اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

هشدار مسؤولان امنیتی، قضائی و بهداشتی از ناهنجاری‌های چهارشنبه سوزی

مسؤولان بهداشتی، امنیتی و قضایی گیلان از مردم به‌ویژه از نوجوانان و جوانان خواسته‌اند تا امسال نیز همچون سال گذشته احتیاط کنند و در خانه بمانند تا اولویت کادر درمان همچنان ارائه خدمت به بیماران کرونایی باشد.

هشدار مسؤولان امنیتی، قضائی و بهداشتی از ناهنجاری‌های چهارشنبه سوزی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، چهارشنبه‌سوری یکی از آئین‌های ایرانی است که شب چهارشنبه آخر سال برگزار می‌شد و مردم با برافروختن و پریدن از روی آتش و همچنین با برخی رفتارهای نمادین در فضای باز، این جشن را گرامی می‌داشتند اما این آیین از سال‌های گذشته بوی خون، دود و سوختگی دارد و کاملاً ماهیت آن عوض‌شده است.

چهار شنبه آخر سال در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای برگزار می‌شود که سنت‌های دیرینه، بسیار مهیج و پرمحتوای در کشور و گیلان اکنون دو تا سه دهه‌ای می‌شود که جایش را به سروصدا و آتش‌بازی‌های خطرناک داده است.

همه‌ساله در شب چهارشنبه آخر سال باکارهای بسیار خطرناکی که برخی از نوجوانان و جوانان بساطش را پهن می‌کنند در کنار خسارات مالی، تلفات جانی سنگینی هم به مردم و اغلب به کسانی که در حاشیه قرار دارند، وارد می‌شود.

برخی از نوجوان‌ها و جوانان علیرغم آگاهی از مخاطرات مواد محترقه و آتش‌بازی‌ها، همچنان شب سه‌شنبه خود را پرخطرتر از سال گذشته سپری می‌کنند و این مسئله به یک چالش نگران‌کننده برای همه مبدل شده است.

 

حدود چندهفته‌ای می‌شود که صداهای گوش‌خراش و آزاردهنده برای آحاد جامعه البته به‌جز تعداد معدود و محدودی فضای کوچه و شهرها را ملتهب کرده و موجب رنجش خاطر بسیاری شده است.

مسؤولان بهداشتی، امنیتی و قضایی گیلان نیز با آگاهی از وضعیت پرخطر کنونی از مردم به‌ویژه از نوجوانان و جوانان خواسته‌اند تا امسال نیز همچون سال گذشته احتیاط کنند و در خانه بمانند تا اولویت کادر درمان همچنان ارائه خدمت به بیماران کرونایی باشد.

حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفته، با توجه به شیوع کرونا هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص و حضور در مراسم چهارشنبه‌سوری، احتمال نقص جسمی، سوختگی و خطر انتشار بیشتر ویروس کرونا وجود دارد.

به گفته وی، تجمع در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، زحمات نیروهای بهداشت و درمان را که درگیر بیماری کرونا هستند، بیشتر می‌کند.

پلیس گیلان نیز گفته کسانی که برای مردم ایجاد خطر و ناامنی کنند، دستگیر می‌شوند. سرهنگ حسن‌پور، جانشین فرمانده انتظامی گیلان می‌گوید کسانیکه که ناامنی ایجاد کنند تا آخر فروردین تحت نظر پلیس خواهند ماند.

علاوه بر پلیس، دستگاه قضا نیز مجازات سنگینی را برای اخلال گران نظم جامعه در نظر دارد. جان احمد آقایی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز بیان کرده که قانون‌گذار، قانون سختی را برای مخلان نظم عمومی وضع کرده است.

به گفته وی، بنا بر قانون یک سال حبس و ۸۴ ضربه شلاق برای اشخاصی که نظم عمومی را برهم می‌زنند در انتظارشان هست.

جدای از هشدارهای پلیس و دستگاه قضا، سلامتی و حفظ آن نیازمند تأمل و درنگ بیش‌ازپیش است. خدانکرده کوچک‌ترین اتفاقی برای ما بیفتد یقیناً هرگز خود را برای سهل‌انگاری‌های چند دقیقه شبه سه‌شنبه آخر سال نخواهیم بخشید.

اکنون هم به خاطر آسیب‌های خطرناک آتش‌بازی‌های غیرمتداول و غیرمرسوم و هم به خاطر فشار مضاعفی که طی یک سال اخیر به کادر درمان واردشده، همه باید تلاش کنیم تا شب چهارشنبه آخر سال را بی‌خطر بگذرانیم.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول