اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

صنعت «گلیم مُشته» کهگیلویه در معرض فراموشی است

احیای گلیم مشته به عنوان یکی از آثار مهم صنایع دستی شهرستان کهگیلویه نیازمند توجه ویژه مسؤولان و متولیان امر است.

صنعت «گلیم مُشته» کهگیلویه در معرض فراموشی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، دارا کریمی‌نژاد امروز در دیدار با کارکنان ادارات میراث فرهنگی و حفاظت بافت تاریخی دهدشت اظهار داشت: فضای کالبدی ادارات میراث فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که احساس ناب حضور در اعماق تاریخ، تمدن و فرهنگ کهن را تلقین کند و با این وجود باید  دغدغه میراث کهن را نیز داشته باشند .

فرماندار کهگیلویه گفت: نبود برنامه هدفمند بومی، حرکت کند مبتنی بر قانون‌های بودجه‌ای و خالی از خلاقیت می‌تواند خطری در افول مصادیق تمدن و فرهنگ کهن  منطقه شود.

وی ادامه داد: تدوین برنامه مدیریتی استراتژیک در مشخص شدن اولویت های میراث لازم است.

کریمی‌نژاد با بیان اینکه صنایع دستی به عنوان ظرفیت فرهنگی منطقه می‌تواند در توسعه اقتصادی و اشتغال تحول ایجاد کند، تصریح کرد: جنبه اقتصادی  و تقویت تولید صنایع دستی از پتروشیمی نیز مهمتر است، بنابراین  باید این بخش را در  راستای اشتغال و  هویت بخشی به شهرستان  فعال کرد.

وی از گلیم مشته به نمونه بارز صنایع دستی نام برد و با  بیان اینکه این هنر در صورت احیا می‌تواند منبع درآمد پایداری برای بافندگان آن قرار گیرد تصریح کرد: در ردیف‌های بودجه پیش رو با توجه به ظرفیت‌های صنایع دستی منطقه تصمیم گیری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دستان نقش آفرین و مهجور باید نشان داده شوند، تصریح کرد : تلاش می‌شود صنایع دستی شهرستان فرصت تسهیل گری پیدا کنند.

امیری کارشناس صنایع دستی هم در این نشست گفت: گلیم مشته درغک یکی از صنایع دستی ثبت شده کهگیلویه در سطح کشور و جهان بی نظیر است.

وی افزود: در حال حاضر مشته برای مردم شهرستان ناشناس است چه برسد به اینکه این هنر اصیل به تولید وصل و به بازار  ورود کند.

امیری گفت: با توجه به کهولت سن تنها بافنده این اثر، با هدف احیای گلیم مشته و جلوگیری از منسوخ شدن آن 30 نفر از زنان درغک در کارگاهی چگونگی بافت این نوع گلیم را فرا گرفتند.

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول