اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ریاض در حال اعزام نیرو به شرق یمن برای تسلط کامل بر «المهره»

یکی از رهبران کمیته تحصن مردمی در استان «المهره» یمن از توطئه جدید ریاض مبنی بر اعزام نیروهای آموزش‌دیده به شرق یمن برای تسلط بر استان المهره خبر داد.

ریاض در حال اعزام نیرو به شرق یمن برای تسلط کامل بر «المهره»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یکی از رهبران کمیته تحصن مردمی در استان «المهره» یمن از اقدام ائتلاف سعودی - اماراتی مبنی بر تشکیل یک تیپ نظامی از گروه شبه نظامی جنوب یمن موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات در استان الضالع برای اعزام به استان المهره خبر داد.

استان «المهره» از سه سال پیش شاهد تجمعات و تحصن قبائل و فعالان در اعتراض به حضور نظامی و اقتصادی گسترده دولت سعودی در این استان است. این استان از شمال به عربستان، از جنوب به دریای مکران و از شرق با کشور عمان هم مرز است.

به نوشته پایگاه خبری «کریتر اسکای»، «عبود قمصیت» معاون رئیس کمیته تحصن مردمی در استان المهره گفت: منابع آگاه به ما اطلاع دادند که شورای انتقالی تحت نظارت ائتلاف اشغالگر سعودی - اماراتی یک تیپ نظامی تشکیل داده و ثبت نام برای عضوگیری در این تیپ را در اردوگاه «سرتیپ عبود» در استان الضالع آغاز کرده است تا این نیروها را پس از آموزش و تجهیز به استان المهره اعزام کند.

وی افزود: ثبت‌نام در این اردوگاه از اواخر فوریه گذشته آغاز شده و نیروهای سعودی مستقیما بر تشکیل این تیپ نظارت داشتند. حقوق و سلاح در اختیار آنها قرار داده‌اند و از هیچ‌گونه حمایتی برای اعزام این نیروها به المهره و حمایت از منافع ریاض در این استان دریغ نکردند.

این رهبر کمیته تحصن در المهره تصرح کرد: مردم آزاده المهره، از کوچک تا بزرگ با شبه‌نظامیانی که به اشغالگران خدمت می‌کنند، مبارزه خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که این شبه‌نظامیان وارد این اراضی شوند و هر چیز گرانبهایی را که دارند در راه حفظ ثبات و امنیتی این استان فدا خواهند کرد.

 

 

وی تاکید کرد: ما به برادران خود در الضالع هشدار می‌دهیم که در پشت طرح‌های اشغالگران سعودی و اماراتی که می‌خواهند از شما برای تحقق اهدافشان و حفظ منافعشان سوء‌استفاده کنند، قرار نگیرید و آلت دست طرف‌های خارجی نشوید تا فدای چیزی شوید که شایسته آن نیستید. ساکنان المهره از زمین و آبروی خود به هر وسیله‌ای و بهایی دفاع خواهند کرد. ما اجازه نخواهیم داد که آلت دست و ابزار دیگران باشیم. ما در سرزمین خود آزاده‌ایم و عزت ما فراتر از هر چیزی است.

قمصیت خطاب به «عبدالله بن عیسی آل عفرار» گفت: تاریخ به سست عنصران رحم نمی‌کند. مردم المهره این شبه‌نظامیان را که برای خدمت به کشورهای خارجی و جاه‌طلبی آنها در المهره با آنها متحد شده‌ای، نخواهند پذیرفت. بهتر است در حساب و کتاب‌های خود بازنگری کنید زیرا در تاریخ تنها کسانی که مواضعی شرافتمندانه می‌گیرند، ماندگار خواهند شد.

عیسی آل عفرار  تا ۱۹۶۷ حاکم المهره و سقطری بود. عبدالله پسر او که در عمان به سر می‌برد به ‏دنبال حکومت مجدد بر سقطری به عنوان استاندار است. وی که رئیس کل شورای استان های «المهره» و سقطری بود، تابستان گذشته از این پست برکنار شد.منابع رسانه‌ای اعلام کردند که قبیله «آل عفرار» در المهره، شیخ خود را به دلیل حمایت از امارات در تسلط بر مجمع‌الجزایر «سقطری» برکنار کرد.کمیته تحصن مسالمت‌آمیز اهالی المهره نیز در همان زمان با صدور بیانیه‌ای از اقدام این قبیله استقبال کرد.

همزمان با تقلای عربستان سعودی برای توسعه نفوذش در استان المهره و تامین منافع خود در این استان، ، امارات نیز در حال تحکیم سلطه خودش بر شهرهای جنوبی و استان سقطری است و طی روزهای اخیر گزارش‌های متعددی در این زمینه منتشر شده است.

سقطری واقع در دهانه خلیج عدن طی توافقی میان امارات و دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی»  به مدت ۹۹ سال به ابوظبی اجاره داده شد. چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی از ایجاد پایگاه نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی در این جزیره خبر دادند و اعلام کردند که هدف از این اقدام رصد کشتی‌هادر دریای مکران و تنگه باب المندب و شاخ آفریقاست.

افراد مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن از ماه ژوئن گذشته کنترل سقطری را به دست گرفتند و پس از آن بود که امارات ساخت برخی پایگاه‌های نظامی در مکان‌های مهم و استراتژیک این جزیره را آغاز کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول