اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

محل تجمع آب کره مریخ پیدا شد

محققان اروپایی بعد از بحث و بررسی زیاد در مورد محل تجمع منابع آب در کره مریخ به جمع بندی رسیدند. از نظر آنها بخش اعظم منابع آبی مریخ در زیر سطح آن قرار دارد.

محل تجمع آب کره مریخ پیدا شد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، اگر چه سطح سیاره مریخ در حال حاضر مشابه با یک بیابان لم یزرع است، اما وضعیت آن همیشه به این شکل نبوده است.

مجموعه شواهد متعدد نشان می دهد که سیاره سرخ رنگ در گذشته های دور و در حدود 4.5 میلیارد سال قبل حاوی منابع آبی قابل توجهی بوده و البته بخش زیادی از این آب در زیر سطح سیاره مریخ قرار داشته است.

پژوهش یادشده که با همکاری محققان ژاپنی و آمریکایی صورت گرفته، ثابت می کند مریخ در آن زمان و تا 4 میلیارد سال قبل شباهت زیادی با کره زمین داشته و در شمال آن اقیانوسی پر از آب وجود داشته است. مقدار آب این اقیانوس تقریبا برابر با نیمی از آب موجود در اقیانوس اطلس بوده است.

با گذشت یک میلیارد سال شرایط جوی مریخ تغییر کرد و این سیاره از تمامی سیاره های سطح زمین خشک تر و بی آب و علف تر شد. محققان در بررسی های خود به این جمع بندی رسیده اند که بخشی از منابع آبی سیاره مریخ به علت جاذبه ضعیف تر آن و جو نه چندان پایدار این سیاره تا حد زیادی از بین رفته و به فضا رفته است.

اما بخش دیگری از این منابع آبی نیز کماکان در زیر سطح سیاره مریخ قرار دارد. پژوهشگران می گویند حداقل 30 درصد از آبی که از ابتدا در مریخ وجود داشت هم اکنون به شکل منابع زیرزمینی درآمده است. آنان معتقدند این منابع به شکل یخ، مایعات و بخار موجود است و البته برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه باید بررسی های بیشتری انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول