اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

تلخ و شیرین دولت در سال ۹۹/ از تلخی کرونا و تحریم تا شیرینی ۵۸ افتتاح و موفقیت در مدیریت کرونا

سال ۹۹ با همه تلخ و شیرینی‌هایش گذشت، تجربه مبارزه در خط مقدم کرونا و همزمانی مقابله با تحریم نتوانست از قرار گرفتن ایران در میان کشورهای موفق دنیا در مدیریت بیماری کرونا جلوگیری کند و در تمام یکسال گذشته ایران همیشه جزو کشورهای سردمدار بیشترین نجات یافتگان از کرونا بوده است.

تلخ و شیرین دولت در سال ۹۹/ از تلخی کرونا و تحریم تا شیرینی ۵۸ افتتاح و موفقیت در مدیریت کرونا

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، تقویم سال ۹۹ با تمامی پستی و بلندی‌هایش بسته شد و مروری بر آنچه در  پاستور گذشت نشان می‌دهد ۳۶۵ روز گذشته دولتمردان و کابینه رویه جدیدی را برای مدیریت کشور تجربه کردند. 

رئیس جمهور و وزرایش از همان آغازین روزهای سال گذشته، با بحران کرونا دست و پنجه نرم کردند. این بیماری در کنار تحریم‌های ظالمانه آمریکا که از سال‌های قبل گریبان مدیران کشور را گرفته بود روی هم رفته سال سختی را رقم زد.

* شروع تلخ سال ۹۹ دولت با کرونا

سال ۹۹، دولت کار خود را در حالی شروع کرد که حدود ۳۰ روز قبل از آن یعنی در آخرین روز بهمن ماه سال ۹۸، ویروس کرونا در استان قم کشف شد و همین موضوع به نوعی استارت مبارزه با این بیماری را در کشور زد.

همین موضوع باعث شد، رئیس جمهور روز دوم فروردین سال ۹۹، با حضور در ستاد ملی مبارزه با کرونا پیگیر اقدامات این ستاد باشد. به نوعی با ظهور کرونا در ایران شرایط به گونه‌ای رقم خورد که همه فعالیت‌های دولت باید با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا هماهنگ می‌شد. دیگر از آن دیدارهای تبریک نوروزی وزرا خبری نبود و همه اعضای کابینه سعی می‌کردند به نوعی منویات ستاد تازه تاسیس کرونا را اجرایی کنند.

روحانی در جلسه ستاد ملی کرونا در روز دوم فروردین ۹۹، گفت: «آمار و گزارش ‌های مبارزه با کرونا در سراسر کشور امیدوار کننده است... مردم باید همچنان توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته و از تردد غیر ضروری اجتناب کنند...باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای پویایی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور تلاش کنیم...بستری در بیمارستان در موقع ضروری؛ هر چه بیمارستان ها را خلوت تر کنیم زودتر از بیماری کرونا عبور می کنیم...توطئه ضد انقلاب، تعطیلی کار و فعالیت اقتصادی در ایران است.»

همین سخنان نشان داد سال ۹۹، سالی سخت توام با افزایش فعالیت برای دولت تدبیر و امید هست. در همین راستا روزهای شنبه تعداد زیادی از وزرا که به نوعی هر کدام رئیس کمیته‌های ستاد ملی کرونا مرتبط با وزارت‌خانه خود بودند در جلسات این ستاد شرکت می‌کردند.

شروع روزهای سال ۹۹، با تعطیلی بیشتر اصناف، ادارات و تمامی مراکز آموزشی همراه بود. در همین اثنا و در جلسه 5 فروردین ستاد مقابله با بیماری کرونا تاکید کرد که «همه مشاغل و اجتماعاتی که تعطیل اعلام شده بود تا ۱۵ فروردین تعطیلی آنها ادامه خواهد داشت... مرخصی زندانیان تا پایان فروردین تمدید می شود...تماس ها حداقل ممکن و سفرها حداقل ضرورت باشد». 

تعطیلی‌ها ادامه داشت تا اینکه دولت به این نتیجه رسید که تدام این تعطیلی‌ها زندگی اقتصادی بخشی از جامعه را دچار مشکل می‌کند لذا رئیس جمهور در جلسه 9 فروردین ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد که «مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، رفت و آمدها، فعالیت‌ها و مسافرت‌های ما کاملاً به شرایط قبل برخواهد گشت؛ منتها باید به روزی برسیم که ستاد ملی کرونا به ما اعلام کند و اگر بگوید هنوز در بعضی از استان‌ها، روند مبتلایان و حتی روند فوتی‌ها در حال افزایش است، این روند افزایشی ما را وادار می‌کند این طرح‌ها را همچنان پیش ببریم؛ هر موقع وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا گفت روند افزایشی کاهش پیدا کرده و پایین آمده یا تثبیت شده و روی خط صاف موازی رفتیم؛ آن موقعی است که می‌توانیم شرایط را به یک شرایط قبل از این حوادث، و قبل از ماه اسفند برگردانیم.

«اما در عین حال یکبار دیگر قبلاً اشاره کردم و می‌خواهم به مردم عزیز کلی بگویم؛ مردم عزیز و بزرگوار! می‌دانیم در شرایط تحریم و سختی هستیم، اما معادل ۲۰ درصد بودجه امسال‌مان یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را به بحث کرونا اختصاص دادیم».

از این زمان به بعد بود طرح‌هایی با عناوینی چون «فاصله گذاری اجتماعی» و «فاصله‌گذاری هوشمند»، جای خود را به قرنطینه عمومی داد و به نوعی دولت برای بازگشایی کشور از تعطیلی‌های کرونایی این دو طرح را به مردم معرفی کرد. لذا در ادامه روزهای منتهی به پایان تعطیلات نوروزی که در سال ۹۹ رنگ‌وبویی کرونایی به خود گرفته بود به ترتیب در روزهای مختلف اقدام به بازگشایی ادارت با حداقل نیرو و برخی دیگر از اصناف کرد.

پس از گذشت از موج اولیه بیماری کرونا، به تناست هفته‌های مختلف بقیه مشاغل نیز به روند قبلی خود بازگشت و به نوعی کشور همزیستی با کرونا را تجربه کرد. کرونا تا پایان سال ۹۹ همراه با مردم بود و در برهه‌های مختلف به نوعی زندگی و اقتصاد مردم را تحت تاثیر قرار داد. دولت نیز ضمن درگیری مداوم با این بیماری، سعی کرد با روش‌های مختلف گره‌ حل مشکل کرونا را باز کند. در این مسیر مشکلات بسیاری برای اعضای کابینه پیش آمد زیرا کرونا درگیری اقتصادی زیادی برای کشور تحمیل کرد که همزمانی آن با تحریم‌های آمریکا سختی اداره کشور را چند برابر کرد.

* تحریم‌های واشنگتنی

تحریم‌‌های آمریکا موضع جدیدی در سپهر سیاسی کشور نیست، تقریباً حدود بیست سال است به انحاء مختلف ایران درگیر تحریم ظالمانه بوده است و موضوع جدیدی نیست اما همزمانی این اتفاق با انتشار ویورس کرونا در کشور کار را برای دولتمردان سخت کرد.

در همان روزهای ابتدایی سال ۹۹ و همزمان با درخواست هشت کشور برای لغو تحریم ایران در سایه شیوع کرونا، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر تداوم سیاست فشار حداکثری ، گفت هیچ تغییر یا کاهشی در تحریم آمریکا علیه تهران وجود ندارد.

کشورهای روسیه، چین، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه، کره شمالی، ونزوئلا و ایران نامه مشترکی را به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده و از او خواسته بودند که رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر ایران مانع مبارزه با شیوع ویروس کرونا شده است.

ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی سوء استفاده زشت آمریکا از شیوع ویروس کرونا برای انتقام گرفتن از ملت‌های دیگر انتقاد کرد.

کار تا جایی پیش رفت که «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در مصاحبه‌ای تاکید کرد که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا، تحریم‌ها علیه کشورها باید برداشته شود.

در همین رابطه «واشنگتن‌فری‌بیکن» در گزارشی به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که وزارت امور خارجه آمریکا برخی گزارش‌ها را مبنی بر اینکه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به زودی معافیت‌های تحریمی خاصی را اعطا می‌کند تا طبق آن ایران با دسترسی به دارایی نقدی خود بتواند با ویروس «کووید-19» مقابله کند، رد کرد.

وی در این پیام توئیتری که به زبان عربی منتشر کرده، نوشت: «این بیماری همه گیر که جهان را فراگرفته و سرنوشت بشر را به خطر انداخته نیازمند همکاری، همبستگی و دعا است.در طول تاریخ شاهد چنین به‌کارگیری زشت از یک فاجعه بشری در راستای انتقام‌جویی و گسترش نفرت و بهره‌برداری انتخاباتی همان طور که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و تیم همراه وی انجام می‌دهند،‌ نبوده‌ایم.»

* کشتن جوجه‌های یک روزه آغاز بحران مرغی دولت

اواخر فروردین تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از این داشت تعداد زیادی از جوجه‌های یک روزه توسط عده‌ای نابود می‌شود. همین موضوع باعث شد که رئیس جمهور پس از دریافت گزارش از بین بردن جوجه‌های یک روزه، به وزیر جهاد کشاورزی دستور دهد تا در اسرع وقت و با نهایت حساسیت موضوع مورد بررسی قرار گرفته و ضمن معرفی متخلفین به مراجع قضایی، موضوع با شفافیت برای افکار عمومی تبیین شود.

این موضوع آغاز یک بحران در صنعت مرغ کشور بود. قیمت مرغ گرم در روزهای ابتدایی سال ۹۹ رقمی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان را تجربه کرده بود اما قیمت این محصول در انتهای همین سال به رقمی بین ۳۰ تا ۳۸ هزار تومان رسید. 

درحالی که دولت در همان روزهای ابتدایی سال شاهد از بین بردن جوجه یک روزه بود اما نتوانست بدلایل مختلف بازار این محصول را کنترل کند.

*بحران قیمت‌ها؛ تلخی مضاعف

سال ۹۹، توام با گرانی‌های افسارگسیخته شروع شد. رئیس جمهور هم به همین منظور در تماس تلفنی با وزیر صمت با اشاره به ضرورت انجام نظارت‌های دقیق برای کنترل قیمت کالاها، بر لزوم اقدام سریع و قاطع وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اصناف تاکید کرد.

این اقدام هم مثمر ثمر واقع نشد و بازهم روحانی در اردیبهشت ماه در گفت وگو با سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستور داد با انتخاب نیروهای دلسوز، متخصص، با تجربه و جوان، تلاش خود را بر مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، جهش تولید، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار متمرکز کند.

روند افزایش قیمت بیش از آن بود که با تماسه ای تلفنی رئیس جمهور و دستور به وزرا حل شود. دولت به نوعی نتوانست قیمت‌های رو به افزایش را مدیریت کند. کار تا جایی پیش رفت که رهبر انقلاب نیز بارها بر مساله حل گرانی کالا تاکید کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند:«خیلی از مشکلات کنونیِ ما ربطی هم به تحریم و مانند این چیزها ندارد؛ مربوط به خود ما است، مربوط به ناهماهنگی‌ها است. این گرانی‌های اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ بسیاری از این گرانی‌های اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ باید علاج بشود و قابل علاج است؛ بایستی مسئولین با هماهنگی علاج کنند. شما نگاه که میکنید، گرانی از گوشت قرمز و گوشت مرغ و گوجه فرنگی بگیرید تا پوشک بچّه [وجود دارد]؛ خب  گرانی‌های اینها، گرانی‌های بی‌دلیلی است، هیچ استدلالی پشت این گرانی‌ها وجود ندارد؛ و جنس هم هست؛ هم وزارت صمت، هم مسئولین تعزیرات، هم بسیج، هم بعضی از دستگاه‌های دیگری که مرتبط با قضیّه هستند، [مثل] گمرک و دیگران، با همدیگر همکاری کنند و این مشکل را از جلوی پای مردم بردارند؛ همه‌ی اینها قابل کنترل است. بنابراین با مدیریّت هماهنگ دستگاه‌ها این مشکلات قابل برطرف شدن است.»

همچنین رهبر معظم انقلاب در پایان سال ۹۹، در مورد گرانی‌های شب عیر نیز مجددا ابراز ناراحتی کردند و تاکید داشتند که «متأسّفانه امروز وضع معیشت مردم خوب نیست؛ این غصّه‌ی بزرگی است برای ما. گرانی‌ها زیاد است؛ شما ملاحظه کنید شب عید، قیمت میوه و مانند اینها خیلی گران است؛ میوه فراوان امّا قیمتها بسیار بالا. متأسّفانه [سود حاصل از] این قیمت‌ها به جیب باغدار هم نمیرود که ما مثلاً بگوییم یک قشر زحمت‌کشی یک سودی میبرند؛ نه، متأسّفانه این سود را دلالها و واسطه‌ها و این دستهای وسط و سودجو میبرند و به باغدار چیزی نمیرسد، به مردم هم که ضرر میرسد؛ بنابراین بایستی مسئولین محترم این مشکل معیشتی مردم و مشکل گرانی را هم حل کنند.»

بورس با رویکردی تلخ و شیرین در سال ۹۹

بورس یکی دیگر از تلخ و شیرین‌های سال گذشته بود. در ابتدا بورس وارد چرخه ای شده که شرایط را برای ورود نقدینگی مهیا کرد. رکود بازارهای موازی که به خاطر کرونا شکل گرفت با کاهش قیمت نفت و تمایل دولت به تامین مالی از بورس همراه شد.  آزادسازی سهام عدالت و ورود ETF ها به بورس باعث ورود نقدینگی بیشتر به بورس شد، کار تا جایی ادامه یافت که برخی از سهام‌ها تا ۲۰۰ درصد رشد داشت. 

همین موضوع سبب شد خواهان برای حضور در این بازار افزایش یابد. حتی رئیس جمهور و وزرای اقتصادی نیز تلویحاً از این شرایط استقبال کردند. اما رفته رفته بورس رنگ قرمز را به رنگ سبز ترجیح داد و بسیاری از سهامدارن از بور مضرور شدند. 

استعفای رئیس سازمان بورس و تجمعات هر روزه سهامدارن مقابل ساختمان این سازمان نیز علاج کار نبود و دولت به نوعی نتوانست از سهام سهامدارن مرافبت کند.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سؤال که «مشکلی که در بورس به وجود آمد ناشی از ترکیدن حباب بورس بود یا دولت می‌خواست به این وسیله کسری بودجه خودش را جبران کند»، تصریح کرد: «ما در فروردین‌ماه دیدیم که روند رشد شاخص عجیب وغریب است، قیمت سهام شرکت‌ها وقتی بالا می‌رود باید با عملیات اقتصادی تطبیقش بدهید یعنی باید یک اتفاق مثبتی روی بدهد، این اشکالاتی که به دولت می‌گیریم و باعث شده مردم امروز دچار ضرر شوند و فضای اعتماد عمومی از بین برود دلیلش این بود، زمانی که این افزایش بی‌رویه اتفاق می‌افتاد دولت می‌توانست اینجا مدیریت کند... تک‌تک این موارد را در اردیبهشت‌ماه به دولت گفتیم، گفتیم سریع با این منابع پروژه اقتصادی ایجاد کنید نه اینکه فقط افزایش سرمایه کنید، اما نهایتا به شدت آن افزایش‌ها ایجاد شد، البته بخشی از آن افزایش‌ها به تبع قیمت ارز اتفاق افتاد یعنی همه افزایش شاخص‌ها اشکال نداشت مخصوصا شرکت‌های بنیادین حتی وقتی شاخص‌ها بالا رفت جای رشد بیشتری هم داشتند اما برای برخی از شرکت‌ها این افزایش متناسب با رشد شرکت نبود.» (اینجا بخوانید)     

* موج سوم کرونا؛ تعطیلات دو هفته‌ای

دولت در ادامه روند مبارزه با کرونای خود، به دلیل افزایش فوتی‌ها و بستری‌های حاصل از انتشار این وییروس در کشور، اقدام به برقراری تمهیداتی برای حل این مشکل کرد.

حسن روحانی روز چهارشنبه ۲۸ ابان در ستاد مقابله بابیماری کرونا گفت: «از شنبه اول آذر شهرهای با وضعیت قرمز تقریبا به حالت تعطیل و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل در می‌آیند... حدود یک سوم جامعه در ۴ ماه پیش رو، نفری ۱۰۰ هزار تومان کمک حمایتی و معیشتی می گیرند... به حدود ۱۰ میلیون خانوار نیازمند وام یک میلیون تومانی پرداخت می شود... بیماران مبتلا به کرونا تحت پوشش بیمه قرار گرفته و همه داروهای آنها مشمول بیمه می شود... دولت جدید آمریکا خودش شرایط را به سمت قواعد باز خواهد گرداند ... عده ای در داخل با ضربه زدن به دولت و نادیده گرفتن واقعیت ها، مجانی آمریکا را تطهیر می کنند تا فضا را برای خود در انتخابات ۱۴۰۰ آماده کنند».

تمامی این اقدامات به همراه تلاش مردم باعث شد در روز‌های منتهی به پایان آذر ماه شاهد کاهش چشمگیر مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی باشیم.

*ترور فخر هسته‌ای ایران

محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در هفتم آذرماه ۹۹ از سوی افراد ناشناس و در جریان درگیری مسلحانه با تیم محافظ وی ترور و به شهادت رسید.

وزارت دفاع هم در اطلاعیه‌ای در پی شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بیانیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه‌آمده بود:«بعدازظهر امروز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریستها آقای محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و به بیمارستان منتقل گردید. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و دقایقی قبل این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.»

وزیر اطلاعات هم در این باره خبر از  آغاز شناسایی عناصر خودفروخته تروریست این جنایت ددمنشانه داد.

 

روحانی هم در اینباره خاطرنشان کرد:  مردم کشور عزیزمان و همچنین مردم جهان روز گذشته در جریان یک اقدام تروریستی از سوی ایران ستیزان علیه یک پژوهشگر و یک دانشمند ایرانی بودند که اتفاقا در ماه های اخیر وقت خود را عمدتا صرف مبارزه با کرونا و پژوهش ها و ساخت کیت ها در این زمینه اختصاص داده بود و در واقع برای خودکفایی کشور در دارو و تجهیزات پزشکی در بخش پژوهشی وزارت دفاع که ایشان مسئول آن بود کار زیادی را انجام داد و توانست بخشی از نیازهای مردم را در زمینه مقابله با کرونا در اختیار ما قرار دهد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:  این ترور وحشیانه نشان می دهد دشمنان ما در هفته های پر اضطرابی هستند، هفته هایی که احساس می کنند دوران فشار آنها کم می شود و شرایط جهانی تغییر می کند...انتقام خون این شهید از عوامل آن در زمان مناسب حق دولت ایران است.

*زلزله بر جان سی سخت

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند. مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داده و کانون آن در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹ کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. این حادثه ده‌ها مصدوم بر جای گذاشت و به صدها واحد مسکونی خسارت زد. 

در این میان دولت نیز هرچند کُند، اما پای کار آمد و تلاش بسیاری برای رفع مشکلات مردم در این نقطه از کشور کرد.

رئیس جمهور روز جمعه اول اسفندماه در تماس تلفنی با استاندار کهکیلویه و بویر احمد، ضمن پیگیری وضعیت امداد رسانی به زلزله زدگان این استان از آخرین اقدامات انجام شده در این زمینه اطلاع یافت.

هیأت وزیران هم در ادامه، با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور برای اختصاص مبلغ ۱۷۲ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض و نیز مبلغ ۳۰۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به خانواده های آسیب دیده از زلزله در استان های کهگیلویه و بویراحمد (سی سخت و دنا) و اصفهان (سمیرم) موافقت کرد.

* شیرینی ۵۸ افتتاح در دولت

سال ۹۹، شیرینی‌های بسیاری را هم همراه داشت. در این سال افتتاح‌ ۵۸ طرح بزرگ در کشور از اقدامات موثر بود. هر هفته و به مناسبت‌های مختلف علی الخصوص روزهای پنجشنبه، رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس طرح‌هایی را افتتاح می‌کرد.

رئیس جمهور درباره این طرح‌های گفت که «در این کار وزارت نیرو، تلاش بسیار زیادی انجام داد. برخی از پنج‌شنبه‌های ما در واقع انجام همان افتتاح‌هایی بود که وزارت نیرو تحت  عنوان الف، ب، ایران آن را دنبال می‌کرده و ان‌شاء الله سال آینده هم آن را ادامه خواهد داد...این طرح موجب خشنودی همه مردم بوده است و مقام معظم رهبری از وزارت نیرو هم، کتباً تشکر کرده و هم شفاهاً طرح‌ها را بیان کردند من هم از وزیر محترم نیرو جناب آقای دکتر اردکانیان، همه مدیران، مهندسان و طراحان و مجریان تشکر می‌کنم. کار بسیار عظیم و بزرگی انجام گرفته است».

*افزایش فروش نفت ایران در پسا کرونا

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه فوریه ۲۰۲۱ برابر با اسفند ماه ۱۳۹۹ به ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۳۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۸ برابر با روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه در روز بوده است که این رقم در سال ۲۰۱۹ به روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه رسیده است. ایران به طور متوسط در سال۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۸۵ هزار بشکه نفت تولید کرده است. ایران در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۴۵ هزار، در سه ماهه دوم، روزانه یک میلیون و ۹۴۹ هزار  و در سه ماهه نخست، روزانه ۲ میلیون و ۵۹ هزار بشکه نفت تولید کرده است. میزان تولید نفت ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ روزانه ۱ میلیون و ۹۹۳ هزار بشکه نفت بوده است.

*ساخت واکسن کرونا ایرانی

تجربه ساخت واکسن ضد ویروس کرونا در ایران یک موفقیت برزگ در تاریخ این مرز و بوم است. محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این باره از مجوز انجام هم‌زمان فاز دوم و سوم تست انسانی «نخستین واکسن ایرانی کرونا» خبر داد. 

وی با اشاره به ایجاد آمادگی برای تولید انبوه واکسن در ستاد اجرایی پس از تأیید نهایی آن توسط وزارت بهداشت اعلام کرد: بزرگترین کارخانه تولید واکسن در منطقه را امسال راه‌اندازی خواهیم کرد و تا نیمه خرداد ۱۴۰۰ تولید انبوه واکسن کوو ایران برکت را انجام خواهیم داد و این واکسن را برای واکسیناسیون عمومی به دست مردم کشورمان خواهیم رساند.

*ایران در زمره کشورهای تولیدکننده «فلز تیتانیوم»

با همت و تلاش متخصصان سازمان انرژی اتمی ایران، اولین قرارداد فروش میلگردهای تیتانیوم گرید پزشکی با یکی از شرکت‌های تولید ایمپلنت‌های ارتوپدی منعقد شد و بدین ترتیب، ایران در زمره کشورهای تولیدکننده فلز تیتانیوم قرار گرفت.

یکی از کاربردهای پر اهمیت تیتانیوم و آلیاژهای آن در زمینه پزشکی و دندانپزشکی است. در مواردی همچون ساخت انواع ایمپلنت، دستگاه تنظیم ضربان قلب، جایگزین مفاصل ران و یا زانو و بطور کلی به عنوان پروتز از این فلز استفاده می‌شود.

*۹۹ سال تلخ وشیرین

سال ۹۹ با همه تلخ و شیرینی‌هایش گذشت، تجربه مبارزه در خط مقدم کرونا و همزمانی مقابله با تحریم نتوانست از قرار گرفتن ایران در میان کشورهای موفق دنیا در مدیریت بیماری کرونا جلوگیری کند و در تمام یکسال گذشته ایران همیشه جزو کشورهای سردمدار بیشترین نجات یافتگان از کرونا بوده است.

همزمانی این موفقیت با گذار از تحریم، به همت مقاومت مردم و مجاهدت مدیران، هر چند از لحاظ اقتصادی مشکلات زیادی ایجاد کرد اما کشورمان را یک گام دیگر تا رسیدن به قله‌های پیروزی نزدیک کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول