اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فارس در آستانه نوروز؛ گشت و گذاری در مهد آداب اصیل پارسی

استان فارس یکی از متنوع‌ترین استان‌ها از منظر آداب و رسوم است، بخش عمده‌ای از این آداب به ایام نوروز باستانی و آغاز سال نو برمی‌گردد که در کنار جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، رنگ و بویی خاص به نوروز در شیراز و استان فارس بخشیده است.

فارس در آستانه نوروز؛ گشت و گذاری در مهد آداب اصیل پارسی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نام فارس با جشن، عید و بهار گره خورده است و این روزهای پایان سال، در تاریخ فرهنگی شیراز جایگاه ویژه‌ای دارد.

از هر کوی و گذر و خیابان و کوچه که می‌گذری، زمستان را در حال دست تکان دادن می‌بینی و عطر بهار را در حال پر کشیدن بر سر و روی شهر، انگار در هر خانه بقچه‌ قدیمی مادربزرگی باز و بوی یاس و میخک همه جا را فرا گرفته است.

و شیراز که شهره به شهر شعر، ادب، گل و بلبل است، آداب و رسوم اهالی این شهر نیز مثل نامش دلنواز و پر از راز است، شهری با آدابی کهن و مردمی خوش ذوق،

از نیمه اسفند و همین که بوی تازگی درختان و باغ‌ها همچنین عطر بهار نارنج مشام‌نواز می‌شود، بساط خانه‌تکانی پهن و اهالی خانه‌های این دیار، هر یک گوشه‌ای از کار را می‌گیرند تا گرد کهنگی یک سال از چهره وسایل، و در و دیوار خانه‌ها رخت بر بندد و آماده جشن عید شوند.

مقدمه عید، فقط خانه تکانی نیست، چند روز مانده به پایان سال، ننه، عام‌خاتونی و شاباجی با کمک گل‌دوسی، بهاردوسی و غنچه‌دوسی، با آرد، شیر، شکر و ادویه‌های معطر مثل هل، میخک و دارچین خمیر نان شیرین را ورز داده و اجاق روشن می‌کنند و چانه‌های کوچک در دست می‌چرخانند تا نان نازکی با تیر چوبی بر تخته مخصوص پهن کنند و بر تابه مس یا آهنی روی آجاق بپزند و گرم و داغ تا می‌زنند تا در حین خشک شدن تردتر شود و برخی نیز برش می‌زنند و این مهمترین شیرینی عید نوروز خانواده‌ها در شیراز و استان فارس است.

آجیل بومی شب عید نیز ترکیبی از دانه‌های روغنی و آخرک و... است که این روزها کمتر دیده می‌شود، شاید در بعضی محله‌ها هنوز بی‌بی‌گل‌هایی باشند که این رسم را بر سر سفره عید ببرند.

سبزه می‌کارند و به نیت چهارده معصوم و سلامتی امام زمان(عج) دانه می‌ریزند، تخم‌مرغ‌ها را رنگ می‌زنند و به نیت سلامتی و دوری از رنج و رنگ پریدگی  چهارشنبه آخر سال را دور آتش می‌چرخند و شام مخصوص را با شیرینی و تفألی به حافظ در کنار خانواده نوش جان می‌کنند.

از گوشه و کنار شهر، راهی بازار می‌شوند و در زیر طاق‌های یادگار زندیه پارچه‌های سرخ، سفید و بهاری را خریده و با مهربانی بر تن می‌دوزند و پدران نیز ارسی، نقل و شیرینی می‌خرند و عیدی کوچکترها را لای قرآن می‌گذارند و همه با شادی، پاک دلی و رد مظالم، منتظر تحویل سال می‌مانند.

اگر خانواده‌ای قرار است عروس‌دار شود، قبل از نوروز شما عیدی ترتیب داده و با پخت انواع غذاهای سنتی و تهیه لباس، طلا، گل و شیرینی، راهی منزل عروس آینده می‌شوند و پس از تقدیم هدایا یک شب دیگر همه دعوت به شام عیدی عروس می‌شوند. این رسم در بسیاری از شهرستان‌های استان فارس، همچنان پابرجا است.

در بازار و خیابان‌ها نیز حال و هوای متفاوتی چشم و گوش را به سمت خود می‌برد و در حواشی بازار عمو نوروز و حاجی فیروز بساط شادی را به خیابان آورده‌اند و برای چند لحظه افکار و دل‌های درگیر شرایط سخت اقتصادی را با خود به عمق قصه ‌می‌برند و لبخند را مهمان دل‌های پر آب و تاب دم عید و افراد خسته یا احیانا عصبانی از کوچکی جیب و کم بودن موجودی کارت بانکشان می‌کنند.

حین عبور از خیابان‌ها، با سلامی به شاهچراغ(ع)، از بازار حرم، حاجی، وکیل و سرای مشیر به ارگ کریم‌خانی می‌رسند و از همان‌جا با دیدن شکوفه‌های نارنج، دل را به سرای سعدی و حافظ می‌فرستند و با دیدن سروهای ناز، از دلگشا راهی ارم می‌شوند و پس از آن، از میدان نمازی یکی راهی کوچه باغ‌های گل انار قصرالدشت می‌شود و دیگری مسیر شادی را از گذری دیگر در پیش می‌گیرد.

در این عبور چشم‌نواز آن قدر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیاد است که خستگی و گاهی بی‌پولی را فراموش می‌کنی و ناخودآگاه "خوشا شیراز و وصف بی مثالش، خداوندا نگه دار از زوالش" بر لبت جاری می‌شود.

 و اینجا است که ترجیح می‌دهی در این ایام کرونایی و شرایط خاص نوروز را در شیراز باشی ‌و پس از تحویل سال در محضر احمدبن موسی(ع)، دیگر لحظاتت را در مقابل امارت عفیف‌آباد یا ارم، یا نارنجستان قوام یا خانه زینت الملوک و یا در کنار حوض کاشی  و آب رکن‌آباد سعدی و... بگذرانی و فال حافظ را در گوشه‌ای از حافظیه، زیر یکی از سرونازها، با امیدواری تمام باز کنی.

در سال‌های اخیر، بسیاری از مردم شیراز، لحظه  تحویل سال را در حریم امن و آرام‌بخش حرم نورانی سیدالسادات الاعاظم، احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (علیه السلام) می‌گذرانند و اینجا است که زمزمه نوای "یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، حول حالا الی احسن الحال" سوار بر بال ملائک به آسمان می‌رسد و سال نو در شیراز و استان فارس با هزاران رنگ و با آمدن بهار آغاز می‌شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول