اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ایران و آفریقا در سال ۱۳۹۹؛ نیاز به مدیریت جهادی و انقلابی برای ۱۴۰۰

کارشناسان بر این باورند که کار با آفریقا نیازمند اراده ملی و مدیریت جهادی است و با حرکت آرام کنونی در مناسبات با این قاره، اتفاق مهمی رخ نخواهد داد و ایران باید آفریقا را به عنوان موضوع مهم و اساسی در راهبرد ۱۴۰۰ خود قرار دهد.

ایران و آفریقا در سال ۱۳۹۹؛ نیاز به مدیریت جهادی و انقلابی برای ۱۴۰۰

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده‌ که آفریقا در سیاست خارجی‌اش جایگاه ویژه‌ای دارد و در همین خصوص نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از این در اظهاراتی گفته بود که همواره تلاش شده تا روابط سیاسی ممتازی با کشورهای آفریقایی داشته باشیم.

آنچنان که رئیس دستگاه دیپلماسی در اظهاراتی در روز آفریقا در پنجم تیر ماه ۱۳۹۷ در جمع سفرای آفریقایی مقیم تهران گفت: آفریقا برای ایران صرفا یک رابطه سیاسی نیست، بلکه رابطه‌ای احساسی و صمیمانه است.

ظریف با بیان اینکه ایران به دنبال توسعه و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی است، اظهار داشت: بخش خصوصی ایران مشتاق است با شرکت‌های آفریقایی ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد. بیایید روابط خود را با یکدیگر گسترده کنیم، به جرأت می‌توانم بگویم دوستان و همکاران ما در ایران، اولویت‌شان برقراری دوستی و روابط نزدیک با کشورهای آفریقایی است. (اینجا بخوانید)

البته این روابط با برخی از کشورهای تاثیرگذار این قاره از جمله مصر پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است و اکنون هم می‌توان به نحوی گفت که شاهد رکود در روابط تهران و قاهره هستیم. تعداد انگشت شماری از کشورهای این حوزه نیز در سال‌های اخیر به تبعیت از برخی کشورها از جمله عربستان سعودی اقدام به قطع رابطه با ایران کردند که از آن جمله می‌توان به سودان، کومور و ... اشاره کرد.

* مرکزی برای رقابت 

آفریقا به لحاظ ژئوپلیتیکی از اهمیت شایانی برخوردار است. دسترسی به کانال سوئز، تنگه جبل الطارق، باب المندب و دماغه امیدنیک، این قاره را به مرکزی برای رقابت همه کشورها تبدیل کرده و به ویژه در سال‌های اخیر برخی بازیگران منطقه‌ای نیز بر دامنه حضور خود در این قاره افزوده‌اند. ترکیه از یک سو و قطر، امارات عربی متحده و عربستان از سوی دیگر که عمدتا اهداف اقتصادی را در کار با این قاره مدنظر قرار داده‌اند. البته در این میان نباید حضور رژیم صهیونیستی را در این قاره از نظر دور نگهداشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری مرداد ۱۳۹۳ در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور عنوان کردند: در کنار بازیگران سنتی، بازیگران جدیدی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وارد عرصه شده‌اند و در تلاشند جایگاه خود را در نظم جدید پیش رو، تثبیت کنند. در این دوران، دیپلماسی قوی و کارآمد اهمیت مضاعفی می‌یابد و به همین علت، امروز کار وزارت خارجه از گذشته حساس‌تر است.

براساس این گزارش، ترکیه ۲۰ سال پیش کار جدی را با این قاره آغاز کرد و در حال حاضر دارای ۴۲ سفارتخانه در آفریقا است و از سوی دیگر ترکیه اقدام به برقراری پرواز از این کشور به ۵۲ شهر در آفریقا کرده است.

«ارهان باروت اوغلو» رئیس هیأت روابط اقتصادی خارجی شورای تجارت ترکیه - رواندا در سال ۲۰۲۰ در اظهاراتی با اشاره به اینکه حجم تجارت بین ترکیه و آفریقا حدود ۲۶ میلیارد دلار است٬ گفت: در سال‌های اخیر ورود سریال‌های ترکی به آفریقا، گشایش سفارتخانه‌ها و مراکز مشاوره تجاری و اقتصادی در این قاره و همچنین در سایه ۴۲ مطالعه فشرده در زمینه روابط دوجانبه با آفریقا٬ علاقه‌مندی به ترکیه افزایش یافته است.

بر اساس آمار شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه، حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترک در کشورهای آفریقایی در سال ۲۰۱۸ با ۱۱ درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به ۴۶ میلیارد دلار رسید.

از سوی دیگر عربستان سعودی که تا پیش از این مباحث فرهنگی و ترویج وهابیت را در دستورکار خود قرار داده بود، مدتی است توجه ویژه‌ای به لحاظ اقتصادی به این قاره کرده و در همین راستا نیز اقدام به انتصاب وزیر مشاور در امور آفریقا کرده است. امارات عربی متحده نیز در حال فعالیت‌های اقتصادی در آفریقاست و در زمینه تاسیس بندر فعالیت گسترده‌ای را دارد.

خبرگزاری رویترز هم پیش از این گزارش داده بود که امارات سالانه میلیاردها دلار طلا از آفریقا قاچاق می‌کند و از این کشور به اروپا، آمریکا و دیگر کشورها می‌رود.

«ثانی بن احمد الزیودی» وزیر مشاور تجارت خارجی امارات عربی متحده در اظهاراتی در این بارهر گفت: ارزش تجارت غیرنفتی بین امارات و آفریقا در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۰.۷ میلیارد دلار بوده است. 

رژیم صهیونیستی هم در حوزه‌های کشاورزی، امنیتی و آموزشی در این منطقه فعال است.

روزنامه «رأی‌الیوم» چندی پیش به نقل از یک نماینده کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی نوشت که این رژیم مقادیر زیادی سلاح به سودان جنوبی فروخته و تجربیات امنیتی در اختیار این کشور قرار داده است. (اینجا بخوانید)
علاوه بر این آفریقا برای اندونزی، مالزی، پاکستان و سریلانکا نیز این روزها در اولویت قرار گرفته و بر میزان مراودات خود با کشورهای این قاره افزوده‌اند.

* آفریقا بازاری بکر برای محصولات ایرانی

آفریقا با ۵۵ کشور و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون جمعیت که ۶۰ درصد آنها جوان هستند، دارای ظرفیت‌های بیشماری است و بازاری بکر برای صادرات محصولات ایرانی، علاوه بر این، سرزمین‌های بکر این قاره بستر مناسبی برای کشت فراسرزمینی است. البته آنگونه که باید و شاید، از ظرفیت‌های اقتصادی این قاره استفاده نشده که در این راستا، عدم شناخت دو طرف از همدیگر از جمله موانع در این زمینه بوده است.

در حال حاضر ۲۲ سفارتخانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آفریقایی مستقر است و ۱۸ سفارتخانه متعلق به کشورهای آفریقایی نیز در ایران دایر.

در همین خصوص «مهدی آقاجعفری» دستیار پیشین وزیر و مدیرکل آفریقای وزارت خارجه پس از سفر ظریف به آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر در جمع خبرنگاران گفت: باید تلاش کنیم سهم خود را از بازار آفریقا به دست آوریم. اگر در چارچوب سیاست مقاومتی، به دنبال رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال هستیم در حوزه خارجی، قاره آفریقا مستعدترین منطقه‌ای است که می‌تواند در این زمینه جهش ایجاد کند. آفریقا بازار بسیار گسترده با حجم بیش از یک هزار میلیارد دلار است که ما سهم بسیار ناچیزی از آن را در اختیار داریم که میزان آن به یک میلیارد دلار نیز نمی‌رسد. در عین حال و اگر چه همه قدرت‌های بزرگ و رقبا مدت‌هاست در این عرصه حضور گسترده و قوی دارند، ولی همچنان در برخی حوزه‌ها بکر و دارای ظرفیت‌های گسترده است.

 

 

* کار جدی با آفریقا نیازمند عزم ملی و ورود جدی همه نهادها و سازمان‌های ذیربط کشور 

وی با بیان اینکه کار جدی با آفریقا نیاز به یک عزم ملی و ورود جدی همه نهادها و سازمان‌های ذیربط کشور در این روند دارد، اظهار داشت: ایران می‌تواند شریک قابل اعتمادی برای کشورهای این قاره باشد و با استفاده از ظرفیت‌های آفریقا در جهت رونق اقتصادی و توسعه کشور استفاده کند.

 آقاجعفری همچنین گفت: ما سیاست ثابتی نسبت به توسعه روابط با آفریقا داریم و این سیاست در چهار دهه گذشته ثابت بوده و تابع شرایط نبوده است. (اینجا بخوانید)

عدم آشنایی تجار و صاحبان سرمایه ایرانی از ظرفیت‌های آفریقا و به نوعی آفریقا هراسی که به واسطه تبلیغات منفی رسانه‌های غربی از این قاره در اذهان ایرانیان نقش بسته و از دیگر سو دوری مسافت، نبود پرواز مستقیم و از همه مهم‌تر تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را می‌توان از جمله دلایلی برشمرد که در مناسبات ایران با کشورهای این قاره اثرگذار بوده است.

البته تلاش‌هایی در حال انجام است که پرواز بین ایران با چند کشور آفریقایی برقرار شود. 

در همین زمینه «سید روح الله لطیفی» سخنگوی گمرک آبان ۱۳۹۹ در تشریح وضعیت تجارت خارجی ایران با آفریقا گفت: در هفت ماهه اول سال جاری با ۲۷ کشور قاره آفریقا دارای تجارت بوده‌ایم که حجم این تجارت از حیث وزن بالغ بر ۹۵۹ هزارو ۸۴۸ تن و برابر با ۱۸۰ میلیون و ۴۳۲ هزارو ۱۶۱ دلار بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: سهم صادرات محصولات ایرانی به آفریقا ۹۵۱ هزار و ۵۴۹ تن برابر با ۱۶۰ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۴۵۲ دلار بوده و این در حالی است که میزان واردات کشورمان بالغ بر ۸۲۹۹ تن و برابر با ۲۰ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۷۰۹ دلار بوده است.

 

 

لطیفی خاطرنشان کرد: ایران در این مدت با کشورهای ساحل عاج، کامرون، جیبوتی، الجزایر، مصر، غنا، گینه، کنیا، لیبی، مراکش، مالی، ماکائو، موریتانی، موریس، موزامبیک، نیجریه، سودان، سنگال، سومالی، توگو، تانزانیا، اوگاندا، آفریقای جنوبی، زامبیا، اتیوپی، تونس و رواندا دارای روابط تجاری بوده است. بیشترین واردات کشورمان از آفریقا از زیمباوه با۷۲۳ تن کالا و برابر با پنج میلیون و ۷۵۵ هزار دلار بوده است  و پس از آن کشورهای غنا با پنج میلیون و ۵۵۶ هزارو ۴۸۰ دلار و آفریقای جنوبی با سه میلیون و ۵۹ هزار و ۶۵۶ دلار قرار دارند. ضمن آنکه بیشترین صادرات کشورمان به غنا با ۱۹۶ هزار و ۵۷۸ تن و برابر با ۵۲ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۵۱۵ دلار و پس از آن کامرون با ۲۲ میلیون ۸۵ هزار و ۲۸۵ دلار و کنیا با ۲۱ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۱۰۹ دلار بوده است.

* حسین اکبری: در بعد اقتصادی، نیازمند یک اراده ملی هستیم

در همین خصوص «حسین اکبری» سفیر پیشین ایران در لیبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به وضعیت کشورهای آفریقایی اشاره کرد و گفت: کشورهای این قاره به شدت نیازمند بازار اقتصادی ما هستند. کیفیت داروی ما به کیفیت اروپا و قیمت‌های ما قیمت‌های هند است و آفریقا می‌تواند بازار اقتصادی ما در تجهیزات پزشکی و دارو باشد. تولیدات ما می‌تواند دارای بازار اقتصادی خوبی برای ما در آفریقا باشد و می‌توانیم به لحاظ قیمت و کیفیت با خیلی از کشورهایی که در آن بازار حضور دارند، رقابت کنیم، حتی در حوزه خودرو می‌توانیم بازار خیلی خوبی در آفریقا داشته باشیم.

 

 

سفیر پیشین ایران در لیبی خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات ما بیش از ۵۰ الی ۶۰ قلم کالای تولیدی ما مزیت رقابتی در آفریقا دارد که می‌توان روی آن کار کرد.

وی در عین حال یادآور شد: البته در بعد اقتصادی، نیازمند یک اراده ملی هستیم. وقتی بخشی نگاه کنید، به خاطر هزینه حمل و نقل و شرایط حاکم بر کشورهای آفریقایی، عملا نمی‌توان از این بازار استفاده کرد، ولی اگر یک اراده ملی در کشور باشد که به آفریقا به عنوان یک هدف مهم نگاه کند، اجزای امکانات و توانمندی‌های ملی را با هم هماهنگ کنند، می‌تواند یک مزیت بزرگ اقتصادی باشد. 

اکبری در این خصوص به مثالی اشاره کرد و گفت: مثلا کشورهای رقیب ما از جمله ترکیه سعی می‌کنند کالا را در آفریقا به قیمت کشور خودشان به دست مصرف کننده برسانند و به تمام بخش‌های اقتصادی خود سوبسید داده و از آنها حمایت کنند. همچنین بخش‌های حمل و نقل از کشتیرانی تا هواپیما را به نحوی هماهنگ می‌کنند که بتوانند از این سوبسید استفاده کرده و در عوض بازار ملی تقویت شود.

به گفته وی یک اراده ملی در کشور و به کارگیری همه امکانات می‌تواند فضای اقتصادی آفریقا را به عنوان مزیت رقابتی برای ما ایجاد کند.

اکبری در حوزه سیاسی با بیان اینکه کشورهای آفریقای هنوز تحت اشغال فرانسه و انگلیس و حتی پرتغال هستند، خاطرنشان کرد: این کشورها ملت مظلوم و مستضعفی دارند که نیازمند استقلال و آزادی هستند و هیچ کسی به غیر از جمهوری اسلامی آن هم به دلیل مقاومتی که مردم ما در حفظ استقلال و ارزش‌های انسانی و اسلامی داشتند، نمی‌تواند در دنیا ادعا کند که می‌تواند در این زمینه کمک کند.

سفیر پیشین ایران در طرابلس خاطرنشان کرد: این فرصت ایده‌آلی است که می‌توانیم به آفریقایی‌ها کمک کنیم که آنها به استقلال خود برسند و از یوغ سلطه خارج شوند.

*  شمال آفریقا یک ظرفیت بالفعل است

وی در این خصوص به تفاوت‌های کشورهای آفریقایی به لحاظ سیاست‌ها و ویژگی‌های خاص آنها اشاره کرد و گفت: در حوزه سیاسی کشورهای آفریقایی متفاوت هستند، شمال، جنوب، شرق و غرب آفریقا هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و پکیج خاص خود و تجویز خاص خودشان را نیاز دارند، ولی در یک نگاه کلی شمال آفریقا یک ظرفیت بالفعل است آن هم به لحاظ نگاهی که دارند، از جمله حمایت از ملت فلسطین و یمن و همچنین مظلومان و مسلمانان.

به گفته اکبری کشورهای شمال آفریقا با توجه به نوع نگرشی که ما در جهان داریم، همپیمان‌های راهبردی و استراتژیک برای جمهوری اسلامی هستند.

 

 

وی اضافه کرد: تنظیم روابط با این کشورها و با ملت‌های آنها و تبادل در حوزه‌های دانشجویی، اساتید، کارهای علمی و فعالیت‌های مشترک، پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در خصوص موضوعات محوری از جمله بحث فلسطین می‌تواند افق گسترده‌ای در روابط سیاسی ما با آفریقا ایجاد کند که به اعتقاد من جای آن خالی است و باید در این زمینه کار شود.

سفیر پیشین ایران در طرابس در این زمینه به لیبی اشاره کرد و افزود: ما از روز اول لیبی می‌گفتیم مردم لیبی باید تصمیم بگیرند و دخالت‌های خارجی حذف و جنگ‌ها تعطیل شود چرا که این هیچ دستاوردی برای لیبی ندارد و اینها اجازه نمی‌دهند هیچ طرفی پیروز جنگ شود و جز نابودی ملت لیبی هیچ دستاوردی به همراه ندارد. امروز هم بعد از گذشت حدود ۱۰ سال همه به این نتیجه رسیدند که همین درست است و مردم لیبی باید تصمیم بگیرند. امروز اگر مردم لیبی بخواهند تصمیم بگیرند دچار مشکل هستند و ما می‌توانیم کمک کنیم که آنها به استقلال خود برسند و مردم در راستای منافع خودشان حاکم شوند.

* کار جهشی در آفریقا انجام دهیم/ با حرکت آرام اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد

وی توضیح داد: چون این کشورها دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند و توان اقتصادی خوبی دارند و می‌توانند همپیمان‌های خوبی برای جهان اسلام باشند و به همدیگر و به استقلال هم کمک کنند و این یک فرصتی است که باید در حوزه سیاست خارجی فعالیت خود را افزایش دهیم.

اکبری با اشاره به اینکه بعضی کشورها گفتند ۲۰۲۱ سال آفریقاست و به همین خاطر همه توان علمی، اقتصادی و فرهنگی را در راستای توسعه روابط به کار گرفتند، اظهار داشت: به نظر من دستگاه‌ها هر کدام کار خودشان را انجام می‌دهند، ولی آفریقا نیاز به یک اراده ملی دارد، یعنی یک نگاه کلان‌تر از بخشی و دستگاهی که آن نگاه کلان بتواند وظایف دستگاه‌ها را در مسیر و افق کلان تنظیم کند و در آن صورت ما باید یک کار جهشی در آفریقا انجام بدهیم و الا با این حرکت آرام اتفاق مهمی رخ نخواهد داد و همین روندی که پیش می‌رود با اندکی نوسان کم و زیاد انجام می‌شود.

به باور وی به یک اراده و جهش ملی در این خصوص نیاز است.

اکبری به فرصت‌های سرزمینی آفریقا نیز پرداخت و گفت: آفریقا دارای فرصت‌های سرزمینی زیادی است که به ما اجازه کشت فراسرزمینی را می‌دهد، بخش زیادی از نیازهای ما که از نقاط مختلف دنیا تامین می‌شود می‌تواند از آفریقا تامین شود، هم کمکی به این کشورهاست و هم نیاز ما را تامین کند، ولی این یک اراده ملی می‌خواهد که اجزا با همدیگر هماهنگ شوند و از این ظرفیت و پتانسیل و امکانی که داریم در جهت تحقق این نگاه و افق آینده استفاده کنیم.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در یک افق نگاه ملی کار اساسی انجام دهیم، ایران باید آفریقا را به عنوان موضوع مهم و اساسی در استراتژی و راهبرد خود در ۱۴۰۰ قرار دهد و همه دستگاه‌ها در این فضا یک اقدام جهشی و یک مدیریت جهادی و انقلابی انجام دهند و از این ظرفیت موجود آفریقا که ظرفیت قابل استفاده‌ای است، بهره‌برداری کنیم.

وی درباره لیبی نیز گفت: ما در همه جا روابط سیاسی و حضور سیاسی و دستگاه دیپلماسی را داریم و فعالیت خود را انجام می‌دهند، ما یک مقدار در منطقه درگیر هستیم، آن هم با توجه به مشغله‌ها و ناامنی‌ها و تهدیدها و شرایط موجود که بخش زیادی از انرژی جمهوری اسلامی ایران را به طور طبیعی درگیر خود کرده است و هم می‌توان گفت تهدید‌های نزدیک و فرصت‌های نزدیک و در اولویت ناگزیر به این سمت می‌آیند. ولی معتقدم افق و نگاه به آفریقا می‌تواند در آینده برای ما ظرفیت‌سازی کند، حتی در حوزه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و اگر نگاه شود، می‌توان یکسری مولفه‌های جدید را به شرایط فعلی اضافه کرد.

* نیم نگاهی به سفرهای ظریف به قاره آفریقا

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه سفرهایی به قاره آفریقا داشت. اولین سفر ظریف در بهمن ۱۳۹۳ به شرق آفریقا شامل کنیا، اوگاندا، بروندی و تانزانیا بود و در پایان هم سری به زنگبار زد. 

 

 

 

ظریف پیش از سفر آبان ۱۳۹۳ در گفت‌وگویی عنوان کرده بود: ارتباط ما با آفریقا یک ارتباط سیاسی و راهبردی است و آفریقا را به عنوان یک شریک مهم تلقی می‌کنیم.کشورهای آفریقایی هم در جنبش عدم تعهد و هم سازمان همکاری اسلامی بسیار با جمهوری اسلامی ایران همراهی می‌کنند، از طرف دیگر بازار آفریقا یک حوزه بسیار مستعد برای حضور فعال بخش خصوصی ایران است.
وی ابراز امیدواری کرد که این سفر یک شروع جدیدی برای حضور فعال‌تر کارآفرینان ایران و صدور خدمات فنی مهندسی و استفاده از بازارهای آفریقا باشد.

دومین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی مرداد ۱۳۹۵ به چهار کشور غرب آفریقا انجام شد، نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی مقاصد این سفرها بودند. رئیس دستگاه دیپلماسی در آبان ۱۳۹۶ و در اولین سفر آفریقایی خود در دولت دوازدهم هم به آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر رفت و در فروردین ۱۳۹۷ هم در ادامه سفرش به برزیل و اوروگوئه به دو کشور آفریقایی سنگال و نامیبیا نیز سفر کرد.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین مرداد ۱۳۹۸ در ادامه سفرش به آمریکای لاتین و در آخرین مقصد این سفر به سنگال رفت و در مدت حضورش در داکار با رئیس مجلس ملی، وزیر امور خارجه و «مکی سال» رئیس جمهور سنگال دیدار و گفت‌وگو کرد.

البته آنگونه که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۹ در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد قرار بود ظریف به آفریقا و اروپا سفر کند که این سفرها انجام نشد و در همان زمان نیز خطیب‌زاده گفت: سفر ظریف از آفریقا تا اروپا در حال برنامه‌ریزی بوده و مطمئن نیستیم به خاطر پروتکل کرونا و مشکلات لجستیکی به این زودی انجام شود. 

پیش از شیوع کرونا در مهر ماه ۱۳۹۸ ظریف میزبان خانم «نادلی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی در تهران بود. این سفر به منظور انجام گفت‌وگوهای دوجانبه و شرکت در چهاردهمین دور نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور انجام شد. خانم پاندور آخرین مقام آفریقایی بود که در یک سال و نیم گذشته به تهران سفر کرده است.

 

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پنجم خرداد ۱۳۹۹ به مناسبت روز آفریقا، ایران را شریکی قابل اعتماد برای کشورهای آفریقایی برشمرد و گفت: آماده‌ایم تجربیات و مهارت‌های خود در مبارزه با کرونا را با این کشورها به اشتراک بگذاریم.

* سفری که انجام نشد

از زمان شروع دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون، سفری در سطح رئیس جمهوری ایران به آفریقا انجام نشده است. در این خصوص «مهدی آقاجعفری» دستیار پیشین و مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه در اظهاراتی درباره سفر حسن روحانی رئیس جمهور به آفریقا عنوان کرد که سفر رئیس جمهور به چند کشور آفریقایی در دستور کار روابط با این قاره قرار دارد. وی افزود: این سفر قرار بود اسفند ماه سال ۱۳۹۵ به آفریقا انجام شود که به سال ۱۳۹۶ موکول شد.

لازم به ذکر است این سفر در آن زمان هم انجام نشد و بعد از آن هم با شیوع ویروس کرونا عملا سفری در این سطح انجام نشد.

* تعیین سفیر آکردیته ایران در طرابلس

به گزارش فارس، از جمله تحولاتی که در سال ۱۳۹۹ در مناسبات با آفریقا رخ داد تعیین سفیر آکردیته ایران در طرابلس بود. «محمدرضا رئوف شیبانی» سفیر آکردیته جمهوری اسلامی ایران در طرابلس چهارم بهمن ماه ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس دولت وفاق ملی لیبی، نسبت به توسعه مناسبات دوجانبه ابراز امیدواری کرد.

 

 

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ از تشکیل شورای موقت اجرایی لیبی استقبال و ابراز امیدواری کرد که دولت جدید موقت شرایط لازم را برای برگزاری انتخابات فراهم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول