اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

افتتاح ویترین مادر لالایی ایران در موزه موسیقی

ویترین آثار «پروین بهمنی» مادر لالایی ایران در محل موزه موسیقی ایران افتتاح شد.

افتتاح ویترین مادر لالایی ایران در موزه موسیقی

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، آیین افتتاح ویترین آثار «پروین بهمنی» مادر لالایی ایران در محل موزه موسیقی ایران برگزار شد.

این رویداد با مشارکت موزه موسیقی و ایکوم ایران(شورای جهانی موزه ها) با مدیریت دکتر محیط طباطبایی و با همکاری خانم «کیمیا امینی» به عنوان مجری طرح، دکتر آقا محسنی و دکتر شرایلی در موزه موسیقی ایران انجام شد.

دامون شش بلوکی فرزند استاد «پروین بهمنی» مادر لالایی ایران، به عنوان مجری و گرداننده این مراسم در مقدمه ای در مورد زحمات و آثار هنری بانو «پروین بهمنی» توضیحاتی ارائه داد و گفت: پروین بهمنی هم از منظر هویتی و هم قومی و ایرانی تاثیرگذار بوده و در این راه مشقت های زیادی کشیده است. در دهه های گذشته زمانیکه مردم دیگر آنچنان علاقه ای به پوشیدن لباس های محلی نداشتند، خانم بهمنی در صحنه های مهم جهانی از دانشگاه چایکوفسکی گرفته تا فدراسیون فرهنگی اسکاندیناوی تا شبی به اسم خودشان در جشنواره موسیقی فجر با این لباس در صحنه های مهم حضور یافت و صدای لالایی مادران ایرانی را در قالبی ارزشمند به گوش جهانیان رساند.

وی افزود: از منظر فعالیت در حوزه فولکلورها و ادبیات که غیر از قوم قشقایی که حوزه تخصصی وی محسوب می شود به اقوام  همجوار هم به موسیقی و فرهنگشان پرداخته است. وی از موسیقی شیرازی تا موسیقی بویراحمدی و حتی دیگر اقوام خصوصا اقوام لر در اجراها و نیز تحقیقات موسیقایی خود بهره می برد. 

علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزیر ارشاد و مدیر فعلی موزه موسیقی ایران نیز در این مراسم گفت: من بیش از ۳۰ سال است که استاد پروین بهمنی را می شناسم یعنی از سال ۶۹ زمانی که مدیر مرکز موسیقی بودم تا بعد که معاون هنری وزیر ارشاد شدم فعالیت های ایشان را دنبال می کنم. نقش استاد «پروین بهمنی در موسیقی و هنر و فرهنگ اقوام و بخصوص در موسیقی نواحی بسیار موثر و برجسته است و در این حوزه فعالیت های گسترده ای داشته است».

دکتر محیط، رئیس ایکوم(شورای جهانی موزه ها) شعبه ایران نیز در این مراسم گفت: تاثیرات این بانو در حوزه فرهنگ و موسیقی بسیار مهم و ماندگار و مفید بوده است. وی ضمن سخنان خود از نقش موزه موسیقی ایران در ماندگاری آثار ملموس و غیرملموس هنری و فرهنگی تقدیر کرد.

حسینی پور رئیس «موسسه پیشکسوتان هنر» نیز در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات سالیان خانم بهمنی در مورد فعالیت های این موسسه و کارهایی که برای شناساندن هرچه بیشتر هنرمندان پیشکسوت به نسل های جوان تر انجام شده، توضیح داد و از نقش و حضور استاد بهمنی در حوزه موسیقی نواحی تقدیر کرد. 

محمدعلی مرآتی موزیکولوگ و عضو هیات علمی دانشگاه، کیوان آقامحسنی اتنوموزیکولوگ و عضو هیات علمی دانشگاه موسیقی نیز از حاضرین در این مراسم بودند که در برپایی و برگزاری ویترین آثار «پروین بهمنی» مشارکت داشتند.

در ادامه این مراسم، تجلیلی از بانو «پروین بهمنی» مادر لالایی ایران از سوی موسسه پیشکسوتان از طرف آقای حسینی پور صورت گرفت. 

در پایان نیز ویترین استاد «پروین بهمنی» با حضور مدعووین انجام گرفت و بانو بهمنی در کنار ویترین یکی از لالایی های ماندگار مادران سرزمین ایران را برای حاضرین خواند و آن را به تمام مادران سخت کوش تقدیم کرد. لالایی کوتاه اما سراسر احساسی و عاطفی بهمنی که با وجود کسالت شدید و سانحه ای که اخیرا برایش پیش آمده بود، حاضرین را متاثر ساخت و آن را به مدعووین و نیز تمام مادران ایران زمین تقدیم کرد.

در این بخش دامون شش بلوکی در مورد اشیاء و مستندات داخل ویترین توضیح داد که شامل مدرک درجه یک هنری معادل دکترا، تندیس زنان پیشکسوت هنر ایران، مدال بانوی فرهنگی کشورهای ترک زبان، مدرک دانشگاه چایکوفسکی مسکو، نمونه های آلبوم، کتاب و سی دی که در داخل و خارج کشور چاپ و منتشر شده، لوح زرین فستیوال جهانی ترکیه که با نام «فستیوال پروین بهمنی» نامگذاری شده، بخشی هم شامل آثار محتوایی، ضبط های پژوهشی و صدها صفحه مقالات ازجمله محتواهای ویترین استاد «پروین بهنمی» می شود.

خانم «فرین نوروزی» طراح ویترین «پروین بهمنی» مادر لالایی ایران از طراحان برجسته لباس کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول