اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کاهش نرخ باروری خراسان رضوی طی ۲۳ سال اخیر

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان باروری کلی در خراسان رضوی در سال ۷۵ حدود ۳.۶۴ دهم درصد بوده است که در سال ۹۸ این نرخ به ۲.۱۵ دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش نرخ باروری خراسان رضوی طی ۲۳ سال اخیر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از وبدا، دکتر سید حامد برکاتی در وبینار جمعیت و ارتقای نرخ باروری که توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد با بیان اینکه کاهش جمعیت در آینده خطرناک‌تر از چالش کرونا در زمان حال است، چون موجب می‌شود کشور نیروی کار مولد در حوزه‌های تولید، صنعت و علم را از دست بدهد افزود: این در حالی است که چون این اتفاق با شیب ملایم در حال رخ دادن است متوجه آن نیسیتم.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: بر همین اساس وزارت بهداشت برنامه‌هایی همچون ارتقای مشاوره هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت‌های زوجین و سلامت جنسی با رعایت چهارچوب‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت فرزندآوری سالم و اجتناب از تک فرزندی، مشاوره برای کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان و تامین خدمات سلامت مادر، کودک و باروری در راستای ارتقای نرخ باروری را در دستورکار خود قرار داده است.

وی با اشاره موارد مختلفی از عوامل تاثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت ادامه داد: نشان دادن تصاویر فیلم‌ها و سریال‌هایی با خانه‌های فراخ و امکانات فراوان در کنار استفاده از وسایل خارجی در منزل که چنین زندگی‌ای از سطح درآمدی متوسط جامعه بالاتر است باعث شده تا ذائقه جوانان به تشکیل خانواده میل پیدا نکند.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: جمعیت با جلسه گذاشتن افزایش نمی‌یابد بلکه جامعه باید به چشم خود طعم شیرین داشتن فرزند و آینده‌ای با تاثیرگذاری خوب را لمس کند.

رتبه ۱۸ جمعیت ایران در میان کشورهای دنیا

رییس اداره باروری سالم و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیزگفت: الگوی باروری و جمعیتی در کشور ما نسبت به سایر کشورها متفاوت است و اگر قرار است مداخله‌ای در آن انجام شود باید تحقیق و بررسی گسترده‌ای برای رسیدن به نتایج مورد نظر انجام شود.

دکتر ناهید اکبری افزود: مطالعات متعدد نشان داده است الگوی ازدواج در کشور ما با بسیاری از کشورها متفاوت است و بر همین اساس نرخ فرزندآوری ما در گذشته نیز متفاوت بوده است که بر روی پویایی جمعیت اثر گذاشته است.

وی با اشاره به شاخصه‌هایی همچون توسعه انسانی، میزان تحصیلات و امید به زندگی در میان جامعه ادامه داد: ایران جزء کشورهای با توسعه انسانی بالا است و کاهش شدید جایگاه جمعیتی ایران و پدیده سالمندی چالشی برای کشور به شمار می‌آید.

رییس اداره باروری سالم و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: ایران با ۸۴ میلیون نفر جمعیت هم اکنون در رتبه هجدهم جمعیت در میان کشورهای دنیا قرار دارد.

کاهش نرخ باروری خراسان رضوی طی ۲۳ سال اخیر 

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: برآورد جمعیت استان خراسان رضوی در سال ۹۸ افزون بر ۶ میلیون نفر بوده است و سهم این استان از جمعیت کشور حدود ۸.۱ درصد است.

دکتر سید کاظم فرهمند افزود: میزان باروری کلی در استان خراسان رضوی در سال ۷۵ حدود ۳.۶۴ دهم درصد بوده است که در سال ۹۸ این نرخ به ۲.۱۵ دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از نظر توزیع جمعیت خراسان رضوی در جایگاه دوم کشوری قرار دارد و این در حالی است که جمعیت افراد کمتر از ۱۵ سال استان رتبه  هشتم و جمعیت افراد بالای ۶۵ سال و بالاتر نیز جایگاه ۲۲ را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول