اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

استعدادهای برتر کمیته امداد تقدیر شدند/ ستاری: فرهنگ کارآفرینی با تلاش استعدادهای برتر و خلاق رونق می‌گیرد

نخبگان و استعدادهای برتر کمیته امداد امام خمینی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تقدیر شدند.

استعدادهای برتر کمیته امداد تقدیر شدند/ ستاری: فرهنگ کارآفرینی با تلاش استعدادهای برتر و خلاق رونق می‌گیرد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بالغ بر ۵ میلیون نفر تحت پوشش تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند که از میان آن‌ها ۷۳۰ هزار نفر دانش‌آموزان و دانشجویان هستند. 3 هزار دانش‌آموز و دانشجو استعداد برتر تحت پوشش این کمیته قرار دارند که ۵۰۰ نفر دارای شرایط نخبگی در این دوره انتخاب و تجلیل شدند.

سورنا ستاری'>سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با تاکید بر نقش جامعه در حفظ و ماندگاری استعدادهای برتر گفت: جامعه مسئولیت بسیار سنگینی در قبال ستعدادهای برتر دارد و باید با تغییر اساسی در رهیافت ها و رویکردها، مهم‌ترین سرمایه‌هایش را بشناسد.

 

فرهنگ تازه‌ای را جایگزین اقتصاد نفتی می‌کنیم

وی با بیان این‌که اقتصاد دانش‌بنیان بر نوآوری سرمایه انسانی استوار است ادامه داد: نگرش غالب، تاثیرگرفته از اقتصاد نفتی و منبع‌محور است؛ این رویکرد اقتصادی، اهمیتی برای نیروی انسانی قائل نیست. بنابراین باید فرهنگ تازه ای جایگزین شود و روح تازه‌ای در نگاه‌های جامعه به مهم‌ترین دارایی‌هایش دمیده شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ایجاد زیست‌بومی مساعد برای بروز نوآوری و شکوفایی استعدادها را مهم‌ترین لازمه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: یک نیروی انسانی جوان برای آن که رشد پیدا کند و به تعالی برسد نیازمند یک زیست بوم مساعد برای فعالیت است. زیست‌بومی که شکل‌گیری و رونق آن آگاهی‌بخشی و فرهنگسازی را طلب می‌کند.

 

ستاری، با اشاره به گام‌های معاونت علمی و فناوری برای گستردن فرش زیست بوم نوآوری و خلاق زیر پای استعدادهای برتر و صاحبان ایده، افزود: در سال های اخیر تلاش کردیم تا با ایجاد زیست‌بوم نوآوری، زمینه را برای نقش آفرینی استعدادهای برتر فراهم کنیم. این کار به کمک بخش‌های گوناگون از مراکز نوآوری، شتابدهنده ها و شرکت های دانش بنیان و خلاق امکان‌پذیر شد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، جوانان خلاق و نوآور را صاحبان آینده و تحول کشور دانست و افزود: جوانان خلاق بزرگ‌ترین دارایی یعنی آینده را دراختیار دارند، و فضایی تازه برای تحول و تغییرهای سرنوشت‌آفرین ایجاد می‌کنند.

ستاری با تاکید بر این‌که تعریف از نخبگی و استعداد برتر باید با یک فرهنگ جدید تغییر کند افزود: تعریفی که به واسطه اقتصاد نفتی حاکم شده می بایست تغییر یابد و زمینه‌ای فراهم شود که استعداد برتر بر اساس یک تفکر دانش بنیان به کسی که کارآفرینی می کند یا با نوآوری، به حل مشکلی از جامعه می‌ پردازد گفته شود.

وی همچنین بیان کرد: کارآفرینان موفق از دل محدودیت‌ها برخاسته‌اند و فرهنگ کارآفرینی روی تلاش، توانمندی و عزم جدی افراد انگیزه مند که در عین کمبودها ناامید نمی‌شوند استوار است.

 

در راستای توانمندسازی نخبگان گام برمی داریم 

در بخش دیگری از این مراسم، مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به تفاهم نامه کمیته امداد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توانمندسازی نخبگان گفت: ماموریت اصلی کمیته امداد توانمندسازی مددجویان است و  توانمندسازی  با برنامه ریزی، اشتغال، کسب درآمد ثابت و گسترش علم و دانش انجام می‌شود.

بختیاری، با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ نفر از رتبه های نخست کنکور دانشگاه به خانواده مددجویان کمیته امداد اختصاص دارد گفت: مسوولان باید با توجه به جایگاه بالای نخبگان که آینده سازان کشور هستند بستر های مناسب را برای فعالیت و تلاش آنها آماده کنند تا آنها نیز بتوانند به جایگاه اصلی خود دست یابند.

 

وی، نخبگان و استعدادهای برتر را ارزش‌های این کشور و تحول آفرین دانست و گفت: در حال حاضر این نخبگان در شرکت های دانش بنیان و خلاق نقش ایفا می کنند و حضور آن‌ها در جامعه می تواند زمینه ساز تحول جامعه می شود.

 

 به جایگاه نخبگان ارج بنهیم

همچنین نیکزاد نائب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان این‌که ارج نهادن به جایگاه نخبگان و افراد توانمند مصداق عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی است، افزود: دولت ها باید عدالت را در دسترسی به آموزش فراهم کنند و تلاش کمیته امداد امام خمینی برای ایجاد این عدالت حائز ارزش و اهمیت بالایی است.

وی با اشاره به کمک نخبگان و فعالان شرکت‌های داخلی در تامین نیازهای سلامت کشور گفت: کار مهمی در دوران کرونا اتفاق افتاد و تولیدکنندگان تجهیزات یلامت و درمان، با غیرت و شرف خود نیازهای کشور را تامین کردند. بنابراین باید با عزمی راسخ زمینه حمایت از استعدادهای برتر و ایده‌های نو فراهم شود.

 

تقدیر از برترین‌ها 

در این مراسم که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، علی نیکزاد رییس مجلس شورای اسلامی، مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)، جمعی از خیرین و استعدادهای برتر برگزار شد، ۲۰ برگزیده جشنواره نخبگان و استعدادهای برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخشی دیگر، سه تن از نخبگان و استعدادهای برتر کمیته امداد امام خمینی دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایشان را مطرح کردند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول