اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

جذابیت نفت ایران در بحبوحه گرانی قیمت‌های جهانی/ نفت‌های رقیب ایران در بازار چین ‌خریدار ندارد

بلومبرگ طی گزارشی نوشت جاری شدن سیل نفت ایران در هفته های اخیر به سوی چین، نشان می دهد نفت ایران گوی سبقت را از نفت سایر کشورها ربوده است.

جذابیت نفت ایران در بحبوحه گرانی قیمت‌های جهانی/ نفت‌های رقیب ایران در بازار چین ‌خریدار ندارد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، بلومبرگ طی گزارشی نوشت سیل نفت ایران که در هفته های اخیر به سوی چین روانه شده، جای واردات از کشورهای دیگر را گرفته است و تلاش های اوپک پلاس برای کمک کردن عرضه در بازارهای جهانی را پیچیده می کند.

بر اساس برآوردهای تاجران و تحلیلگران، چین، بزرگ ترین واردکننده نفت در جهان، در حال حاضر در حال خرید نزدیک به روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی و نفت کوره از ایران است.

این اقدام سبب می شود، نفت ایران با گریدهای کشورهایی نظیر نروژ، آنگولا و برزیل جایگزین شده و در نتیجه بازار معاملات لحظه ای به صورت غیرمعمولی، آرام شود.

بیشتر پالایشگاه ها و تاجران در سراسر جهان به علت تحریم های آمریکا که می تواند، عواقبی نظیر قطع دسترسی از سیستم بانکی آمریکا را به دنبال داشته باشد، تمایلی به خرید نفت ایران ندارند.

با این حال، به نظر می رسد، افزایش بی وقفه قیمت نفت در جهان، نفتِ با تخفیف بالای ایران را به میزان زیادی برای خریداران چینی از جمله پالایشگاه های مستقل این کشور که حدود یک چهارم ظرفیت پالایش این کشور را در اختیار دارند، جذاب می کند.

در حالی که به علت بهبود تقاضا و کاهش عرضه اوپک پلاس، قیمت نفت برنت در نزدیکی 70 دلار در هر بشکه معامله می شود، تداوم یا افزایش جریان نفت ایران به بازار می تواند مانعی بر سر راه تلاش های این گروه برای بالا نگه داشتن قیمت نفت باشد.

ایران عضوی از سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک است اما از محدودیت های عرضه این سازمان معاف است. با این حال، ترجیح چین برای نفت ارزان سبب شده تا تقاضا از کشورهای عضو اوپک نظیر آنگولا و یا تولیدکنندگان دیگر نظیر نروژ و برزیل را با ایران جایگزین کند. هرچند کیفیت نفت تمامی این کشورها یکسان نیست.

به گفته تاجران، حدود 10 میلیون بشکه نفت آنگولا که قرار است در ماه آوریل صادر شود، هنوز تا اوایل هفته جاری، خریدار نداشته است. این درحالی است که در مقایسه با یک ماه معمولی، چنین محموله ای تاکنون باید فروخته شده بود. نفت های نیجریه و جمهوری کنگو نیز به علت عدم تمایل مشتری، با چالش مواجه شده اند.

افزایش بی وقفه قیمت نفت در جهان، نفتِ با تخفیف بالای ایران را به میزان زیادی برای خریداران چینی از جمله پالایشگاه های مستقل این کشور،  جذاب می کند.

بر اساس آمارهای کشتیرانی، سه نفتکش غول پیکر حامل نفت میدان « یوهان اسوردروپ» نروژ، حداقل دو هفته است بدون تخلیه، در آب های چین شناور هستند.

به گفته تاجران، در ماه فوریه، تنها 16 میلیون بشکه محموله نفتی دریای شمال، اروپا را به مقصد آسیا ترک کرده اند که کمترین میزان در 4 ماه گذشته به شمار می رود. این روند نزولی احتمالا در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت.

نفت ایران که به چین می رود، ترکیبی از بشکه هایی است که مستقیماً از خلیج فارس حمل می شوند و همچنین محموله هایی با منشاء ایرانی است که به عنوان گریدهای خاورمیانه یا مالزی تغییر نام داده شده اند.

آمارهای شرکت کِپلر هفته گذشته نشان داد واردات نفت چین از ایران در ماه جاری میلادی به طور متوسط به 856 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

به گفته تاجران، بیشتر این خریدها، توسط تجارتخانه های داخلی چین (به علت تحریم ها) انجام می شود و پالایشگاه های خصوصی و دولتی از معامله با ایران فاصله می گیرند. احتمالا این محموله ها به طور موقت در تانکرهای واقع در ساحل نگهداری و سپس، بعد از مدتی دوباره به پالایشگاه های محلی فروخته می شوند.

پالایشگاه های خصوصی که بیشتر در استان شاندانگ واقع شده اند، نفت ایران و ونزوئلا را به صورت سوخت تصفیه می کنند و از لجن نفت کوره با کیفیت پایین به عنوان مواد اولیه واحدهایشان استفاده می کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول