اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزارت خارجه یمن: جنگ یمن یک تجاوز خارجی است نه جنگ داخلی

معاون وزیر خارجه یمن با انتقاد از فرافکنی سازمان ملل در خصوص جنگ یمن تصریح کرد که این جنگ یک تجاوز خارجی با کمک مزدوران داخلی است نه جنگ داخلی.

وزارت خارجه یمن: جنگ یمن یک تجاوز خارجی است نه جنگ داخلی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن طی یک کنفرانس خبری به توضیح درباره جدیدترین تحولات سیاسی یمن پرداخت.

وی تصریح کرد: درخواست سازمان ملل از صنعاء برای آتش‌بس غیرواقعی است زیرا جنگ میان دو طرف است و باید از هر دو طرف چنین درخواستی صورت گیرد. اولین شلیک از سوی صنعاء نبود و [تاکنون] از حق کامل خود در دفاع و پاسخگویی، استفاده نکرده است.سازمان ملل باید این مسأله را بفهمد.

به نوشته پایگاه خبری «المسیره»، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن گفت: تمامی اشکال جنگ و محاصره از جمله استفاده از سلاح‌های ممنوعه و جرمهای بین‌المللی علیه ملت یمن استفاده شد و سازمان ملل در قبال همه آنها ساکت ماند. فرستاده سازمان ملل [به یمن]، حقایق را در شورای امنیت تحریف کرد و هدف قرار گرفتن صنعاء از سوی عربستان سعودی را پاسخ [ریاض] به هدف قرار گرفته شدن اراضی سعودی اعلام کرد. امری که خود فرستاده یمن بهتر از جهانیان می‌داند که دروغ است.

وی ادامه داد: ما متأسفیم که سازمان ملل ، روایت مزدوران در مأرب را درباره آوارگان و رها کردن آنها در جاهای دیگر را پذیرفته است. این امر سوال‌ برانگیز است.

حسین العزی تصریح کرد: سازمان ملل از واقعیت در یمن طفره می‌رود. جنگ یمن یک تجاوز خارجی با کمک مزدوران داخلی است نه جنگ داخلی. یمن برای آغاز این جنگ تصمیم‌گیری نکرده، بلکه اعلام جنگ از سوی یک پایتخت کشور خارجی صورت گرفت و فرماندهی نظامی این جنگ در دست غیریمنی‌ها است. عنصر یمنی حاضر در این جنگ، تنها مزدورانی هستند که در چارچوبی از پیش‌تعیین شده می‌جنگند و بهای این نبرد را دریافت می‌کنند.

معاون وزیر خارجه یمن تاکید کرد که مزدوران یمنی، یک طرف خیالی هستند که سازمان ملل می خواهد آنها را تحمیل کند در حالی که آنها تصمیم‌گیرنده جنگ یا صلح در یمن نیستند. صلح باید از طریق طرف‌های حقیقی و تاثیرگذار در این جنگ محقق شود. ما تا به این لحظه هیچ دیدگاه صحیحی از صلح دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: موضوع کشتی‌ها و بندر الحدیده در توافق سوئد حل و فصل شد و فرستاده سازمان ملل می‌آید و ابراز نگرانی می‌کند و آن را به مذاکرات بعدی موکول می‌کند. 

این مقام دولت یمن، فرستاده سازمان ملل را به دلیل خلط مبحث قضایای انسانی با امور سیاسی و استفاده ابزاری از قضایای انسانی برای امتیازگیری سیاسی سرزنش کرد.

وی در پایان این کنفرانس خبری به موضوع آتش‌سوزی در اردوگاه مهاجران در صنعاء اشاره کرد و گفت: ما به شدت از این حادثه متاسفیم اما در اعلام آمار قربانیان این حادثه مبالغه شده و از آن بهره‌برداری سیاسی می‌شود.

حسین العزیز گفت که شمار قربانیان این حادثه 44 نفر بود و 193 نفر زخمی شدند که اغلب آنها از بیمارستان مرخص شده‌اند و تحقیقات درباره دلیل این حادثه ادامه دارد.

آژانس مهاجرت سازمان ملل (IOM) نزدیک به ده روز پیش از وقوع آتش سوزی در یک مرکز نگهداری از مهاجران در پایتخت یمن و قربانی شدن شماری از مهاجران خبر داد و اعلام کرد که دلیل این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول