اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

صنعاء منتشر کرد؛ اسناد ارتباط آمریکا با القاعده در یمن

برای نخستین‌بار، یمن اسنادی از ارتباط عمیق و همکاری اطلاعاتی دولت اسبق یمن با سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) منتشر کرد که نشان دهنده ارتباط آمریکا و القاعده است.

صنعاء منتشر کرد؛ اسناد ارتباط آمریکا با القاعده در یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اداره عقیدتی نیروهای مسلح یمن امروز (سه شنبه) اسناد جدیدی از حضور نظامی آمریکا و پایگاههای این کشور در یمن و ارتباط دولت «علی عبدالله صالح» (رئیس جمهور اسبق یمن) با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا منتشر کرد.

همزمان شبکه المسیره نیز اسناد محرمانه‌ای از ارتباط و گفت‌وگوهای میان «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور اسبق یمن با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) را منتشر کرد. به گفته المسیره، این اسناد نشان از طمع‌ورزی‌های آمریکا در یمن و سرسپردگی کامل حکومت علی عبدالله صالح دارد.

اداره عقیدتی نیروهای مسلح یمن در اطلاعیه خود به مکاملات تلفنی میان «علی عبدالله صالح» با «جرج تنت» رئیس وقت سازمان سی.آی.ای دست یافته است. همچنین در یکی از این مکالمه‌ها به ارتباط مستقیم سازمان سیا و تروریست‌های القاعده و همکاری مقامات دولت عبدالله صالح در شکل‌گیری این ارتباط اشاره شده است. در این مکالمه رئیس سازمان سیا اصرار دارد که دولت یمن یکی از عناصر القاعده (وابسته به آمریکا) را که در انفجار در ناوشکن «یو.اس.اس.کول» دستگیر شده بود، آزاد کند.

«عبدالقادر الشامی» معاون رئیس سازمان اطلاعات یمن در این باره به شبکه المسیره گفت که شخصی که رئیس سازمان سیا خواستار آزادی وی بود، فردی بود به نام «انور العولقی» که تابعیت مشترک یمنی-آمریکایی داشت.

الشامی تأکید کرد که آمریکایی‌ها عناصر خود را در یمن آموزش داده و برای عملیات‌های تروریستی در دیگر کشورها اعزام می‌کنند و زمانی که آن‌ها باز می‌گردند، یمن را به پناه دادن به تروریست‌ها متهم می‌کنند.

این مقام اطلاعاتی یمنی سپس گفت که آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۱، «اکرم العولقی» را که دیگر نیازی به او نداشتند، کشتند.

سند وزارت خارجه آمریکا

اما در ادامه گزارش اداره عقیدتی نیروهای مسلح یمن، به سندی که از سوی وزارت خارجه آمریکا در سال ۱۹۹۸ در خصوص یمن منتشر شده اشاره شده است. در این  سند شرح کاملی از مشخصات جغرافیایی، پراکندگی جمعیتی و اقتصادی یمن و همچنین حضور نظامی خارجی در این کشور آمده است.

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش، توصیه کرده است که باید عبادتگاههای مسیحیان و یهودیان در یمن فعالیت خود را از سر گیرند و نیروهای آمریکایی در این کشور در حمایت از یهودیان در صنعاء و صعده، فعالیت داشته باشند.

همچنین در این گزارش، برخی از اماکن فسق و فساد در شهر «عدن» مشخص شده و آمده است که این اماکن با حمایت غیر علنی نزدیکان مسئولان وقت یمنی فعالیت می‌کنند و می‌توانند در خدمت سربازان آمریکایی باشند. همچنین مراکز ساخت مشروبات الکلی در صنعاء و عدن نیز مشخص شده است.

در ادامه گزارش وزارت خارجه آمریکا همچنین در خصوص ساخت یک پایگاه دریایی آمریکا در منطقه «البریقه» در استان «عدن» سخن گفته شده و در ادامه آمده است که در این پایگاه باید هواپیماهای شناسایی، جنگنده‌ها، بمب‌افکن‌ها، ناو هواپیما بر و کشتی‌های جنگی مستقر شوند. همچنین ژنرال «آنتونی زینی» فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در غرب آسیا، توافقی با دولت وقت یمن در ماه می ۱۹۹۸ در خصوص خدمات یک پایگاه دریایی یمن به نیروهای آمریکایی در ساحل «البریقه» امضاء کرده است.

روزنامه الثوره یمن نیز روز یکشنبه در گزارشی به حضور اطلاعاتی و نظامی آمریکا پرداخت و نوشت که از سال ۲۰۰۰، «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین یمن، تقویت روابط با آمریکا و بازکردن درهای کشورش به روی آمریکایی‌ها را آغاز کرد. حادثه ناوشکن کول، که در اکتبر ۲۰۰۰ در ساحل عدن رخ داد، راه را برای قیمومیت و کنترل نظامی، سیاسی و امنیتی آمریکا بر یمن را باز کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول