برگزار کنیم.

** باید از کمیت‌گرایی در شوراها عبور کنیم و به افزایش کیفیت بپردازیم

بایستی در شوراها به سمت افزایش کیفیت گام برداشته و از کمیت‌گرایی فاصله بگیریم، زیرا اداره امور شهر و روستا به وسیله مردم انجام می‌شود و بایستی از ظرفیت قانون اساسی به خوبی استفاده کنیم و اداره شهرها را به خود مردم واگذار کنیم که در طول 5 دوره گذشته تجارت گرانبهایی در این باره وجود دارد؛ اگر بتوانیم افراد تحصیل‌کرده و مرتبط با خدمات شهری، مبلمان شهری و روستا و کارهایی که می‌تواند منجر به افزایش رفاه و آسایش مردم شود، بگذارد و بتوانیم کیفیت اعضای شورای شهر و روستا را بالا ببریم کار بسیار مهمی را انجام داده‌ایم.

فارس: آماری از میزان ثبت‌نام‌های حضوری و غیرحضوری داوطلبین ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی کشور ارائه دهید تا جزئیات را بیشتر بدانیم.

کاظمی: آماری که می‌گویم تا ساعت 13 روز دوشنبه 25 اسفندماه است که تاکنون 19 هزار و 815 نفر ثبت نام قطعی در انتخابات داشته‌اند اما 24 هزار و 927 نفر مراجعه به سیستم ثبت نام داشته‌اند که فاصله این تعداد افرادی هستند که ثبت نامشان قطعی نشده و نتوانستند مدارک را تکمیل کنند و بر همین اساس کاملا مشخص است که میزان ثبت نام کنندگان قطعی در انتخابات شوراها 19 هزار و 815 نفر است.

** استان تهران بیشترین تعداد ثبت نام‌ها انتخابات شوراها

مشکلات برخی افرادی که ثبت نام خود را قطعی نکرده‌اند مربوط به استعلامات ثبت احوال، استعلام از نظام وظیفه و دریافت مدرک سوءپیشینه است و تا زمانی که این مدارک از طریق سیستم اخذ نشود، ثبت نام قطعی محسوب نمی‌شود. تعداد ثبت نام کنندگان قطعی در استان تهران 3506 نفر است که 2536 نفر روند ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند، همچنین تعداد داوطلبین ثبت نام کننده در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران 1414 نفر است که 825 نفر توانسته‌اند ثبت نام خود را قطعی کنند و در مجموع 4952 نفر پرونده در دست بررسی در انتخابات شورای اسلامی شهر در کل کشور داریم که دریافت مدرک سوءپیشینه عمده مشکل این افراد است.

بیشتر ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی کشور مربوط به استان تهران با 3506 نفر است و کمترین میزان ثبت نام کنندگان هم مربوط به استان خراسان جنوبی با 139 نفر است.

فارس: یکی از دغدغه‌های حضور مردم برای شرکت در انتخابات مربوط به به خطر افتادن سلامت آنهاست، شیوه ثبت نام نشان داد که می‌توان راهکاری را پیدا کرد تا بتوانیم انتخابات را به گونه‌ای برگزار کنیم که سلامت مردم هم تأمین شود؛ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات روند فعلی و نحوه برگزاری انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کند؟

کاظمی: با توجه به دغدغه‌ای که مسؤولان برگزاری و همچنین ناظرین انتخابات و مردم دارند، خیلی تلاش کردیم تا بتوانیم از کلیه ظرفیت‌های موجود برای افزایش شعب رأی استفاده کنیم؛ بر همین اساس آماری را از میزان آراء شعب اخذ رأی در کل کشور استحصال کردیم و بنا را بر آن گذاشتیم که بتوانیم از تعداد آراء صندوق‌ها کم کرده و تا جایی که می‌توانیم بر تعداد صندوق‌ها افزوده و شعبات جدیدی را در مناطق مختلف ایجاد کنیم که با این کار تلاش ویژه‌ای کردیم تا صف رأی دهندگان را کم کرده و از تجمعات بپرهیزیم و بتوانیم تعداد شعب اخذ رأی را به ویژه در نقاط پرجمعیت افزایش دهیم؛ تمامی این کارها برای رفع نگرانی ناظرین بر انتخابات و مجریان انتخابات بوده است.

فارس: در مورد فضای شعب اخذ رأی هم کمی توضیح دهید. این در حالی است که پیش از این اکثر رأی‌گیری‌ها در مساجد و مدارس مسقف صورت می‌گرفت اما با توجه به این که قرار است انتخابات در فصل گرم سال برگزار شود تمهیدات اندیشیده شده را توضیح دهید.

کاظمی: ما بیشتر به دنبال آن هستیم که انتخابات را تا جایی که می‌توانیم در فضای باز برگزار کرده و از رأی‌گیری در محیط‌های بسته جلوگیری کرده و از  شعب اخذ رأی را از محیط‌های بسته خارج کنیم و پیشنهاد کرده‌ایم که روند رأی‌گیری در محوطه مسجد و محوطه مدرسه برگزار شود که این کار ضمن کاهش دغدغه ‌های ناظرین بر انتخابات و مجریان انتخابات،‌ نگرانی مردم را هم می‌کاهد.

فارس: بحث الکترونیکی شدن انتخابات بسیار جدی است و پیش از این عنوان شده بود که قرار است انتخابات شوراهای اسلامی شهر در 8 کلانشهر به صورت الکترونیکی برگزار شود. توضیحی در این باره را ارائه کرده و بگویید علت این که انتخابات در شهر تهران به صورت الکترونیکی برگزار نمی‌شود چیست؟ همچنین تمهیدات اندیشیده شده برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در 8 کلانشهر را ارائه دهید.

کاظمی: در دور پنجم انتخابات شوراهای اسلامی کشور در 139 شهر انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد؛ شوراهای این شهرها 5 نفره، 7 نفره و 9 نفره بودند و عملا انتخابات الکترونیکی در شهرهای کم جمعیت برگزار شده بود اما در انتخابات 1400 وزارت کشور درخواست افزایش شعب الکترونیکی انتخابات را داشت.

** 10 شعبه میزبان دستگاه‌های اخذ رای الکترونیکی

کل دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیکی موجود در وزارت کشور 32 هزار دستگاه است و عملا چنین ظرفیتی را در اختیار داریم. ضمن این که در هر شعبه به صورت میانگین 3 دستگاه اخذ رأی الکترونیکی وجود دارد که می‌تواند 10 هزار شعبه را پوشش دهد؛ 72 هزار شعبه اخذ رأی وجود دارد که دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیکی فقط می‌تواند 10 هزار شعبه را پوشش دهد.

درخواست وزارت کشور آن بود که انتخابات کلانشهر تهران و چند استان را به صورت الکترونیکی برگزار کند اما هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور این موضوع را بررسی کرد و نظر خود را در این باره به مجریان انتخابات اعلام کرد.

با توجه به این که 4 انتخابات به صورت همزمان در شهر تهران برگزار می‌شود روند انتخابات نسبت به سایر نقاط در این کلانشهر سخت‌تر است؛ چراکه ششمین دوره انتخابات شوراها سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان دوره مجلس خبرگان این 4 انتخاباتی است که در خرداد 1400 برگزار خواهد شد.

اگر در کلانشهر تهران یک انتخابات الکترونیکی شود و 3 انتخابات دستی باشد، موجب سردرگمی مردم خواهد شد، ضمن این که کمکی هم به سرعت در انتخابات نخواهد کرد، این در حالی است که مردم برای رأی دهی به 4 انتخابات به حوزه رأی‌گیری می‌روند، لذا هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور به این جمع‌بندی رسید که کلانشهرها غیر از تهران بایستی انتخابات الکترونیکی داشته باشند.

** درخواست جدید وزارت کشور برای نصب 4 هزار دستگاه‌ اخذ رای الکترونیکی دیگر

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور فقط نظر خود را در مورد انتخابات شوراهای شهر و روستا ارائه می‌دهد؛ شورای نگهبان به دلایل مختلف از جمله مباحث امنیتی هنوز اقناع نشده است که انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را الکترونیکی کند، اما با توجه به این که در دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی کشور در 139 شهر انتخابات به صورت الکترونیکی بوده است، هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور به این جمع‌بندی رسید که می‌تواند تعداد شعب الکترونیکی اخذ رأی را افزایش دهد. 

غیر از کلانشهر تهران و همه کلانشهرها با توجه به کثرت جمعیت و پراکندگی و همچنین تعداد کاندیداها و تأخیر در شمارش به منظور افزایش سرعت رأی‌گیری و سرعت در شمارش باید به صورت الکترونیکی برگزار شود، این درحالی است که نتیجه انتخابات شوراها در کلانشهر تهران ممکن است تا یک هفته به طول بینجامد. همچنین اعلام آراء در کلانشهر تبریز، مشهد و اصفهان نیز قطعا 3 تا 4 روز طول می‌کشد تا مشخص شود؛ برگزاری انتخابات الکترونیکی شوراها و زیر بار سنگین رفتن روند برگزاری انتخابات از سوی دستگاه‌های اجرایی هم بسیار مهم است این درحالی است که در دوره قبلی انتخابات شوراها بار رأی‌گیری‌ها سبک بود که اکثرا مربوط به روستاها و شهرهای کوچک بود ولی با تمهیدات اندیشیده شده مقرر شد دستگاه‌های اخذ الکترونیکی آراء در کلانشهرها نصب شده تا اگر توان مالی بود و وزارت کشور آمادگی لازم را برای انتخابات سال‌های آتی داشت، بتوانیم رأی‌گیری کل کشور را به صورت الکترونیکی داشته باشیم.

6 هزار شعبه اخذ رأی الکترونیکی در 8 کلانشهر کشور به صورت الکترونیکی خواهد بود که بر همین اساس 18 هزار دستگاه اخذ رأی الکترونیکی در شعبات نصب خواهد شد و 12 هزار دستگاه اخذ رأی الکترونیکی برای 4 هزار شعبه قدرت مانور داریم تا بتوانیم از آنها هم استفاده کنیم.

یکشنبه 24 اسفند وزارت کشور درخواستی را از هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور داشت تا بتواند از تعداد بیشتری دستگاه اخذ رأی الکترونیکی استفاده کند و آ‌نها از ما درخواست کردند که نظرمان را درباره رأی‌گیری الکترونیکی در 22 شهر دیگر اعلام کنیم و در نهایت هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور دو پیش شرط را برای الکترونیکی کردن اخذ رأی در 22 شهر دیگر در نظر گرفت و مقرر شد که به شرط رعایت این دو پیش شرط 4 هزار دستگاه اخذ رأی الکترونیکی در آنجا نصب شود؛ این پیش شرط‌ها آن بود که بایستی مراکز استان‌ها که عمده جمعیت آنها در مرکز استان است و همچنین مراکز استان‌هایی که وضعیت ویروس کرونا در ‌آنجا به صورت قرمز و نارنجی و همچنین اولویت قائل شدن برای شهرهایی که بیشترین آمار جمعیتی را دارند، این پیش شرط‌هاست که وزارت کشور اعلام کرده است.

** اسامی کلان شهرهایی که رای انتخابات شوراها در آنجا الکترونیکی است

ظاهرا برای 7 شهر امکان پوشش دادن با 4 هزار دستگاه اخذ رأی الکترونیکی وجود دارد، لذا ما اولویت ویژه برای شهرهای با جمعیت بالا و کاهش تجمعات مردم در شعب اخذ رأی و کاهش دغدغه‌های ناظرین بر انتخابات و هیأت اجرایی در نظر گرفته‌ایم. 8 کلانشهر کشور هم عبارت است از مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، کرمانشاه، کرج، قم.

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور به وزارت کشور اعلام کرده است که هر جا زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی فراهم است به شرطی که پیش شرط‌های این هیأت رعایت شود، قابلیت اجرا دارد، ضمن این که از وزارت کشور خواستیم اولویت ویژه به شهرهایی که وضعیت قرمز و نارنجی دارد و جمعیت بیشتری هم در آنجا ساکن هستند بدهد.

فارس: اگر انتخابات در این شهرها به صورت الکترونیکی برگزار شود چه میزان از جمعیت ایران را پوشش می‌دهد؟

کاظمی: 72 هزار شعبه اخذ رأی در کشور و جود دارد که دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیکی فقط 10 هزار شعبه را پوشش می‌دهد که عملا یک هفتم کل شعب را شامل می‌شود اما چون دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیکی در کلانشهرهاست، به نظر می‌رسد حدود 25 تا 30 درصد جمعیت کشور در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی کشور به صورت الکترونیکی می‌دهند و این کار محک جدی برای الکترونیکی کردن کل روند انتخابات شوراها و سایر انتخابات است.

فارس: آیا احتمال تمدید ثبت نام از داوطلبین حضور در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها وجود دارد؟

کاظمی: امروز (سه شنبه 25 اسفند)‌ آخرین روز ثبت نام از افراد است و در حال بررسی آن هستیم تا شرایط را برای تمدید ثبت‌نام‌ها در نظر بگیریم که در همین راستا ازدحام جمعیت ثبت نام کنندگان به صورت حضوری و غیرحضوری از اهمیت بالایی برخوردار است، ضمن این که وقتی 4 روش ثبت نام وجود دارد، بایستی ببینیم چه میزان افراد در روز آخر ثبت‌نام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما امکان دارد که حدود 20 هزار نفر به صورت غیرحضوری و آنلاین در حال ثبت نام باشند و عملا نمی‌توانیم سیستم‌های ثبت‌نام داوطلبین برای انتخابات شوراها را خاموش کرده و اجازه ثبت نام را به آنها ندهیم، لذا احتمال دارد تمهیداتی را برای این موضوع در نظر بگیریم.

توصیه‌ام به داوطلبین حضور در انتخابات شوراها آن است که ثبت نام خود را به روز آخر و ساعت آخر موکول نکنند و با توجه به این که مردم می‌توانند از منزل خود روند ثبت نام را انجام داده و نیازی به ثبت نام در ساعات اداری هم نیست و هر جایی هم می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و اولین فرصت نسبت به ثبت نام اقدام کنند کوتاهی در این زمینه نداشته باشند.

فارس: هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور چه مولفه‌هایی را برای تأیید صلاحیت داوطلبین در نظر گرفته و چه فاکتورهایی را برای افرادی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند لحاظ خواهد کرد تا خیال مردم راحت شود که ثبت نام کنندگان در انتخابات قطعا از یکسری فیلتر عبور کرده‌اند.

کاظمی: مردم از هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور توقع خاصی دارند و بایستی دغدغه‌های مردم را پاسخ بدهیم؛ چون اداره امور شوراهای اسلامی شهر و روستا قرار است به خود مردم واگذار شود، مردم این توقع بجا را دارند که سیستم‌ها و فیلترهای متعددی که قانون در نظر گرفته است در مورد داوطلبین حضور در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی کشور صد درصد به کار گرفته شود و این فیلترها به درستی عمل کند تا افرادی صالح، سالم و درستکار در جایگاهی که امانت مردم است قرار گرفته و به خوبی امانت‌داری کنند.

** نه فراتر از قانون و نه کمتر از قانون عمل می‌کنیم

در این شرایط سخت مردم انتظار دارند از کمترین امکانات بیشتری بهره برای اداره امور شهر و روستا و توسعه و پیشرفت آن در نظر گرفته شود و توقع هم دارند که دستگاه‌های نظارتی به صورت دقیق و قاطع نسبت به اجرای قانون عمل کنند.

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور نه فراتر از قانون و نه کمتر از قانون در مورد ششمین دوره انتخابات شوراها عمل خواهد کرد و تصمیماتی که در چندین جلسه متعدد و مختلف  اخذ کرده و به وزارت کشور هم آنها را اعلام کرده‌ایم، به صورت صد درصد اجرایی خواهیم کرد.

مجلس یازدهم، مجلسی انقلابی است و مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر انقلابی بودن این دوره از مجلس داشته و بارها این موضوع را تأیید کرده‌اند و فرموده‌اند از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ دوره‌ای از مجلس به مانند این دوره انقلابی نبوده است و عملا چنین کیفیتی در مجالس پیشین وجود نداشته است،‌ لذا توقع از مجلس یازدهم و نمایندگان آن که تعدادی از آنها در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور عضویت دارند رفتاری انقلابی و عملکردی انقلابی؛ بایستی به نگاه مردم و توقعات مردم به خوبی پاسخ داده شود؛ در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور چندین جلسه درباره تأیید صلاحیت‌ها برگزار کرده‌ایم و درنهایت مقرر شد که مرّ قانون عمل شود و آنچه را که قانون مشخص کرده است را بدون هیچ کوتاهی عمل کنیم.

** به پرونده‌های داوطلبین انتخابات شوراها سیاسی نگاه نمی‌کنیم

ما وظیفه امانت‌داری عمومی مردم را هم برعهده داریم و با توجه به آنکه مردم به نمایندگان مجلس اعتماد کرده و حق حاکمیت هم وجود داشته و از آن مردم است را بایستی به خوبی  امانتداری کرده و پاسداری کنیم همچنین حق اشخاص هم به عنوان حق الناس مطرح است که باید نسبت به اشخاصی که در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا حضور دارند وجود دارد و نبایستی از روی حب و بغض تصمیم‌گیری کنیم و خدای ناکرده نبایستی تصمیم‌گیری‌ها منجر به تضییع حقوق داوطلبین شود که این موضوع هم امانت بسیار مهمی است.

ما هیچ گاه به پرونده‌های داوطلبین حضور در انتخابات شوراها با نگاه سیاسی نمی‌نگریم، بلکه پرونده افراد و مستندات موجود در آن شخص فارغ از آنکه نگاه سیاسی او چگونه است و به کدام جریان تعلق دارد را بررسی کرده و فقط برای ما محتوای پرونده صلاحیت‌ها مهم است؛ ملاک و معیار ما برای صلاحیت افراد در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نظر دستگاه‌های نظارتی است و وقتی نظام برای دستگاه‌های نظارتی هزینه‌های متعددی را انجام می‌دهد تا آنها به خوبی بر عملکرد دستگاه‌ها و اشخاص نظارت کنند و در نهایت صلاحیت‌ افراد را بر اساس قانون تأیید و یا رد کنند و یا آنکه پرونده خاصی قضایی، نیروی انتظامی و مسائل امنیتی و اقتصاد کلان در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دارد و یا سوابقی در این زمینه وجود دارد را بررسی خواهیم کرد، لذا قطعا به نگاه دستگاه‌های امنیتی توجه ویژه خواهیم داشت و قانون هم به صراحت این موضوع را مشخص کرده و بر اساس قانون و مرّ قانون در مورد صلاحیت داوطلبین اظهارنظر خواهیم کرد و هیچ گونه نگاه سیاسی به محتوای پرونده و اسم اشخاص نخواهیم داشت.

فارس: متأسفانه ما در دوره فعلی انتخابات شوراهای شهر شاهد آن بودیم که پرونده‌های متعددی از اعضای شورای شهر در شهرهای مختلف تشکیل شده و دستگیری‌های گسترده‌ای داشتیم؛ در بحث مبارزه با فساد هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور چقدر مصمم بوده و آیا تأکید زیادی به هیأت‌های شهرستانی و تمرکز بر موضوع مقابله با فساد داشته‌اید؟ آیا می‌توانید به گزارشات مردمی هم تکیه کنید؛‌ چراکه گاهی اوقات ممکن است اخبار و اطلاعات موثقی داشته باشند.

کاظمی: هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور توسط مجلس شورای اسلامی شکل گرفته و مستقر شده است و اولین اقدام ما تشکیل هیأت‌های عالی استان‌ها بوده است، ضمن این که هیأت‌های عالی نظارت شهرستانی و بخش‌ها هم تشکیل شده است و کلیه احکام صادر شده است و هم اکنون نظارت بر موضوع انتخابات به صورت روزانه بوده و جدی است.

** 140 هزار نفر کمک حال نظارت بر انتخابات شوراها

تا برگزاری انتخابات در خرداد  1400 حدود 140 هزار نفر به موضوع نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نظارت خواهند کرد و عملا 140 هزار نفر کمک حال ما هستند که از بین این تعداد ناظرین بر انتخابات و بازرسین و هیأت‌های عالی، شورای شهر و روستا و... هستند.

با توجه به شرایط کشور و با توجه به سوابق ادوار گذشته شوراها و با توجه به توقعاتی که مردم از شوراها و دستگاه های نظارتی به عنوان فیلتر دارند که شوراها باید از این فیلتر عبور کنند تا برای خدمتگزاری به مردم اقدامات لازم را انجام دهند، موضوع فساد در بین اعضای شورای شهر بسیار مهم است، ولی تلاش می‌کنیم با افزایش اقدامات نظارتی قبل از برگزاری انتخابات پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم؛ چراکه مرد م این امانت را به ما سپرده‌اند که ما به عنوان فیلتری سالم عمل کرده و افرادی که از این فیلتر عبور کردند مردم بتوانند به راحتی و از بین سلایق مختلف نامزدهای خود را انتخاب کنند.

وقتی مردم تضمین سلامت داوطلبین حضور در انتخابات شوراهای اسلامی کل کشور را می‌خواهند، هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور  سازوکاری را در کشور تعریف کرده است به طوری که کلیه هیات‌های نظارت در این زمینه فعال شده و کلاس‌های نظارتی در این زمینه برگزار می‌شود، ضمن اینکه نشست‌های متعدد مجازی هم در این باره برگزار شده و خواهد شد و به صورت ویدئو کنفرانسی جلسات متعدد و مختلفی در استان‌های مختلف برگزار شده و بسیاری از کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود که در همین زمینه نحوه و شیوه تشکیل پرونده‌ها،‌ اخذ استعلام از دستگاه‌های نظارتی و دریافت گزارشات مردمی، بخشی از آ‌موزش‌هاست و تلاش می‌کنیم گزارشات دستگاه‌های مختلف را به صورت دقیق دریافت کرده و مستند داشته باشیم.

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور ابزاری برای تحقیقات مستقل در اختیار ندارد تا بتواند اسناد فسادهایی که گاهی اوقات مردم به این هیات ارسال می‌کنند را بررسی کند، ولی مجبور هستیم به دستگاه‌های امنیتی و نظارتی رجوع کنیم و اسنادی که از طرف مردم به ما برسد را قطعا به این دستگاه ها ارجاع می‌دهیم و در صورت داشتن سندیت قطعا در صلاحیت افراد اعمال نظر خواهیم کرد.

فارس: آیا برای تایید صلاحیت افراد از مراجع چهارگانه استعلام می‌گیرید یا از ظرفیت بخش‌های دیگر هم استفاده می‌کنید؟

کاظمی: در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با توجه به اینکه سپاه ظرفیت بزرگی در کشور محسوب می‌شود معتقدیم نبایستی خود را از این ظرفیت محروم کنیم؛ سازمان اطلاعات سپاه در کل کشور تا پایگاه‌های مقاومت پراکنده است و نبایستی خود را از چنین ظرفیتی محروم کنیم.

** کمک هیات نظارت بر انتخابات از سپاه برای بررسی پرونده‌های داوطلبین

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور  این اختیار را دارد که تایید صلاحیت‌ها را به زیرمجموعه‌های خود تفویض کند ولی از ظرفیت سپاه هم که مرجعی دقیق و کامل در سطح کشور محسوب می‌شود، برای تایید صلاحیت‌ها استفاده خواهیم کرد و قطعا از اطلاعات آنها در مورد داوطلبین انتخابات شوراها استفاده خواهیم کرد.

در جلساتی که هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با دستگاه‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی و مراجع چهارگانه داشته است از آنها خواسته‌ایم کلی زیر مجموعه‌های آنها توجیه شده و دستگاه‌های اطلاعاتی، ‌امنیتی، قضایی و انتظامی گزارشات مستند را به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور بدهد و به هیچ وجه نمی‌پذیریم که نامه‌ای به صورت کلی به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور ارسال شود و برای مثال بگویند طبق بند «ج» ماده فلان این فرد مشکل دارد. 

حجت شرعی بایستی برای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور وجود داشته باشد و وقتی فردی را در انتخابات رد صلاحیت می‌کنیم باید در پیشگاه خداوند پاسخگوی این اقدام بوده و نبایستی با اعتبار و آبروی اشخاص بازی کنیم و وقتی داوطلب رد صلاحیت شده به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور مراجعه کرد به صورت مستند به او بگوییم طبق این سند و در فلان سال چنین اقدامی انجام داده‌ای، لذا شما صلاحیت حضور در انتخابات شوراهای اسلامی را ندارید و ممکن است در جای دیگر امکان خدمت به کشور را داشته باشید؛ بایستی دغدغه‌هایی که مردم در این زمینه دارند را رفع کنیم.

فارس: آیا تاکنون سفارشی برای تأیید صلحیت فرد یا افرادی شده است و چقدر قرار است در برابر این سفارشات ایستادگی کنید؟

کاظمی: هنوز وارد فاز سفارشات و تماس‌های تلفنی نشده‌ایم، هر چند که برخی افراد دوست دارند ارتباطاتی در این زمینه برقرار کنند و هفته‌های بعد از این موضوع استفاده کنند؛ با توجه به فضایی که در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور  وجود دارد و با توجه به اینکه افراد متدین و معتقدی در این هیات وجود دارد قطعا سفارش ناپذیر خواهیم بود؛ این درحالی است که حضور در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور نه پولی دارد و نه مزدی و غیر از زحمت و گذاشتن آبروی خود برای مردم چیزی ندارد.

** در برابر سفارش‌ها و لابی‌ها ایستاده‌ام

حضور افراد متدین و ارزشی در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور  باعث شده که درخواست‌های سفارشی صورت نگیرد و قطعا مقابل لابی‌ها و سوابق و تایید صلاحیت‌ها ایستادگی خواهیم کرد.

وقتی وارد تایید صلاحیت‌ داوطلبین انتخابات شوراها شویم، قطعا تماس‌های تلفنی و سفارش‌ها زیاد خواهد شد ولی امیدواریم خداوند توان لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهد تا بتوانیم در برابر این لابی‌ها ایستادگی کنیم؛ ما قطعا در برابر توصیه‌ها و سفارشات به وظیفه خود در پیشگاه خداوند عمل خواهیم کرد و با آنکه احترام افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر می‌گیریم اما ملاک برای ما مرّ قانون است،‌ اما با این حال اگر کسی اعتراض داشته باشد قطعا به اعتراض او رسیدگی خواهیم کرد. اما محتویات و مستندات پرونده ملاک ما برای تایید صلاحیت‌هاست.

فارس: آیا به موضوع تخلفات زودهنگام انتخاباتی داوطلبین شوراها هم ورود کرده‌اید؛ تاکنون گزارشی در این زمینه به شما رسیده است؟

کاظمی: هیات عالی استانی نظارت بر انتخابات یک ماهی است که تشکیل شده است. ضمن اینکه هیات شهرستانی نظارت بر انتخابات هم یک هفته تا 10 روز است که از روند فعالیتش می‌گذرد؛ هیات بخش‌ها هم 3 تا 4 روز است تشکیل شده است و عملا ما در کل کشور چند روزی است به صورت کامل مستقر شده‌ایم.

** تشکیل هیات اجرایی مشترک 4 انتخابات 

یقینا در طی روزهای آینده گزارش تخلفات انتخاباتی، ‌تخلفات تبلیغاتی، تخلفات کاندیداها، و... را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهیم داشت. ولی تاکنون فقط به  دنبال استقرار و آموزش ناظرین بر انتخابات بوده‌ایم.

هیات های اجرایی هم ظرف چند روز گذشته در سطح کل کشور به صورت کامل فعالیت‌ خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرده است.

اخیرا نشست مشترکی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با شورای نگهبان و وزارت کشور و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در وزارت کشور داشتیم و تفاهم کردیم که یک هیات اجرایی تشکیل شود؛ چراکه هم کشور درگیر شرایط کرونایی است و هم به منظور از پرهیز از ازدحام جمعیت در فرمانداری‌ها و عدم سردرگمی فرمانداران و مجریان انتخابات که ممکن بود همزمان دو هیات اجرایی (هیات اجرایی انتخابات شوراها و هیات اجرایی سه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای اسلامی و مجلس خبرگان) داشته باشیم؛ با توجه به تفاهم و موافقت شورای نگهبان از وجود یک هیات اجرایی واحد استقبال کردیم و عملا هم اکنون یک هیات اجرایی وجود دارد و عملا معتمدین مورد تایید ما و شورای نگهبان همزمان هیات اجرایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تشکیل داده‌اند که تنها یک تفاوت دارد و عبارت است از آنکه بررسی صلاحیت‌ها در اختیار هیات مرکزی نظارت بر شوراهاست ولی عملا تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری متمرکز در هیات اجرایی کشور است.

هیات اجرایی واحد کار انتخابات شوراها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا مرحله برگزاری انتخابات انجام می‌دهند، ولی تایید صلاحیت‌ها صرفا بر عهده هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور است.

فارس: آیا در مورد برگزاری دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی کشور آسیب‌شناسی لازم از سوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور انجام شده است؟

کاظمی: یک مشکلی در زمینه بحث نظارت بر انتخابات شوراها است که نظارت آن صرفا بر عهده مجلس است وجود دارد؛ متاسفانه تشکیلات مستقری وجود ندارد که مرحله به مرحله و دوره به دوره ضعف‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی کرده و آسیب شناسی صورت گرفته و حل کند، ‌این در حالی است که شورای نگهبان از دهه‌های گذشته دفاتر بازرسی و نظارت بر انتخابات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه انداخته است و در طول دوره مستقر بوده و رفتار نمایندگان و کاندیداها یا احتمالی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رصد می‌کند و به سلسله مراتب خود گزارش می‌دهند، ضمن اینکه شورای نگهبان هم آسیب شناسی می‌کند و ضعف‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برطرف کرده و نقاط قوت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تقویت می‌ کند ولی ما چنین چیزی نداریم.

** تلاش مجلس برای تشکیل دبیرخانه دائمی نظارت بر انتخابات شوراها

حدود 5 ماه به زمان برگزاری انتخابات شوراها، نمایندگان مجلس به تعدادی از همکاران خود برای عضویت در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور رای می‌دهند، و وقتی آنها مستقر شدند هیات‌های استانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکل داده و وقتی هیات‌های استانی شکل گرفت، هیات‌های شهرستانی فعالیت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز می‌کنند و بعد از برگزاری انتخابات هم این هیات کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا پایان دوره بعدی انتخابات پایان می‌دهد.

در اصلاح قانون به دنبال آن هستیم که هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به صورت دائم مستقر شده و دبیرخانه دائمی داشته باشیم و غیر از اینکه نظارت بر انتخابات شوراها و تایید صلاحیت افراد و برگزاری انتخابات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم، نظارت بر عملکرد شوراها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم در طول دوره داشته باشیم که این موضوع بتواند کمک حال نظارت باشد اما متاسفانه مجلس چنین سازوکاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در شرایط فعلی ندارد.

وقتی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور دائمی بوده و دبیرخانه داشته باشد، قطعا می‌تواند منجر به پیشگیری از فسادها و بروز پرونده‌های مختلف شود.

فارس: ‌در مورد آموزش ناظران بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

کاظمی: سه مرحله آموزش وجود دارد که مرحله اول آن آغاز  شده و تاکنون 20 استان این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داده‌اند. قطعا برنامه ما آن است که تا پایان هفته جاری بقیه استان‌ها هم آموزش مرحله اول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کنند و وقتی امکانات و تجهیزات وجود دارد می‌توانیم آموزش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار کنیم.

** سه مرحله آموزش برای ناظرین بر انتخابات

مراحل دوم و سوم آموزش ناظرین بر انتخابات شوراها هم بعد از عید نوروز خواهد بود و به محض آنکه ثبت نام داوطلبین حضور در انتخابات شوراهای روستا آغاز شود، آموزش ناظرین بر انتخابات هم آغاز می‌شود و در آموزش‌ها شناخت انتخابات شوراها، رای‌گیری، قانون انتخابات شوراها،‌ ابهامات و ایرادات هم برگزار شده و قطعا قبل از برگزاری انتخابات شوراها مرحله سوم آموزش هم نهایی شده و تمام خواهد شد.

فارس: اخیرا نامه‌ای از سوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور به وزارت کشور برای در نظر گرفتن واکسن کرونا برای ناظرین انتخابات شوراها ارسال کرده‌اید، در باره جزئیات این نامه توضیح دهید.

کاظمی: وزارت کشور برای مجریان انتخابات پیگیر دریافت مجوز از دولت برای تزریق واکسن کرونا بود؛ چراکه آنها در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند زیرا جمعیت زیادی در یک روز به آنها مراجعه می‌کنند و یقینا زمینه آلودگی به ویروس کرونا وجود دارد و حتما شورای نگهبان هم نسبت به ناظرین خود دغدغه‌های این چنینی دارد؛ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور نامه‌ای را به وزارت کشور ارسال کرد که هر اقدامی برای مجریان انتخابات انجام داده‌اید برای ناظرین بر انتخابات شوراها هم در نظر بگیرید و پیگیر هستیم که ببینیم دولت با تخصیص اعتبار برای واکسن موافقت می‌کند یا خیر؛ چراکه بودجه بسیار زیادی می‌خواهد و شاید جمعیتی حدود 500 هزار نفر به عنوان ناظرین بر انتخابات و مجریان انتخابات مشغول برگزاری روند انتخابات باشند.

فارس: پیش بینی شما در باره اعلام آراء انتخابات شوراها در شعبات دارای دستگاه اخذ رأی الکترونیکی و رأی‌گیری‌های دستی چیست؟

کاظمی: در دوره گذشته که برخی شعبات دستگاه اخذ رأی الکترونیکی داشتند برای مثال شهر یزد 20 دقیقه بعد از پایان رأی‌گیری، آراء خود را اعلام کرد و ما حتی در برخی شهرها دو ساعت و سه ساعت بعد از پایان رأی‌گیری آراء مشخص بود. البته تأخیر در این زمینه به دلیل کندی بعضی مجریان بوده است تا بتواند اطلاعات را تجمیع کند، وگرنه اتصال فلش به سیستم‌ها و تجمیع آراء در فرمانداری و وزارت کشور خیلی زمانی نمی‌برد.

** اعلام نتایج انتخابات شوراها 4-3 ساعت پس از پایان رای‌گیری

در صورتی که اختلالی در سیستم اخذ رأی الکترونیکی به وجود نیاید 3 تا 4 ساعت بعد از پایان رأی‌گیری در کلانشهرها می‌توانیم آراء آنها را در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور داشته باشیم.

این در حالی است که در برخی شهرهای کوچک بین 10 تا 12 ساعت آراء دستی شمارش می‌شود ولی در شهرهای بزرگ‌تر این میزان به 24 ساعت می‌رسد. ولی در کلانشهرهای بزرگی مثل تهران ممکن است شاید تا یک هفته آراء شمارش شود.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول