اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نوروز سال 67 را در «نوروز رنگی» ببینید/تصویری از یک رسم قدیمی در شهر مشهد

در اسفند ۶۶ و با توجه به نزدیکی به نوروز ۶۷ مردم مشهد شهرشان را ترک می کردند تا فضا برای زائرانی که در این روزها به مشهد می آیند کم جمعیت تر شود، حالا سریال «نوروز رنگی» به این موضوع و این آداب قدیمی مردم مشهد می پردازد.

نوروز سال 67 را در «نوروز رنگی» ببینید/تصویری از یک رسم قدیمی در شهر مشهد

خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: شاید نام «هشت آباد» برای این سریال معنی دیگری می داد و در گام نخست مخاطب را به بخشی از شهر مشهد ارجاع می داد که در آن بخش قصه ای روایت می شود. اما با تغییر نام سریال از هشت آباد به «نوروز رنگی» تنها ذهنیتی که برای مخاطب تلویزیونی می ماند سریالی با حال و هوای نوروز است.

نوروز رنگی عنوان سریال نوروزی شبکه پنج سیما است. سریالی که از نامش مشخص است برای نوروز و مختص این مناسبت ساخته شده است. این سریال در مشهد مقابل دوربین رفته است و کارگردانی و تهیه کنندگی  آن را علی مسعودی و علی اکبر تحویلیان به عهده دارند.

این سریال از ۳۰ اسفندماه در ۲۰ قسمت هر شب ساعت ۲۰ از شبکه پنج سیما بروی آنتن می رود.

 

** داستان هایی پیرامون یک خانواده مشهدی

داستان اصلی این سریال در یک خانواده در حاشیه شهر مشهد می افتد. رابعه اسکویی مادر این خانواده است و هادی عامل هاشمی پدر آن خانواده را ایفا می کند. یوسف تیموری نیز نقش دایی آنها را بازی می کند. همچنین جواد خواجوی و ماهان عبدی اهلی دیگر خانه هستند. داستان این سریال بین این خانواده و همسایه های آنها تعریف می شود. همچنین حمید شجره چهره جدیدی است که در این سریال معرفی می شود.

** نوروز رنگی یا هشت آباد؟

در ابتدای تولید نام هشت آباد برای این سریال انتخاب شده بود. این نام، نام منطقه و محله ای بود که قصه در آن روایت می شد اما با گذر زمان سازندگان تصمیم گرفتند نام آن را به نوروز رنگی که بیشتر با حال و هوای نوروز و عید باستانی ایرانی ها همخوانی دارد، تغییر دهند.

 

** قصه ای در آخرین روزهای دهه شصت

قصه اصلی این سریال در بستر سال های منتهی به دهه ۷۰ می گذرد. در اسفند ۶۶ و با توجه به نزدیکی به نوروز ۶۷ مردم مشهد شهرشان را ترک می کردند تا فضا برای زائرانی که در این روزها به مشهد می آیند بازتر شود و راحت تر بتوانند زیارت کنند. بخشی از سریال نوروز رنگی به این موضوع و این آداب قدیمی مردم مشهد می پردازد.

** به تصویر کشیدن فرهنگ مردم مشهد

هر کدام از شهرهای ایران فرهنگ و آداب و رسوم منحصر به شهرشان را دارند و مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این سریال سعی شده تا به فرهنگ و آداب و رسومی که در این شهر است پرداخته شود.

** سریال هایی که در مشهد ساخته شدند

به هر حال لوکیشن در سریال های مناسبتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در مواقعی می تواند در موفقیت و حتی ماندگاری آن اثر نقش داشته باشد. در این چند سال اخیر سریال های بسیاری را داشتیم که در شهرهای مختلف ایران مقابل دوربین رفته اند مثل پایتخت، نون خ و ... اما سریال هایی را هم داشتیم که منحصرا در شهر مشهد ضبط شدند.

 

شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تصاویر بکر و نابی را در اختیار هر گروه فیلم و سریال سازی که به آنجا می رود قرار می دهد. «زیر پای مادر»، «سرزده»، «بی قرار ۱ و ۲» از جمله این سریال ها هستند که قصه هایشان را در فضای این شهر مقدس تعریف کرده اند و مشهد در قصه این کارها هویت خاصی داشته است.

حالا نوروز رنگی هم به همین شکل است و مشهد رنگ متفاوتی را در قصه کار خواهد داشت.

 

** علی مسعودی؛ یا آقای مهدوی؟/ کمدینی که خاطره هایش تبدیل به سریال شدند

علی مسعودی را خیلی ها با نام کمدین برنامه خندوانه می شناسند. همان کمدینی که با شلوار راحتی خانه پا به استودیوی خندوانه گذاشت و یکی از تخصص هایش در استندآپ کمدی درآوردن صدای ماشین ژیان بود.

علی مسعودی یا همان علی مشهدی که خود اصالتا مشهدی است، در برنامه خندوانه و وقتی در قالب استندآپ کمدین ظاهر می شد اغلب خاطره های خانوادگی با پدر مادر و اهالی شهر مشهد را برای مردم تعریف می کرد و این خاطره ها وقتی با طنز ذاتی او همراه می شد برای مردم جذابیت داشت.

حالا مسعودی دومین سریال خود رابرای تلویزیون کارگردانی است که اگر دقیق تر بخواهیم حساب کنیم می شود اولین سریال مناسبتی که او می سازد.

 

هر چند مسعودی در این سالها در بخش نگارش سریال های بسیاری مشارکت داشته است. از ساعت خوش، کوچه اقاقیا، قرارگاه مسکونی، سه در چهار و ... که همه آنها نیز کمدی بودند. مسعودی در این سریال نقش آقای مهدوی یکی از همسایه ها را بازی می کند.

** بازیگرانی که بیشتر بومی هستند

در این سریال رابعه اسکویی، هادی عامل هاشمی، یوسف تیموری، جواد خواجوی، ماهان عبدی، علی مسعودی و ... به ایفای نقش می پردازند. همچنین بخش قابل توجهی ازبازیگران نوروز رنگی از میان بومی های مشهد انتخاب شده اند. 

** تحویلیان: ضرورت قصه باعث انتخاب بازیگران بومی شد

«علی اکبر تحویلیان» تهیه کننده سریال «نوروز رنگی» که تا به حال سریال های «دیوار شیشه ای»، «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»، «از سرنوشت» و ... را برای تلویزیون تهیه کرده است، در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره انتخاب بازیگران این سریال از بومی های شهر مشهد، گفت: نیاز این سریال ما را به سمت انتخاب بازیگرهای بومی برد.  ما می خواستیم بازیگران مان لهجه مشهدی داشته باشند و به همین خاطر خواه ناخواه مجبور بودیم از بازیگران بومی مشهد استفاده کنیم. شاید برخی بگویند مشکلات مالی ما را به این سمت برده است اما واقعا اینطور نیست و انتخاب بازیگران بومی در این سریال در راستای قصه و داستانی بود که می خواستیم تعریف کنیم.

وی درباره قرار گرفتن در ماراتن سریال های نوروزی امسال نیز گفت: من این را ماراتن نمی بینم چونکه معتقدم هر کدام از این سریال ها رنگ و بوی خودشان را دارند و گوشه ای از ایران را نشان می دهند. چه نون خ که آداب و رسوم کردستان را نشن می دهد و چه پایتخت که خطه شمال کشور را تصویر می کند. همه این سریال ها نشان می دهد که چقدر ما ایرانی ها گویش و لهجه های مختلف و چقدر خرده فرهنگ هایی در سرزمین مان داریم و با وحدت دینی و وطنی مان زنده هستیم.   

تحویلیان گفت: جا دارد از مردم و مسئولین مشهد و محله پنج تن و شهردار مشهد که چند بار به ما سر زدند تشکر ویژه ای داشته باشم.

** چالشی به نام دهه شصت

به طور معمول ساخت سریال هایی که در برهه تاریخی دیگری از زمان روایت می شود به مراتب سخت تر از سریال هایی است که در زمان حاضر تصویر می شوند. آنهم برمی گردد به مشکلاتی که بابت لباس گریم و از همه مهمتر دکور بوجود می آید و گروه تولید را با مشکلاتی مواجه می کند.

 

در سریال نوروز رنگی با اینکه ۳۳ سال قبل روایت می شود، اما دکورها و لباس و گریم بازیگران باید به آن فضا نزدیک باشد تا بتواند در راستای باورپذیری کار گامی بردارد.

اما ازآنجایی که قصه این سریال در حاشیه شهر مشهد می گذرد، دکورهای آن منطقه و مخصوصا محله پنج تن مشهد تا حدودی فضای دهه شصت دارد و لباس ها و گریم ها نیز توسط طراحی گریم فضایی دهه شصتی را مهیا کرده است.

** استفاده از انواع مختلف کمدی

تهیه کننده سریال نوروز رنگی درباره اینکه در این سریال تا چه میزان مخاطب با شوخی ها و کمدی های جدیدی روبرو است؟ گفت: کمدی چند دسته دارد یا گویش کلامی است و یا موقعیت و ما هم در این سریال سعی کردیم از این نوع های مختلف کمدی استفاده کنیم و کاری شیرین را تقدیم مخاطبانمان کنیم.

بازیگرانی نظیر رابعه اسکویی، جواد خواجوی، هادی عامل هاشمی، یوسف تیموری، شهرام قائدی، پریسا مقتدی، ماهان عبدی، شاهو رستمی، سیمین بهفر، الهه جعفری و حدیثه زارعی در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند و بازیگران جدید به نام‌های محمد اسلامی، سینا رازقی و حمیدرضا حافظ شجری معرفی می‌شوند.

 

از دیگر عوامل این سریال می‌توان به آهنگساز، محمد فرشته نژاد، اصلاح رنگ، آرش کاظم‌زاده، صداگذاری و ترکیب صدا، مهرداد جلوخانی و گرافیک محمد اسفندیاری اشاره کرد. نوروز رنگی به کارگردانی علیرضا مسعودی و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان ساخته شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول