اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

اعتبار لازم برای پروژه‌های پسماند سراوان جذب شد/ ابرچالش‌ها در رشت

شهردار رشت از خبرهای خوشی مبنی برجذب اعتبارات دولتی پیرامون سه پروژه مهم پسماند سراوان خبر داد و گفت: روزانه ۵۰۰ تن کمپوست کفاف رشت را نمی‌دهد و با جذب اعتبار ۳۷ میلیارد تومانی، نسبت به احداث دو سوله اقدام شده است.

اعتبار لازم برای پروژه‌های پسماند سراوان جذب شد/ ابرچالش‌ها در رشت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سید محمد احمدی دیشب در نشست با نمایندگانی از گروه‌های جهادی در سالن جلسات شهرداری رشت با تبریک فرارسیدن ماه شعبان و ایام شعبانیه با ابراز خرسندی از حضور در جمع جوانان جهادی اظهار کرد: قرار است انقلاب در دهه‌های آینده در اختیار نسل پنجم و ششم انقلاب قرار بگیرد و این‌ها نسلی هستند که دوران انقلاب و حضور امام راحل و روزهای جنگ را احساس نکرده‌اند.

 

سید محمد احمدی با بیان اینکه انتقال ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب به این نسل باید با ظرافت شکل بگیرد، افزود: کوچک‌ترین اشتباه در این مسیر خُسران جبران‌ناپذیری را به همراه دارد و انگیزه گام دوم انقلاب که حضرت آقا به آن اشاره داشتند و فرمودند که شاید اشتباهاتی وجود داشته باشد و باید اصلاح بکنیم منفعل نمی‌شویم  و همه این‌ها نشانه آن است که باید در ابتدا این انقلاب توسط جوانان درک و سپس هدایت و به سمت جلو حرکت کند.

نگاه آرمانی، اما عملیاتی جوانان به مباحث

وی با تأکید بر اینکه شاید به دلیل ساختار خشنی که در سیستم اداری وجود دارد نمی‌توانیم از حضور جوانان به‌خوبی بهره‌مند شویم، بیان کرد: با تمام این تفاسیر جوانان را واقعاً درک می‌کنیم و در کنار اینکه گاهی جوانان به مباحث نگاهی آرمانی دارند اما در بسیاری مواقع راه‌حل‌هایی را مطرح می‌کنند که عملیاتی است.

شهردار رشت با اشاره به اینکه در مدیریت اصل انفعال را مشاهده می‌کنیم، گفت: گاهی در مراجعه به برخی از ادارات این جمله که (مشکل خودتان است) شنیده می‌شود و این منفورترین واژه‌ای است که ممکن است به کار برود.

احمدی با بیان اینکه چند ابر چالش در رشت وجود دارد، بیان کرد: راه‌حل‌هایی مشخص در یک مدت‌زمانی مشخص و مدون برای برخی مشکلات وجود دارد اما چند ابر چالش در رشت وجود دارد که یکی از آن‌ها سایت زباله سراوان است که بالغ‌بر چهار دهه زباله‌های شهر رشت در آنجا سرازیر می‌شوند و در حال حاضر نیز روزانه یک هزار و ۲۰۰ تن زباله در سراوان دفن می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه راه‌حلی به‌غیراز سوزاندن زباله در برخی از شهرهای شمالی کشور وجود ندارد، گفت: از این میزان زباله حدود ۶۰۰ تن متعلق به رشت است که بخشی از همین مقدار به علت مسافر پذیر بودن رشت تولید می‌شود.

شهردار رشت با اشاره به اینکه سه پروژه هم‌زمان در سایت سراوان و در حوزه پسماند در دست انجام است، تصریح کرد: نخستین پروژه مربوط به احداث زباله‌سوز است که این پروژه در پایان فعالیت دولت احمدی‌نژاد در سه استان تهران با ظرفیت ۲۰۰ تن، مازندران در شهرهای نوشهر با ظرفیت ۲۰۰ تن و ساری که در حال حاضر از ظرفیت ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و همچنین استان گیلان در رشت مطرح شد.

احمدی با بیان اینکه برای شهر رشت مجوز احداث زباله‌سوز با ظرفیت ۶۰۰ تن صادر شد، افزود: زمانی که بنده در جایگاه شهردار رشت، این پروژه را تحویل گرفتم، در شرایط خوبی قرار نداشت.

عقب‌ماندگی رشت در پروژه زباله‌سوز

وی به قرارداد احداث زباله‌سوز  مابین شهرداری و شرکت TTS اشاره کرد و گفت: رشت از بابت پروژه زباله‌سوز عقب‌ماندگی فراوانی دارد و پس از انتخاب شدن به‌عنوان شهردار رشت و بررسی پروژه‌های پسماند، متوجه شدم که قرار بود بابت این پروژه در ابتدا ۲۵ درصد به‌طرف قرارداد به‌منظور آغاز اقدامات عملیاتی پرداخت شود اما متأسفانه از سال ۹۲ تا حدود دو ماه پیش ، هیچ اقدام مؤثری شکل نگرفته بود.

اختصاص اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومانی زباله‌سوز رشت

شهردار رشت به تلاش‌های انجام‌شده در راستای جذب اعتبارات دولتی پیرامون پروژه زباله‌سوز بیان کرد: با استفاده از ظرفیت حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و سماجت شهرداری رشت از دو منبع نسبت به جذب اعتبار اقدام شده است که یکی از این منابع از محل تبصره ۱۹ و حدود یک‌صد میلیارد تومان و منبع دیگر نیز از اعتبارات داخلی سازمان برنامه‌وبودجه و حدود ۷۵ میلیارد تومان است که ۳۰ میلیارد تومان قرار بود امروز به شهرداری رشت پرداخت شود که فعلاً بنا به دلایلی دریافت نکرده‌ایم.

 اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای ابنیه زباله‌سوز رشت

احمدی با دعوت از جوانان حاضر در جلسه به‌منظور بازدید از وضعیت کارخانه کودآلی شهرداری رشت افزود: کارخانه زباله‌سوز دارای دو بخش است که بخش نخست آن کارخانه‌ای است که زباله در آن می‌سوزد و بخش دیگر ابنیه‌ای است که کارخانه بر روی آن استوار می‌شود که با تلاش‌های انجام‌شده، دولت برای بخش ابنیه آن حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است  و خوشبختانه پیشرفت خوبی در این حوزه داریم  و در سال آینده با آوردن تجهیزات از چین، اقدامات لازم آغاز می‌شود و امیدواریم در دولت بعدی نیز با بهره‌مندی از ظرفیت نمایندگان مجلس، این مهم را تا نهایت دو سال آینده به اتمام برسانیم.

کاهش ظرفیت کارخانه کودآلی براثر یک اتفاق

وی به فعالیت کارخانه کودآلی شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: ظرفیت این کارخانه روزانه پانصد تن است و براثر یک اتفاق این ظرفیت در حال حاضر به روزانه ۲۰۰ تن کاهش پیدا کرده است و خوشبختانه موفق شدیم با جذب اعتبار ۱۴ میلیارد تومانی دوباره برای رساندن ظرفیت اسمی این کارخانه به روزانه 500 تن و عملاً چهارصد تن گام برداریم و امیدواریم تا خردادماه سال پیش رو این موضوع محقق شود.

افزایش ظرفیت پروژه پسماند رشت

شهردار رشت با بیان اینکه به دنبال افزایش ظرفیت در پروژه پسماند هستیم تصریح کرد: روزانه ۵۰۰ تن کمپوست کفاف رشت را نمی‌دهد و با جذب اعتبار ۳۷ میلیارد تومانی، نسبت به احداث دو سوله اقدام شده است و محمدباقر نوبخت قول مساعد داده است که چنانچه تا سال آینده سوله‌ها آماده شوند تمامی اعتبار موردنیاز را دراین‌باره در اختیار شهرداری رشت قرار می‌دهد.

بستن سایت زباله سراوان

احمدی با بیان اینکه با اجرای این سه پروژه می‌توانیم مدعی شویم که تا سه سال آینده سایت زباله سراوان را می‌بندیم بیان کرد: مسئله نگران‌کننده در حال حاضر، احتمال ریزش دپوی زباله در مکان فعلی است و از این بابت از روز گذشته با انجام فراخوان قصد داریم تا از ظرفیت شرکت‌هایی که توانایی همکاری در این حوزه را دارند بهره‌مند شده و نسبت به دفن بهداشتی زباله اقدام کنیم.

جمع‌آوری زباله‌های خشک از سطح رشت

وی به انعقاد قرارداد با بخش خصوصی پیرامون جمع‌آوری زباله خشک در سطح محلات ۵۵ گانه رشت اشاره و تصریح کرد: قرار است این شرکت در قالب کیف پول به مردم خدمات ارائه کند و پس از ایام عید، کانکس‌هایی در محلات رشت دایر می‌شود که شهروندان می‌توانند از این طریق نسبت به تحویل زباله‌های خشک اقدام کرده و از این بابت مبالغی دریافت کنند و همچنین این شرکت با حضور در محلات رشت نیز نسبت به جمع‌آوری زباله‌های خشک اقدام می‌کند و شهروندان می‌توانند یا نسبت به دریافت وجوه نقد و یا بهره‌مندی از ۵۰ خدمت متنوع این کیف پول بهره‌مند شوند.

مدیریت یک هزار و ۲۰۰ تن زباله

شهردار رشت با تأکید بر اینکه در تلاشیم تا یک هزار و ۲۰۰ تن زباله روزانه را مدیریت کنیم افزود: نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و شبکه‌های جوان بسیار تأثیرگذار است و ما در تلاشیم تا شهروندان تولید زباله‌ها را کاهش و یا نسبت به تفکیک زباله اقدام کنند و متأسفانه در حال حاضر بسیاری از مردم همچنان زباله زیادی تولید و بدون تفکیک تحویل می‌دهند.

فساد اداری و حقوق شهروندی

احمدی به یکی از دغدغه‌های مطرح‌شده در این نشست تحت عنوان حقوق شهروندی و فساد اداری اشاره کرد و گفت: باید از فساد تعریف درستی داشته باشیم و گاهی دادن منصب به افرادی که توان و شایستگی ندارند فساد تعریف می‌شود و نمی‌توانیم با قاطعیت اعلام کنم که در شهرداری رشت فساد وجود دارد یا ندارد.

مقاومت در برابر هوشمند سازی شهرداری رشت

وی با اشاره به اینکه باید بسترهای فساد و سو استفاده را ببندیم بیان کرد: در برنامه‌های کوتاه‌مدت از دستگاه‌های نظارتی و سایر واحدهایی که به‌عنوان کنترل‌های داخلی مستقر هستند این مهم را در دست بررسی داریم و در این راستا به دنبال هوشمند سازی شهرداری رشت هستیم.

هوشمند سازی جزو مطالبات مردمی

شهردار رشت با تأکید به اینکه هوشمند سازی را جزو مطالبات مردمی می‌کنیم افزود: زمانی که می‌خواستم از شورا رأی بگیرم برنامه‌ای را در صحن ارائه کردم و یکی از برنامه‌های بنده اولویت در پرداخت حقوق کارگران شاغل در شهرداری رشت بود.

جلوگیری از سرازیری فاضلاب‌ها به داخل رودخانه‌های رشت

احمدی با اشاره به اینکه توصیه می‌کنم مطالبات واقعی را پیگیری کنید تصریح کرد: یکی از این مطالبات رودخانه‌ها است و معتقدم با جلوگیری از سرازیری فاضلاب‌ها به داخل رودخانه‌ها، این دو رودخانه به گل‌وبلبل تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه روزهای سه‌شنبه در ساختمان شهرداری حضور ندارم گفت: در روزهای سه‌شنبه در ملاقات‌های مردمی با مباحث مختلفی مواجه می‌شوم و با شنیدن همین صحبت‌ها از بسیاری از مباحث اطلاع پیدا می‌کنم.

شهرداری متنوع‌ترین سازمان در ارائه خدمات

شهردار رشت، شهرداری را متنوع‌ترین سازمان در ارائه خدمات دانست و بیان کرد: شهرداری از همان ابتدای تولد تا خدای‌ناکرده زمان فوت، خدمات به افراد ارائه می‌کند و تنوع خدمات شهرداری رشت با کمترین اختیارت است.

احمدی به مشکلات ترافیکی رشت اشاره کرد و گفت: برای رفع مشکلات ترافیکی یا باید نسبت به بازگشایی خیابان‌ها اقدام شود و یا از تکنولوژی‌های مدرن به‌منظور ایجاد سیستم حمل‌ونقل هوایی و زیرزمینی استفاده کنیم که در حال حاضر این شرایط مهیا نیست.

وی با انتقاد از اینکه با یکی از سازمان‌ها به‌منظور بازگشایی خیابانی در رشت بیش از چهل مرحله نشست داشتیم افزود: در تلاش برای بازگشایی خیابانی در رشت که سابقه آن متعلق به سال ۱۳۵۳ است هستیم و دراین‌ارتباط با یکی از سازمان‌های مرتبط بیش از چهل نشست برگزار کرده‌ایم و از این سازمان خواسته‌ایم تا اندکی از منافع خود بکاهد تا بتوانیم برای رفع مشکلات ترافیکی مردم اقدامی مؤثر انجام دهیم و متأسفانه بخش اعظمی از این مشکلات از عدم مدیریت یکپارچه شهری نشأت می‌گیرد.

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری

وی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری نیز قصد نوسازی و برون‌سپاری داریم تصریح کرد: برای فعالیت ۶ هزار تاکسی در رشت مجوز صادر شد، اما در حال حاضر دو هزار تاکسی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و همچنین ۳۰ دستگاه اتوبوس نیز مشغول خدمات‌رسانی در رشت هستند.

رشت گران اداره می‌شود

شهردار رشت با انتقاد از اینکه رشت گران اداره می‌شود بیان کرد: شهرداری رشت نیز متأثر از این افزایش قیمت‌ها بوده و افزایش قیمت قیر نیز یکی از دلایل مشکلات فعلی پیرامون وجود چاله‌ها و غیره در رشت است.

دبیر شبکه ناظران جوان انقلاب اسلامی استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانه گام دوم انقلاب راه برون‌رفت از مشکلات را اعتماد به جوانان دانسته‌اند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، پیگیری مسیر افتخارآمیز به‌سوی آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی را بر عهده جوانان قراردادند و فرمودند که برای اجرای عدالت و مبارزه با تبعیض، چشم امیدشان به جوانان است.

امین جلایی با اشاره به اینکه هر جوان مسلمان و انقلابی وظیفه دارد تا با شناخت نکات مدنظر رهبر انقلاب، به سمت عملیاتی سازی آن‌ها حرکت کند، گفت: عملیاتی سازی فرمایش‌ها و انتظارهای ولی جامعه، لزوماً نیازمند شغل و پست‌های سازمانی، دولتی یا حاکمیتی نیست، جوانان باید در نظر داشته باشند بدون پست و مقام نیز می‌توانند در هر جایگاهی تأثیرگذاری خود را داشته باشند.

وی با اذعان به اینکه شبکه ناظران برمدار تحول، هیچ‌گونه ارتباط سازمانی با هیچ‌یک از چهره‌های سیاسی کشور ندارد و کاملاً خودجوش و مردمی حرکت می‌کند، افزود: بودجه این جمعیت از خیرین انقلابی و کاملاً شخصی تأمین می‌شود.

دبیر شبکه ناظران جوان انقلاب اسلامی استان گیلان با اشاره به شیوه کار شبکه در استان گیلان تصریح کرد: در ابتدا ما در هر شهرستان، یک دبیر شهرستانی انتخاب می‌کنیم و دبیر هر شهرستان موظف است حداکثر به مدت دو هفته، شورای شهرستان را به دبیر استان معرفی کند، یعنی در تمام شهرستان‌ها دغدغه‌های مردم برای ما مدنظر است.

جلایی با بیان اینکه پس از کار کارشناسی و بررسی معضلات و راهکارها، طرحی تنظیم خواهد شد و به نمایندگان استان و شهرستان مربوطه ارائه می‌شود، گفت: ما تا لحظه آخر مسائل مطرح‌شده را از نمایندگان پیگیری خواهیم کرد و گزارش عملکرد هر مسؤول و نماینده را به سمع و نظر مردم خواهیم رساند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در استان انتخاب‌های سلیقه‌ای در بحث فرهنگ و هنر انجام می‌شود، افزود: متأسفانه در برخی از مواقع اختیار دستگاه‌های فرهنگی به دست افرادی افتاده که تخصصی نداشتند و بیشتر مسؤول سیاسی بودند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول