اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

«آش گزنه»سنتی که در شمال فراموش نمی‌شود/چهارشنبه آخر سال را خوشمزه تر کنیم+فیلم

از قدیم مراسم های مختلفی ایرانیان برای انتهای سال برگزار می کردند که یکی از آنها تهیه آش چهارشنبه سوری است که به سبک و سیاق خاصی همشهریان آن را تهیه می بینند که یکی از خوشمزه ترین این آش ها برای شهرهای شمالی با سبزی های معطر و خاص این مناطق است.

«آش گزنه»سنتی که در شمال فراموش نمی‌شود/چهارشنبه آخر سال را خوشمزه تر کنیم+فیلم

گروه خانواده؛ زهره سعیدی: هر ساله غروب آخرین سه شنبه سال را ایرانیان به سنت «چهارشنبه سوری» گردهم جمع می‌شوند، آتش روشن می‌کنند، آجیل می‌خورند، برخی هم رشته پلو درست می کنند و بعضی ها هم آش های مختلف را به هر چیز دیگری ترجیح می دهند.

اما سال های سال است که خیلی از خانواده ها این سنت ها را فراموش کرده و بچه ها فقط به ترقه بازی و بازی های خطرناک می پردازند، در حالیکه از قدیم اینها سنت ایرانی ها نبوده و سنت های سالم همان آش و رشته پلو و آتش روشن کردن به نماد دور شدن از بیماری ها و غم و غصه ها بوده است.  الان هم که در شرایط کرونایی هستیم و کمتر می توانیم به همراه فامیل و آشنایان باشیم در خانه هایمان می توانیم سنت پخت آش را طبق رسومات داشته باشیم.

 

هنوز اما در مازندران مردم زیادی هستند که در چهارشنبه آخر سال آش های مختلف از آش  ترش گرفته تا آش گزنه و چهل گیاه تهیه می‌کنند و از ابتدای تهیه طبق رسم و رسومات عمل می کنند و جشن می گیرند. البته هر شهر مازندران به طریق خاصی این آش را تهیه می کنند اما شهر آمل آش گزنه یا آش چهل گیاه درست می کنند که برای مازندرانی ها حکم دارو را دارد.

مازنی ها اعتقاد دارند ترشی این آش غم و اندوه را از بین می برد که به طریق زیر این آش پخته می شود:

مواد لازم تهیه این آش برنج نیم دانه 2 کیلو، چغندر 350 گرم، سبزی محلی مازندرانی یک کیلو شامل اناریجه، زلنگ، گزنه، گشنیز، نعنا، اسفناج، سیر و پونه، نخود 3/1 پیمانه، لوبیا چیتی، سفید 3/1 پیمانه، عدس 4/1، باقالی 3/1، جو4/1 و ترشی های آش شامل رب انار، آب نارنج و گوجه سبز( در صورت استفاده از گوجه سبز بدون استفاده از کشک) و رب ازگیل.

 

مراحل پخت:

مرحله اول: آماده سازی مواد آش

برنج و حبوبات را از قبل خیس می کنید. سبزی های محلی و سایر سبزی ها را هم شسته و خیس می کنید.

مرحله دوم: پخت حبوبات و برنج

 برنج و حبوبات را نیز با هم می پزید. پس از اینکه حبوبات پخته و برنج لعاب انداخت، سبزی های خورد کرده را هم بدان اضافه می کنید.

مرحله سوم: افزودن سبزی و ترشی به آش

 

تا سبزی های آش بپزد، پیازهای نگینی شده را طلایی کرده و بدان چند قاشق سیر داغ رنده شده را هم اضافه می کنیم با هم تفت بخورند و به آش اضافه می کنیم.

برای ترش شدن آش چند گوجه سبز جنگلی و رب انار به آش اضافه می کنید و اگر خواستیم آش مزه متعادل تری داشته باشد نیازی به گوجه سبز نیست، آب نارنج و کشک کفایت می کند ودر آخر هم نمک و فلفل را به آش اضافه می کنیم و اجازه می‌دهیم که آش جا بیافتد.

در نهایت براساس ذائقه خانواده در نظر می گیریم که آش ترش شود یا آش کشک باشد که مزه متعادل تری داشته باشد، اگر بخواهیم ترش شود، بدان گوجه سبز و رب انار اضافه می کنیم و اگر بخواهیم مزه متعادل تر شود ، کشک و رشته با آب نارنج تازه بدان اضافه می کنیم و پس از آماده شدن هم به همراه خانواده نوش جان می کنید.

 

 

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول