اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

عمده خریداران اوراق دولتی، بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران گفت: عمده خریداران اوراق دولتی، بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند.

عمده خریداران اوراق دولتی، بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت هستند

ندا بشیری مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه نوسانات بازار سهام و اوراق دولت رابطه علت و معلولی ندارند، گفت: دولت به منظور تامین مالی، در کنار اسناد خزانه اسلامی از ظرفیت سایر اوراق بهادار مبتنی بر بدهی مانند ‏اوراق مرابحه عام نیز استفاده می‌کند و در حالی که برخی ادعا می‌کنند فروش اوراق دولتی منجر به افت بازار سهام طی چند ماه اخیر شد اما این گزاره درستی نیست.

بشیری با تاکید بر اینکه بانک‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت عمده اوراق را خریداری می‌کنند، اظهار کرد: بخش زیادی از این اوراق توسط بانک‌ها خریداری شده و منابعی بوده که وارد بازار سهام نمی‌شده است.

وی در همین زمینه افزود: بخش دیگر اوراق هم توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت خریداری شده و از ابتدا نیز اکثر منابع جمع‌آوری‌شده صندوق‌های با درآمد ثابت مطابق امیدنامه آن باید به همین نوع سرمایه‌گذاری اختصاص ‌یابد.

‏به گفته بشیری، اوراق دولتی بازارگردان ندارد و چندان نقدشونده هم نیست، بنابراین عمده سرمایه‌گذاران خرد برای خرید این اوراق اقدام نکرد و تمایلی برای ورود به معاملات آن را ندارند.‏

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در ادامه سپرده بانکی و نرخی که صندوق‌های با درآمد ثابت پرداخت می‌کنند را با هم مقایسه کرد و گفت: نرخ سود ‏صندوق‌های با درآمد ثابت، جذاب‌تر است از این رو افراد زیادی از سمت بازار پول به سمت این صندوق‌ها جذب می‌شوند. ‏

وی همچنین یادآور شد که با توجه به اینکه آمار معاملات سهام پایین است، آمار اوراق بیشتر نمایان می‌شود و افزود: در خرداد و تیرماه ‏سال جاری نیز که شاخص به شدت در حال افزایش بود، انتشار اوراق اراد شروع شده بود و باید در نظر گرفت که ‏مسیر جریانات نقدی مربوط به اوراق از سهام جداست و به طور کلی پولی که مربوط به اوراق است و صرف خرید اوراق می‌شود، ماهیت و مورد مصرف آن با ‏پولی که داخل بازار و سمت سهام است، متفاوت است.

بشیری با اشاره به اینکه منفی شدن بازار می‌تواند باعث شود که اقبال به سمت اوراق بیشتر شود، تاکید کرد: البته نباید فراموش کرد که این اوراق، مورد معامله سرمایه‌گذاران حقیقی قرار نگرفته و عمده ورود منابع به این اوراق از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت و بانک‌هاست.

وی در پایان یادآور شد که برای تمامی سلایق با میزان ریسک‌پذیری متنوع در بازار سرمایه ابزارها و بازارهای مختلف وجود دارد؛ در داخل بازار سرمایه تسهیلاتی فراهم شده است که افراد ریسک‌گریز هم بتوانند از آن استفاده ‏کنند و نرخ آن از بازار پول هم بیشتر است‎ که همان صندوق‌های با درآمد ثابت هستند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول