اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بیانیه نخست‌وزیر عراق در سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه

نخست‌وزیر عراق طی بیانیه‌ای به مناسبت سی‌وسومین سالگرد بمباران حلبچه، تصریح کرد که این حادثه، سند و قربانی گرانبهای مردم کُرد عراق در راه آزادی است.

بیانیه نخست‌وزیر عراق در سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق  به مناسبت سی‌وسومین سالگرد جنایت رژیم صدام در بمباران شیمیایی حلبچه، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، آمده است: امروز یادآور نقطه عطف دردناکی در تاریخ مبارزه ملتمان علیه طاغوت و دیکتاتوری است زیرا سی‌و‌سومین سالروز جنایت بمباران شیمیایی حلبچه، شهید در کرستان عراق است که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شد.

وی افزود: تلخی آن فاجعه همچنان تا به امروز به ما گوشزد می‌کند که سلاح کشتار جمعی اگر به دست یکی از طاغوتیان روی زمین بیفتد، چه فجایعی می تواند به بار آورد و یک رژیم بی‌رحم به نام نفرت و نژادپرستی برای توجیه بقای خود در شب تاریک بی عدالتی، ارعاب و زشتی مرتکب چه چیزی خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: حلبچه سند و قربانی گرانبهای مردم کُرد ما، همانند فداکاریهای سایر مردم عراق است که در راه آزادی از ظلم و ستم حاکمی متکبر و زورگو که فساد و کشتار و جنگهای خون بار بیهوده را به بار آورد، از خود نشان دادند.

مصطفی الکاظمی تصریح کرد: ما امروز  درد یادبود قربانیان را در دلهایمان حمل می کنیم اما عزاداری ما به این دلیل است که این جنایت نیز مانند سایر جنایات دوران استبداد، بهای آزادی، نجات، و حرکت عراق به  سوی دوران دموکراسی و اعتلای ارزش انسان عراقی را به ما یادآوری می‌کند.

در پایان این بیانیه آمده است: حلبچه، یادآور عمق زخم وشدت ظلم و بی عدالتی در زمانی است که ابزار دست حاکم باشد. اما امروز ما از فداکاری‌های شهدا و ضجه‌های روح آنها، برای ساختن عراقی دیگر، عراقی آزاد و دموکراتکه مردم و شهروندانش در هر وجب از خاک مقدس خود  دارای عزت باشند، الهام می‌گیریم.

رژیم بعث‌ عراق در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند ۱۳۶۶) اقدام به بمباران شیمیایی منطقه کُردنشین حلبچه کرد که طی آن‌۵۰۰۰ غیرنظامی کشته شدند. این بمباران از وحشتناک‌ترین و در زمره غیرانسانی‌ترین جنایات به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول