اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

حالا آخر سال؛ چه خبر از رفع موانع تولید؟

این روزها به پایان سال «جهش تولید» نزدیک می‌شویم و پرسش مهم امروز این است: چه خبر از رفع موانع تولید؟

حالا آخر سال؛ چه خبر از رفع موانع تولید؟

خبرگزاری فارس- سمنان: نفس‌های سال «جهش تولید» به شماره افتاده و به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود؛ سالی که انتظار می‌رفت عزم همه مدیران جزم شده باشد تا تولید ملی در شرایط سخت اقتصادی این روزها جانی تازه بگیرد.

گرچه تلاش‌هایی تا امروز برای رفع موانع فراروی تولید در کشورمان انجام شده، ده‌ها دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی مقرر گشته و همه در کلام حداقل، خواسته‌اند تا این موانع را از میان بردارند؛ اما آمارها چیز دیگری می‌گوید.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، تنها نیمی از مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در سال جاری اجرایی شده و نیم دیگر روی زمین مانده است.

مصوباتی که به گفته فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان استان سمنان، اجرای زودتر هر کدام از آنها حتی به اندازه یک روز، می‌توانست بار قابل‌توجهی را از روی دوش تولید استان بردارد.

چقدر وام دادیم؟

علی تشنه‌دل، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در همین زمینه با اشاره به اجرایی شدن نیمی از مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان در سال جاری می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون، ۵۸ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و رونق تولید در استان تشکیل و مشکلات ۱۷۳ واحد تولیدی در این جلسات بررسی شده است.

او افزود: در جهت رفع موانع موجود، ۳۸۶ مصوبه به تصویب اعضای کارگروه رسیده که ۶۲ درصد مصوبات مربوط به امور بانکی و تسهیلات، ۱۲ درصد مربوط به امور زیربنایی، ۶ درصد مربوط به امور مالیاتی، پنج درصد مربوط به امور تأمین اجتماعی و مابقی در سایر بخش‌هاست.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان با اشاره به تلاش‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته توسط اعضای کارگروه در جهت رفع موانع پیش روی تولید اظهار کرد: نیمی از مصوبات کارگروه در سال جاری اجرایی شده و مابقی در دست اجراست.

تشنه‌دل ادامه داد: در بخش رونق تولید از شهریور امسال تاکنون، در حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به ۶۱۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان پرداخت شده است.

تعیین تکلیف واحدهای مختلف صنعتی تملک شده توسط بانک‌ها در استان سمنان ضرورت دارد

او افزود: ۱۲۱ واحد تولیدی دریافت‌کننده این تسهیلات به ارزش حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مربوط به بخش صنعت و ۴۸۹ واحد به ارزش حدود ۸۲۰ میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: تاکنون در قالب تسهیلات رونق تولید امسال، ۷۶۶ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات به ارزش بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که پرونده ۱۵۶ واحد در بانک‌ها در دست بررسی است.

مشکلی که همچنان رفع نشده!

علی‌رضا شریفی‌نژاد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان هم در این زمینه می‌گوید: مدیران و دست‌اندرکاران ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برای کمک به تولید در استان تلاش می‌کنند؛ اما جلسات باید خروجی مثبت داشته و از انفعال و بلاتکلیفی خارج باشد تا بتوانیم به‌موقع به صنعت استان کمک کنیم.

حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به ۶۱۰ واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی استان پرداخت شده است

او بازدید از مراکز صنعتی استان سمنان را مؤثر دانست و گفت: هر هفته یک روز را جهت سرکشی به کارخانجات و واحدهای صنعتی اختصاص داده‌ایم و از این پس، تلاش خواهد شد تا این بازدیدها به دو روز در هفته افزایش یابد.

شریفی‌نژاد اضافه کرد: تعیین تکلیف واحدهای مختلف صنعتی تملک شده توسط بانک‌ها در استان سمنان ضرورت دارد. در بحث املاک تملیکی، علی‌رغم اینکه تاکنون چند بار در این خصوص صحبت و تصمیم‌گیری شده؛ اما همچنان این مشکل رفع نشده و لازم است هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

او اضافه کرد: دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان، جلسه‌ای را با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار کند تا تکلیف ۱۶ واحد تملیک شده روشن شود.

تولید؛ تشنه کمک

تولید استان سمنان در سال ۱۴۰۰ بیش از همیشه تشنه کمک همه مدیران و دستگاه‌های اجرایی خواهد بود تا بتواند نقش خود را در رشد اقتصادی کشورمان پررنگ‌تر سازد.

گرچه امسال شاهد افزایش صادرات استان سمنان به کشورهای دیگر بوده‌ایم اما تداوم این روند و تقویت آن، نیازمند هم‌افزایی بیشتری به‌خصوص در حوزه بانک‌هاست.

مشکلات بانکی، مالیاتی، تأمین اجتماعی و امور زیربنایی در کنار مسائل مهم و اساسی‌تری نظیر لزوم مقابله با تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنانمان، این روزها واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی استان سمنان را در شرایط حساسی قرار داده و کمک به آنها را اجتناب‌ناپذیر ساخته است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول