اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کمک بلاعوض یک میلیاردی برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی مرز باشماق/صادرات ۱.۲ میلیون تن کالا از مرزهای کردستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌های صادراتی مرز باشماق مریوان از محل صندوق توسعه ملی مبلغ یک میلیارد تومان برای محوطه‌سازی تیرپارک‌های موجود در مرز بصورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

کمک بلاعوض یک میلیاردی برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی مرز باشماق/صادرات ۱.۲ میلیون تن کالا از مرزهای کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمد دره‌وزمی ظهر امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان، اظهار کرد: مالکان تیرپارک‌های موجود در مرز باشماق برای دریافت این کمک‌ها باید متعهد شوند که آسفالت محوطه و تجهیز امکانات آتش‌نشانی را انجام دهند تا بتوان کمک‌های بلاعوض را به آنان پرداخت کرد.

وی افزود: در صورتی که سرمایه‌گذاران محوطه‌سازی تیرپارک را به صورت آسفالت یا بتن انجام دهند و به تایید اداره راهسازی و حمل و نقل برسد مبلغ 500 میلیون تومان کمک بلاعوض به آنان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: برای احداث نمایشگاه‌های بین‌المللی استان نیز مدارک آن به در دست بررسی است تا در صورت تایید بتوان به این پروژه نیز از محل صندوق توسعه ملی کمک بلاعوض دریافت کند.

دره‌وزمی یادآور شد: همچنین در پایان هر سال باید تقویم برگزاری نمایشگاه‌های سال بعد تدوین شود که در این راستا 14 عنوان نمایشگاهی تخصصی تعریف شده که در سال 1400 برگزار شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به میزان مبادلات تجاری از طریق مرزهای رسمی استان اشاره کرد و گفت: آخرین آمار صادرات مربوط به 9 ماهه منتهی به آذر ماه سال‌جاری است که حدود 4 میلیارد دلار مبادلات تجاری از طریق مرزهای رسمی استان انجام شده است.

دره‌وزمی اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر ماه در سه گمرک رسمی سیرانبند بانه، سنندج و باشماق مریوان یک میلیون و 222 تن کالا به ارزش 549 میلیون دلار اظهار و به کشورهای مقصد صادر شده است.

وی با بیان اینکه از نظر ارزش ارزی و وزنی این میزان صادرات به ترتیب 8 و 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، افزود: از مجموع 549 میلیون دلار کالای صادراتی از طریق گمرکات کردستان 169 میلیون دلار مربوط به تولیدات داخل استان بوده که 31 درصد کل صادرات را شامل می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه سخنان خود به میزان حجم واردات کالا از طریق گمرکات کردستان اشاره کرد و ادامه داد: واردات کالا تنها از طریق دو گمرک باشماق مریوان و سنندج انجام شده و در این مدت 9 ماهه 35 میلیون دلار واردات داشته‌ایم.

دره‌وزمی یادآور شد: همچنین در حوزه ترانزیت یک هزار و 123 تن کالا از طریق گمرکات کردستان ترانزیت شده که ارزش دلاری آن به 2 میلیارد و 342 میلیون دلار می‌رسد این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام2330/75

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول