اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

عشایر ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن گوشت قرمز را دارند

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر ظرفیت تولید ۳۰۰ هزارتن گوشت در سال را دارند که از طریق اصلاح نژاد دام و اصلاح روش تغذیه دام می‌توانیم به این عدد برسیم.

عشایر ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن گوشت قرمز را دارند

ناصر آئینی؛ به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان امور عشایر ایران، «شاهپور علائی مقدم» افزود: عشایر، رنگین کمانی از فرهنگ ایرانی هستند که ۲۰۰ هزار تن گوشت معادل ۳۵ درصد از گوشت قرمز مورد نیاز کشور را از منابع دام سبک تولید می‌کنند.

رییس سازمان امور عشایری ایران اظهار داشت: عشایر ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن گوشت در سال را دارند و از طریق اصلاح نژاد دام و اصلاح روش تغذیه دام می‌توانیم به این عدد برسیم.

وی با بیان اینکه سالانه یک واحد درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر اختصاص می یابد، گفت: در چهار سال گذشته دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به عشایر پرداخت کردیم که باعث افزایش ۳۷ هزار تنی تولید گوشت در مناطق عشایری شده است.

علائی مقدم با بیان اینکه جمعیت عشایر قابل توجه نیست اما به عنوان حافظان منابع طبیعی و مرزداران بی‌مزد، پاسدار فرهنگ ایران و سندی از آبا و اجداد ایرانیان هستند اظهارداشت: عشایر کمترین فشار را بر منابع آب زیرزمینی دارند و به عنوان یک جامعه متحرک به آنان خدمات می دهیم که به دلیل همین تحرک خدمات رسانی به آنان مشکل است.

*پیشنهاد صادرات ۱۰ درصد دام عشایر را به ستاد تنظیم بازار داده‌ایم

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: یکی از مشکلات عشایر عرضه دام مازاد است که برای برطرف شدن آن پیشنهاد صادرات ۱۰ درصد دام عشایر را به ستاد تنظیم بازار داده‌ایم.

وی تصریح کرد:  امسال علی‌رغم مشکلاتی که در تامین نهاده دامی وجود داشت توانستیم ۴۷۰ هزار تن نهاده دامی برای عشایر تهیه کنیم و با دستوری که از وزیر جهادکشاورزی گرفتیم ۱۰۰هزار تن دیگر نیز تامین و توزیع می شود.

علائی مقدم افزود: امسال سال سختی بود چراکه شیوع کرونا تمام بخش‌های کشور را تحت تاثیر قرار داد و عشایر کمترین آسیب را از نظر ابتلا به بیماری کرونا دیدند و تنها  ۵ نفر از عشایر بر اثر کرونا فوت شدند.

*آرد و سوخت حکم طلا را برای عشایر دارد

رییس سازمان امور عشایر ایران  با تاکید بر نظارت دقیق بر توزیع آرد و سوخت در بین عشایر، اظهارداشت: آرد و سوخت حکم طلا را برای عشایر دارد و باید نظارت لازم در خصوص توزیع آن در مناطق عشایری صورت گیرد.

وی یادآور شد: با تصویب مجلس در سال ۹۸ عشایر برای اولین بار از یارانه حمل آرد و سوخت برخوردار شدند و در دو سال ۳۰ میلیارد تومان یارانه حمل آرد و سوخت به عشایر اختصاص یافت.

علائی مقدم با اشاره به پروژه‌های اجرایی در مناطق عشایری در سال جاری، گفت: امسال ۲۸۲ پروژه با اعتبار ۱۴۴۰ میلیارد تومان توسط دستگاه‌های مختلف در مناطق عشایری اجرا شد که در دهه فجر به بهره برداری رسید و ۲۸۸ پروژه تامین آب نیز با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان توسط سازمان امور عشایر در مناطق  عشایری اجرا و به بهره‌برداری رسید.

*تامین نهاده دامی عشایر 

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: دغدغه برای سه ماه اول سال آینده تامین نهاده دامی برای عشایر است که باید همه دست به دست هم دهیم و اتحادیه های عشایری نیز تمام تلاش و توان خود را در این زمینه بکار بگیرد.

علائی مقدم با بیان اینکه سازمان امور عشایر یک سازمان مفید و اثرگذار در تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار است، اضافه کرد: عشایر در شبانه روز و تعطیلات مشغول به تولید هستند و نیاز به خدمات رسانی دارند و از این منظر سازمان امور عشایر ایران با سازمان های دیگر تفاوت دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول