اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

دانشگاه ها کارجو تربیت می کنند/ تلاش رؤسای دانشگاه‌ها برای کارآفرینی

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید زیر ساخت های لازم را برای کارآفرینان ایجاد کند، گفت: در حال حاضر دانشگاه ها کارآفرین تربیت نمی کنند، کارجو تربیت می کنند.

دانشگاه ها کارجو تربیت می کنند/ تلاش رؤسای دانشگاه‌ها برای کارآفرینی

سید جواد ساداتی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، در رابطه با مأموریت‌های دانشگاه‌ها، گفت: وظیفه دانشگاه‌ها حل مشکلات جامعه، تربیت و کارآفرینی است.

وی افزود: دانشگاه‌ها شناخت دقیقی از مسائل پیدا و راهکارهای مختلفی برای موانع و مشکلات ایجاد می کنند. 

وی با بیان اینکه دولت باید زیرساخت‌های لازم را برای کارآفرینان ایجاد کند، یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر دانشگاه‌های ما کارآفرین تربیت نمی‌کنند، بلکه کارجو تربیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و افرادی که فارغ‌التحصیل می‌شوند در جامعه به دنبال شغل هستند.

وی با بیان اینکه روزانه افراد مختلف با مدارک تحصیلی چون کارشناسی ارشد و دکتری با مراجعه به ما نمایندگان درخواست شغل دارند، یادآور شد: آموزش در دانشگاه‌ها باید به سمت کارآفرینی برود و این افراد نه تنها برای خود بلکه برای سایر افراد جامعه هم شغل ایجاد کنند. 

*وزارت علوم میلی به مهارت آموزی در دانشگاه ها از خود نشان نداده است

ساداتی نژاد با تأکید بر اینکه دانشجویان باید مهارت‌محور شوند و نگاه دانشگاه ها باید تغییر کند، خاطر نشان کرد: وزارت علوم که سیاست‌گذار اصلی این بخش است باید این تحرک و پویایی را انجام دهد که تاکنون در این مورد چنین تحرکی را در وزارت علوم ندیدیم و این وزارتخانه میلی به تغییر، مهارت آموزی و کارآفرین شدن دانشگاه‌ها از خود نشان نداده است و بیشتر به صورت روزمره تلاش کرده خود را اداره کند و از این بابت پایین‌ترین نمره را در میان وزارتخانه های ادوار مختلف دارد.

وی ادامه داد: وزارت علوم در تحرک و پویایی، ایجاد خلاقیت و نوآوری و در مسائلی از این دست باید پاسخگوی مطالبات جامعه علمی و مردم از دانشگاه‌ها باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش خود را برای پویایی و کارآفرینی انجام دادند، اما قاعدتاً این کار نیاز به سیاست‌گذاری در حوزه کلان دارد که وزارت علوم باید این کار را انجام دهد.

ساداتی نژاد افزود: رؤسای دانشگاه‌ها تلاش خود را برای پویایی و کارآفرینی انجام دادند، اما برای رسیدن به موفقیت موانعی بر سر آنها وجود داشت، وزارت علوم به رسالت و وظیفه خود آگاه نبوده و یا اگر در بخش‌هایی آگاه بوده، تحرکی نداشته است و انرژی لازم در این وزارتخانه وجود نداشته است و سنتی حرکت کردن از مشخصه‌های بارز وزارت علوم در این دوره بود.

وی گفت: قاعدتاً یکی از کارهایی که وزارت علوم باید به عنوان یک حوزه سیاست‌گذار انجام می‌داد، ایجاد طرح‌هایی به منظور مهارت آفرینی و کارآفرینی است تا برنامه‌ها را بر آن اساس پیش می‌برد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید برای گرایش اساتید به سمت کارهای کاربردی، این شاخص را در آیین‌نامه‌های ارتقاء مد نظر قرار داد، گفت: اعضای هیأت علمی چه امتیازی برای حل یک مشکل از جامعه کسب می‌کنند؟ وقتی در آیین نامه ها  این موضوعات دیده نمی‌شود اساتید ما وقت خودشان را به سمت مواردی می‌برند که در آیین‌نامه ارتقاء جایگاهی داشته باشد. لذا تمام این موارد نشان می‌دهد که وزارت علوم در سیاست‌گذاری، این روش را انجام نداده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول